|
کدخبر: 96268

در گفتگوی گسترش‌نیوز با رئیس اتحادیه فناوران رایانه مطرح شد:

نان کافی‌نت‌ها در سفره دفاتر پیشخوان

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران: توقف ثبت اظهارنامه‌ مالیاتی توسط کافی‌نت‌ها و سپردن آن به دفاتر پیشخوان دولتی، نه‌تنها شاغلان کافی‌نت‌ها را از یک منبع درآمدی مهم، محروم می‌کند بلکه چند سونامی بزرگ به دنبال خواهد داشت. این تصمیم شتابزده بود و به پیامدهای وخیم آن توجه نشده است.

گسترش‌نیوز : کرونا ، به اولویت اصلی شهروندان و رسانه‌ها تبدیل شده است اما در این شرایط حساس، تصمیماتی اخذ می‌شود که ممکن است سرنوشت و مرگ و بقای بعضی کسب‌وکارها را رقم بزند. توقف ثبت اظهارنامه‌های مالیاتی توسط کافی‌نت‌ها یکی از این موارد است. تصمیمی که به نظر می‌رسد به‌سرعت و کارشناسی‌نشده، گرفته شده و به جوانب و پیامدهای احتمالی آن توجه نشده یا قربانی ملاحظات و محاسبات دیگر شده است. برای پیگیری و بررسی بیشتر این موضوع و یک رخداد مهم دیگر با رئیس اتحادیه فناوران رایانه به گفتگو نشستیم. نظر به طولانی بودن این گفتگو آن را دو بخش منتشر می‌کنیم. آنچه می‌خوانید بخش اول گفتگوست. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

gholamrezafaraji.jpg

اتاق اصناف تهران، هفته قبل، شاهد برگزاری یک نشست مهم بود. اعضای اتحادیه‌های صنفی حوزه فناوران رایانه در نشستی هم‌اندیشی که با حضور قاسم نوده فراهانی ، رئیس اتاق اصناف تهران و ابراهیم درستی، نماینده وزیر صمت در اصناف کشور برگزار شد از توقف ثبت اظهارنامه‌های مالیاتی توسط کافی‌نت‌ها گفتند و گلایه کردند. به‌این‌ترتیب یکی از درآمدهای اصلی کافی‌نت‌ها و جمعیت بزرگی که از این طریق ارتزاق می کردند از دست می‌رود و نصیب دفاتر پیشخوان دولت می‌شود. مبنای قانونی این تصمیم چیست؟ آیا کافی‌نت‌ها از انجام این کار ناتوان بودند یا مودیان مالیاتی از نحوه انجام کار ناراضی بودند؟ و از همه مهم‌تر این تصمیم چه عواقب و پیامدهایی به همراه خواهد داشت؟

مؤدیان رضایت کامل داشتند

محمدرضا فرجی اظهار داشت: «ثبت اظهارنامه مالیاتی یک کار شخصی است نه دولتی. هرکسی با رایانه شخصی خود می‌تواند تا ۱۰ اظهارنامه مالیاتی را ثبت کند. چند سال قبل انجام این کار به کافی‌نت‌ها واگذار شد تا از تخصص و دانش فعالان این بخش استفاده شود و از رخدادهایی مثل اشتباه احتمالی مؤدیان در هنگام ثبت اظهارنامه، جلوگیری شود. برای انجام بهتر کار، کارمندان کافی‌نت‌ها آموزش می‌دیدند. نتیجه هم خوب بود و مؤدیان از نتیجه کار، رضایت کامل داشتند».

آی‌پی‌ها در تعطیلات از کار افتاد

این روزها شاهد ازدحام جمعیت و شکل‌گیری صف‌های طولانی مراجعان در دفاتر پیشخوان دولت هستیم. رئیس اتحادیه فناوران رایانه ضمن اشاره به این موضوع افزود: حجم کار دفاتر پیشخوان دولت بسیار زیاد است. تمامی کارهای دولتی به این دفاتر سپرده شده است. حجم کار آنها به حدی زیاد است که پیوسته در حال افتتاح شعب جدید و جذب نیرو هستند بااین‌حال، سال گذشته تعدادی از آنها اقدام به طرح شکایت کردند. خواست آنها این بود که ثبت اظهارنامه مالیاتی یک کار دولتی است و باید برون‌سپاری شود. طبق استعلام به‌عمل‌آمده از بخش حقوقی اداره مالیات؛ ثبت اظهارنامه‌های مالیاتی یک کار دولتی به شمار نمی‌آید. قاعدتاً باید به نظر اداره مالیات توجه می‌شد و از طرف دیگر وقتی قرار است انجام یک فعالیت از رسته کافی‌نت‌ها سلب شود باید نماینده‌ای از اتحادیه‌های آنها دعوت شود اما این کار هم انجام نشد و حکم صادر و به‌سرعت ابلاغ شد».

ابلاغ قوانین و بخشنامه‌های جدید به‌خصوص این‌گونه قوانین، معمولاً فرایندی طولانی و چندساله است اما به نظر می‌رسد که در این فقره، این‌گونه نبوده است. رئیس اتحادیه فناوران رایانه ضمن اشاره به این موضوع افزود:

«بخشنامه صادر شده به سرعت و در آبان ماه ۹۸ به اداره مالیات ابلاغ شد. نکته عجیب آنکه، در پنج روز تعطیلات متوجه شدیم که آی‌پی‌ واحدها، از کار افتاده است. حکمی که دیوان صادر می‌کند وجاهت قانونی دارد اما ما فعالان صنفی چند نکته داریم که باید شنیده شود».

پیشخوان‌ها به‌تنهایی از عهده کار برنخواهند آمد

وی افزود: «به اعتقاد ما این تصمیم به ظاهر ساده، ۳ سونامی بزرگ به همراه خواهد داشت. اولاً، در شرایطی که قیمت جهانی نفت افت بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است مالیات به یکی از درآمدهای اصلی کشور تبدیل می‌شود. از طرف دیگر تعداد دفاتر پیشخوان کشور به‌طور متوسط یک‌پنجم تا یک‌ششم کافی‌نت‌ها‌ست. کافی‌نت‌ها مزاحمتی برای دفاتر نداشته‌اند چون در ده سال گذشته ثبت اظهارنامه مالیاتی به‌طور مشترک و توسط هر دو انجام شده است. به‌هرحال آمار استخراج‌شده نشان می‌دهد که حدود ۷۰ درصد از ثبت اظهارنامه‌ توسط کافی‌نت‌ها انجام شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهند که دفاتر پیشخوان اگر انرژی مضاعفی را صرف ثبت اظهارنامه‌های مالیاتی کنند و جذب نیرو هم داشته باشند حداکثر ۴۰ درصد را می‌توانند ثبت کنند. آمار سال گذشته آنها ۵ تا ۷ درصد بوده است! در همین دوره کوتاه بعد از ابلاغ بخشنامه شاهد ازدحام مؤدیان در دفاتر هستیم».

فشار مضاعفی که بر مؤدیان وارد می‌شود

فرجی در تشریح بیشتر این بخش از سخنان خود گفت: «نکته دیگر آن است که طبق قانون جدیدی که وضع شده، از این به بعد اعداد باید به صورت دقیق در اظهارنامه‌ها قید شوند. این تغییر به‌نوبه خود کار کارمندی که اعداد را وارد می‌کنند زمان‌برتر و سخت‌تر می‌کند. اکنون فرض کنیم این موضوعات چندان جدی نیستند و ۱۰ تا ۱۵ درصد شرکت‌های بزرگ هم شخصاً نسبت به ثبت اظهارنامه‌ها اقدام کنند. تکلیف ۵۵ درصد مؤدیان باقیمانده چیست؟ بیشتر آنها از عهده این کار برنمی‌آیند چون بخش عمده آنها سالمند هستند و دانش لازم را ندارند. عدم پرداخت مالیات توسط این جمعیت بزرگ هم به معنای آن است که اداره مالیات نمی‌تواند مالیات‌ها را وصول کند. این معضل بزرگ دامن کل اقتصاد کشور را خواهد گرفت. این در حالی است که سال گذشته درآمد مالیاتی کشور با درآمد نفتی برابر شد».

فرجی در ادامه افزود: «مؤدیانی که اظهارنامه مالیاتی را ثبت نکنند به‌طور خودکار، مشمول جریمه می‌شوند. ۵۰ درصد مؤدیان هم صاحبان بنگاه‌های اقتصادی هستند که سه ماه درآمدی نداشته‌اند و به‌قول‌معروف از جیب، هزینه کرده‌اند. در این شرایط، جریمه شدن توسط اداره مالیات هم عرصه را به‌مراتب بر آنها تنگ‌تر خواهد کرد. بدون شک آزرده‌خاطر شدن فعالان اقتصادی و صاحبان کسب‌وکارهای کشور نه منصفانه است و نه منطقی. باید دوراندیشی بیشتری به خرج داده می‌شد».

مدیریت خوبی که ممکن است به سوء مدیریت تبدیل شود

وی در تشریح سومین پیامد منفی این تصمیم گفت: «خوشبختانه مدیریت کلان کشور در زمینه کرونا خوب بوده و آمار ما به مراتب کمتر است اما این قبیل تصمیمات کارشناسی‌نشده ممکن است همه آن دستاوردهای بزرگ را تحت‌الشعاع قرار دهد چون ازدحام جمعیت و مودیان در دفاتر، خطر اوج گرفتن دوباره کرونا را به شدت افزایش می‌دهد. ثبت اظهارنامه مالیاتی مثل تعویض کارت ملی یا کارهای کم‌اهمیت دیگر نیست که بتوانید آن را به بعد موکول کنید. امیدوارم آن‌همه تلاش و کوشش شبانه‌روزی، به‌واسطه یک تصمیم نادرست و کارشناسی نشده بر باد نرود و دستمایه هجوم دوباره رسانه‌های مغرض خارج از کشور نشود و سوء مدیریت ایران به‌حساب آورده نشود. متاسفانه به این پیامدهای حساس توجه نشده است.

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران در تشریح خواسته‌های این صنف گفت: «خواست ما آن است که امسال هم آی‌پی همکاران در کافی‌نت‌ها باز باشد. اگر به نظر و تحلیل بخش خصوصی توجه می‌شد چه‌بسا به این پیامدها هم توجه می‌شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها