|
کدخبر: 95984

در گفت‌وگوی گسترش‌نیوز با رئیس اتحادیه مشاوران مسکن تهران بررسی شد:

مسیر بازار مسکن بعد از کاهش سود بانکی

رئیس اتحادیه مشاوران مسکن: معمولاً بعد از پایین آمدن سود بانکی، مالکان اجاره را بالا می‌برند و وقتی سود بانکی افزایش می‌یابد ودیعه را افزایش می‌دهند.

گسترش‌نیوز : آیا آغاز به کار دوباره مشاوران املاک روی حجم معاملات تاثیر محسوسی به جا گذاشته است؟ تصمیم اخیر بانک مرکزی ممکن است باعث افزایش اجاره خانه شود؟ برای یافتن پاسخ سوال خود و اطلاع از آخرین وضعیت بازار مسکن با رئیس اتحادیه مشاوران مسکن به گفت‌وگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

mostafagholikhosravi.jpg

رونق ناگهانی بازار بورس و استقبال مردم از آن، کاهش حجم ساخت‌وسازها و گردش مالی این حوزه و در نهایت رکود طولانی و چندساله بازار مسکن دست‌به‌دست هم داده‌اند تا این طرز فکر به وجود بیاید که بازار مسکن اهمیت سابق خود را از دست داده است. مصطفی‌قلی خسروی ، رئیس اتحادیه مشاوران مسکن ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: «نباید این‌گونه می‌شد اما آقایان به نظر و تحلیل اقتصاددانان توجه نمی‌کنند. یکی از کارهای ما تهیه آمار به‌روز است. فقط در ۱۰ روز اخیر در مقایسه با اردیبهشت ۹۸ شاهد کاهش ۳۸ درصدی معاملات بوده‌ایم. کرونا و تاثیر روانی آن همچنان ادامه دارد. فروشندگان هنوز جرات نمی‌کنند پای معامله حاضر شوند. از طرف دیگر آمارهای غلط به ایجاد یکسری توهمات منجر می‌شود. به‌عنوان‌مثال طبق شاخص اعلام‌شده توسط بانک مرکزی ، قیمت ملک به‌طور متوسط ۳۸ درصد افزایش است! به عنوان رئیس اتحادیه مشاوران مسکن واقعاً نمی‌دانم که این اطلاعات و آمارها چگونه به‌دست آمده است. بله، ناز و نیاز خریدار و فروشنده به قوت خود باقی است اما نه ۳۸ درصد. متاسفانه این آمارها تاثیرگذار و فاجعه‌بار هستند. خریدار و فروشنده به همین نوع آمارها استناد می‌کنند. این آمارها کارشناسی‌شده و شفاف نیست. افزایش بیشتر قیمت‌ها به کسادی بیشتر بازار مسکن منجر می‌شود».

متغیر اصلی قدرت خرید مردم است

آیا در کوتاه‌مدت ممکن است شاهد تغییری اساسی در بازار مسکن باشیم؟ رئیس اتحادیه مشاوران مسکن دراین‌باره اظهار کرد: «خیر چون وضعیت بازار مسکن قبل از هر چیز به درآمد و توانایی مالی مردم بستگی دارد. به‌خصوص در این شرایط که صاحبان مشاغل آزاد، چند ماه بیکار بوده و درآمد نداشته‌اند امکان خرید یا تعویض خانه وجود ندارند. قبل از عید، فلان مشتری به من گفته که یک میلیارد دارم و می‌خواهم خانه بخرم اما به‌محض آمدن کرونا پشیمان شده است. درحال‌حاضر تامین ارزاق عمومی به اولویت اول مردم تبدیل شده است».

تاثیر کاهش سود بانکی

بانک مرکزی هفته قبل اقدام به کاهش نرخ سود بانکی کرد. آیا این اقدام بر بازار مسکن تاثیر خواهد گذاشت؟ رئیس اتحادیه مشاوران مسکن در پاسخ این سوال گفت: «معمولاً بعد از پایین آمدن سود بانکی، مالکان اجاره را بالا می‌برند و وقتی سود بانکی افزایش می‌یابد ودیعه را افزایش می‌دهند. بنابراین در این شرایط بیشتر مالکان، اجاره را ترجیح می‌دهند. این در حالی است که بیشتر مستاجران ودیعه را ترجیح می‌دهند».

دولت فرصت کمی در اختیار دارد

مصطفی‌قلی خسروی در ارتباط با طرح اقدام ملی مسکن و موفقیت و شکست آن در تنظیم بازار مسکن گفت: «به اعتقاد من هنوز برای قضاوت درباره این طرح زود است. اکنون در حد طرح است و باید دید چگونه و به چه شکل اجرا می‌شود. وقت کمی برای دولت باقیمانده است بنابراین باید سرعت خود را به‌شدت افزایش دهد تا کار را به سرانجام برساند. در مورد طرح مسکن مهر هم همین اتفاق افتاد. دولت نتوانست به تعهدات خود عمل کند. با آمدن دولت جدید، وزیر راه و شهرسازی آقای آخوندی اعلام کرد که مالکان اجازه فروش دارند که البته تصمیم درستی بود اما در عمل آنها که خانه نداشتند همچنان بدون خانه باقی ماندند. دولت باید از عهده تعهداتی که در ارتباط با این طرح داده است برآید. موضوع دیگری که روی شکست و موفقیت این‌گونه طرح‌ها تاثیر می‌گذارد عوض شدن دولت‌هاست. معمولاً به‌محض آنکه دولت جدید شروع به کار می‌کند همه اقدامات و طرح‌های دولت‌های قبلی زیر سوال می‌رود. فرهنگ نادرستی است و باید اصلاح شود».

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها