|
کدخبر: 98949

قیمت جدید خودروها امروز اعلام می‌شود؟ (۲۷ اردیبهشت ۹۹)

قیمت جدید خودروهای داخلی به نطر می‌رسد قرار است امروز توسط ستاد تنظیم بازار اعلام شود؛ اتفاقی که خودروسازان و مشتریان را از بلاتکلیفی خواهد کرد.

اقتصاد قیمت جدید خودروها امروز اعلام می‌شود؟ (۲۷ اردیبهشت ۹۹)

با اعلام قیمت‌های جدید همچنین این احتمال وجود دارد که منحنی قیمت در بازار خودرو نیز به ثباتی نسبی و البته موقت برسد. هفته گذشته شورای رقابت ضمن اعلام دستورالعمل جدید محاسبه قیمت خودروهای داخلی، آن را در اختیار ستاد تنظیم بازار قرار داد. این شورا که حدود ۲۰ ماه و به‌دلیل مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه از قیمت‌گذاری خودرو کنار گذاشته شده بود، با تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت دوباره به این فرآیند بازگشت. آن‌طور که رضا شیوا رئیس شورای رقابت اعلام کرد، تغییراتی در فرمول قبلی شورای رقابت برای قیمت‌گذاری خودرو ایجاد و طبق آن، ایران خودرو و سایپا مجاز به افزایش قیمت محصولات خود بین ۱۰ تا ۲۳ درصد شدند.

افزایش نرخ محصولات سایپا و ایران‌خودرو

بر این اساس، ایران خودرو مجوز افزایش قیمت به‌طور متوسط ۱۰ درصدی را دریافت و سایپا نیز می‌تواند به‌طور میانگین ۲۳ درصد به قیمت محصولات خود اضافه کند. البته شورای رقابت طی هفته گذشته حدود قیمتی چهار محصول شامل پراید، ساینا، تیبای معمولی و تیبا۲ را اعلام کرد. بر این اساس، پراید ۴۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت خورد، تیبای معمولی ۵۲ میلیون تومان و تیبا۲ و ساینا هم ۵۹ میلیون تومان.گویا قرار است امروز نیز قیمت سایر خودروها اعلام شود، قیمت‌هایی که قطعا بسیار پایین‌تر از بازار است. با اعلام قیمت‌های جدید اما چند اتفاق رخ خواهد داد. نخست اینکه با مشخص شدن قیمت‌ها، روش‌های جدید فروش خودرو نیز به اجرا درخواهند آمد. بر این اساس، قرار است خودروسازان روش فروش فوق‌العاده را اجرایی کنند، روشی که در آن، کف بازه زمانی تحویل خودرو سه ماهه است، سود مشارکت محدود شده و پذیرش ثبت‌نام مشتریان از طریق قرعه‌کشی خواهد بود.

افزایش سرعت تحویل خودروها

اتفاق دیگری که در پس اعلام قیمت جدید خودروها رخ می‌دهد، تسریع نسبی تحویل خودروهای ثبت‌نامی معوق است. ازآنجاکه تا همین یک هفته پیش تکلیف قیمت جدید خودروها در امسال مشخص نبود، تحویل خودروها بسیار کند بود، زیرا خودروسازان می‌خواستند محصولات را با قیمت جدید تحویل دهند. حالا با توجه به اعلام قریب‌الوقوع قیمت‌ها، روند تحویل محصولات ثبت‌نامی از کندی (ناشی از بلاتکلیفی قیمتی)، خارج خواهد شد.

اما اعلام رسمی قیمت جدید خودروها می‌تواند بر اوضاع قیمتی بازار نیز اثر بگذارد. بازار خودرو تا پیش از اعلام دستورالعمل جدید، با صعود شدید قیمت مواجه بود تا جایی که پراید به‌عنوان ارزان‌ترین خودرو داخلی به مرز ۹۰ میلیون تومان نزدیک شد. با این حال طی یک هفته گذشته منحنی قیمت‌ها افت کرده و احتمالا با اعلام رسمی نرخ کارخانه‌ای خودروها، تغییراتی را در این منحنی شاهد خواهیم بود. البته با توجه به تداوم قیمت‌گذاری دستوری و تورم عمومی و انتظاری، همچنان فاصله فاحش میان نرخ کارخانه و بازار خودروها حفظ خواهد شد، با این حال شاید قیمت‌ها در بازار به ثباتی نسبی و موقت نزدیک شوند.

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر