|
کدخبر: 99326

رئیس اتحادیه تعاونی‌های لبنیات کشور در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

استفاده از شیر خشک در تولید لبنیات شایعه یا واقعیت؟

رئیس اتحادیه تعاونی‌های لبنیات کشور، گفت: نرخ بالای سودهای بانکی، مالیات و حق بیمه کارگران، شرایط کار را برای تولیدکنندگان سخت کرده و در واقع کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی نمی‌توانند جوابگوی این هزینه‌ها باشند.

اقتصاد استفاده از شیر خشک در تولید لبنیات شایعه یا واقعیت؟

صنعت غذایی در هر کشوری جزو صنایع مورد توجه هستند چون‌که سلامت جامعه را تضمین می‌کنند ولی متأسفانه صنعت غذایی و به‌خصوص صنایع لبنی در کشور ایران مورد غفلت واقع شده است. برای آشنایی بیشتر با مشکلات کارخانجات تولید لبنیات با رئیس اتحادیه تعاونی‌های لبنیات کشور به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که مشروح آن به شرح ذیل است:

رئیس اتحادیه تعاونی‌های لبنیات کشور در پاسخ به این پرسش که آیا در صنعت لبنیات کشور درخصوص تامین مواد اولیه با مشکلاتی روبه‌رو هستید یا خیر؟ اظهارکرد: صنعت لبنی کشور در تولید محصولات پاستوریزه خودکفا است و صادرکننده هستیم ولی در هر صنعتی مشکلاتی وجود دارد.

"محمدرضا اسماعیلی" در ادامه، افزود: ولی در بخش استارترها با مشکلاتی مواجه هستیم و اگر این توانایی را می‌داشتیم که آنها را داخل کشور تولید کنیم و اگر دولت هم حمایت می‌کرد و جلوی واردات آنها را می‌گرفت؛ مشکل صنعت لبنی کشور در این زمینه هم حل می‌شد. دولت در این خصوص وعده‌های زیادی به فعالان این صنعت داد ولی در عمل، متأسفانه کاری انجام نداد.
 

عدم توازن در عرضه و تقاضا مشکل‌آفرین است
 

رئیس اتحادیه تعاونی‌های لبنیات کشور در پاسخ به این پرسش که در زمینه صادرات محصولات لبنی در چه شرایطی قرار داریم؟ گفت: کشورهای همسایه همچون ترکیه و بقیه کشورها که قبلا بازار هدف محصولات لبنی ایران بودند در این مدت، بیکار ننشستند و مشکلات تولیدکنندگان را شناسایی و وام‌های کم بهره در اختیار آنها گذاشته‌اند و علاوه بر این، به هر کدام از واحدهای تولیدی سوبسید می‌دهند و آنها با توان بیشتری به تولید می‌پردازند بنابراین آنها تا حدودی توانایی تامین نیازهای داخلی خود را دارند و فقط در بخشی از محصولات واردات انجام می‌دهند.

وی افزود: نرخ بالای سودهای بانکی، مالیات و حق بیمه کارگران، شرایط کار را برای تولیدکنندگان سخت کرده و در واقع کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی نمی‌توانند جوابگوی این هزینه‌ها باشند.

اسماعیلی تصریح کرد: یک کارخانه‌ علاوه بر نرخ بالای سود بانکی‌ که پرداخت می‌کند بایستی مالیات، حق بیمه، حقوق کارگران، هزینه حمل‌ونقل و هزینه‌های جاری کارخانه را هم پرداخت کند و برای این که بتواند جوابگوی این هزینه‌ها باشد ناچار است قیمت محصولات تولیدی خود را بالا ببرد و وقتی قیمت اجناس افزایش پیدا می‌کند مردم توانایی خرید ندارند و میزان فروش پایین می‌آید.

وی بیان کرد: وقتی که توازن بین عرضه و تقاضا برقرار نباشد در واقع شیر تولیدی دامدار به فروش نمی‌رود و دامداران با مشکل روبه‌رو می‌شوند و به دنبال آن در بخش حمل‌ونقل نیز مشکلاتی به‌وجود میاد. در واقع وقتی که تقاضا وجود نداشته باشد دامداران و بخش حمل‌ونقل، بازار کار خود را از دست خواهند داد و یک چرخه با مشکل مواجهه می‌شوند و به دنبال آن، مشکلات عدیده‌ای هم در کارخانجات تولید لبنیات کشور به‌وجود خواهد آمد.
 

استفاده از شیرخشک در تولید لبنیات شایعه است
 

رئیس اتحادیه تعاونی‌های لبنیات کشور در پاسخ به این پرسش که آیا صحت دارد که کارخانجات تولید لبنی از شیرخشک وارداتی چینی در تولید لبنیات استفاده می‌کنند؟ به گسترش نیوز گفت: استفاده از شیرخشک در تولید لبنیات صحت ندارد. چون‌که بهای شیرخشک از شیری که توسط دامداران تولید می‌شود گرانتر تمام می‌شود؛ بنابراین استفاده از شیرخشک برای کارخانجات تولید لبنی به‌صرفه نیست.

وی افزود: این شایعاتی است که کارگاه‌های تولید لبنیات سنتی برعلیه کارخانجات صنعتی تولید لبنیات به راه انداخته‌اند و به هیچ عنوان این موضوع صحت ندارد چون‌که قیمت هر کیلو شیرخشک چندین برابر قیمت هر کیلو شیر خامی است که کارخانجات ما از دامداران خریداری می‌کنند.

اسماعیلی تصریح کرد: صنعت لبنیات به تازگی دارد در کشور چین، شکل می‌گیرد و آنها شیرخشک تولید نمی‌کنند که بخواهند آن را به ایران صادر کنند و اگر هم صادراتی داشته باشند تا وارد ایران شود و به‌دست مصرف‌کننده برسد هزینه تمام شده آن گران تمام می‌شود.

وی در پایان گفت: در کشور عراق که صنعت دامداری وجود ندارد کارخانجات آنها در تولید لبنیات از شیرخشک استفاده می‌کنند که هزینه تمام شده آن گران تمام می‌شود. بنابراین مردم نباید به این شایعات توجه کنند و این را بدانند که در تولید لبنیات به هیچ عنوان از شیرخشک استفاده نمی‌شود.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها