|
کدخبر: 99082

افزایش چشمگیر قیمت حبوبات در بازار + جزییات

نرخ لوبیا، لپه و عدس به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته به طوری که قیمت هر کیلوگرم از این حبوبات ۴۰ هزار تومان را نیز رد کرده است.

اقتصاد افزایش چشمگیر قیمت حبوبات در بازار + جزییات

قیمت لوبیا، عدس و لپه در مقایسه با سال قبل افزایش بی‌سابقه‌ای را در بازار تجربه می‌کند و شرکت‌های بسته‌بندی حبوبات نرخ‌های بالایی برای این محصولات در نظر می‌گیرند که حتی دو برابر قیمت سال قبل است.

بر اساس گزارش میدانی نرخ هر بسته ۹۰۰ گرمی یک برند پرفروش ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان، برند‌های دیگر همین محصول به قیمت‌های مختلفی مانند ۴۱ هزار تومان، ۳۶ هزار و ۹۰۰ تومان، ۲۹ هزار و ۹۰۰ تومان، ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان، ۳۹ هزار و ۹۰۰ تومان و ۳۶ هزار تومان به فروش می‌رسد.

قیمت هر بسته ۹۰۰ گرمی عدس ریز ۲۶ هزار و ۷۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده است و عدس درشت ۳۱ هزار تومان تا ۳۵ هزار تومان به فروش می‌ر سد.

قیمت هر بسته ۹۰۰ تومانی لوبیا چیتی ۹۰۰ گرمی ۲۹ هزار و ۵۰۰، ۴۰ هزار تومان، ۲۹ هزار و ۹۰۰ تومان و ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد در حالی که انواع آن تا قبل از اسفند ماه سال گذشته هر بسته ۹۰۰ گرمی از این محصول در محدوده قیمتی ۱۹ تا ۲۲ هزار تومان و به صورت فله‌ای هر کیلوگرم آن به قیمت ۱۷ هزار تومان به فروش می‌رسید.

نخود اما قیمت مناسب تری دارد به طوری که هر بسته ۹۰۰ گرمی از این محصول به قیمت‌های ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان و ۲۲ هزار تومان به فروش می‌رسد.

بنابراین گزارش کسری بازار مصرف حبوبات از خارج کشور وارد می‌شود و در سال گذشته اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی وارداتی حبوبات برداشته و به ارز نیمایی تبدیل شد.

پیش از این وزارت جهاد کشاورزی خبر از هدفگذاری برای تولید ۷۶۴ هزار تن حبوبات تا پایان برنامه ششم توسعه در قالب طرح افزایش ضریب خوداتکایی و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی خبر داده و میزان حبوبات مورد نیاز کشور را ۷۵۰ هزار تن اعلام کرده بود..

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر