|
کدخبر: 95483

در گفتگوی گسترش نیوز با نایب‌رئیس اتحادیه کفش‌های ماشینی مطرح شد:

کفش‌فروشی به‌صرفه است؟

نایب‌رئیس اتحادیه کفش‌های ماشینی و لاستیکی: فروش کفش خارجی دیگر به‌صرفه نیست. تولیدکنندگان داخلی بالغ‌بر ۹۵ درصد بازار کفش را به خود اختصاص داده‌اند. کیفیت محصولات تولید داخل بسیار بالاست. به‌عنوان‌مثال کفش ورزشی ایران هیچ تفاوتی با نمونه مشابه خارجی ندارد.

گسترش نیوز : صنعت کفش چه در بخش تولید و چه در بخش فروش آن، می‌تواند نقش و سهم مهمی در اشتغال آفرینی پایدار داشته باشد. در حال حاضر صنعت کفش ایران در چه جایگاهی قرار دارد؟ برای بررسی ابعاد مختلف این موضوع با نایب‌رئیس اتحادیه کفش‌های ماشینی و لاستیکی به گفتگو نشستیم. با گسترش نیوز همراه باشید.

mediabdolahinejat.png

بالای ۹۵ درصد بازار در دست تولیدکنندگان داخلی مهدی عبدالهی نجات، نایب‌رئیس اتحادیه کفش‌های ماشینی و لاستیکی اظهار داشت: «مطابق فرمایش مقام معظم رهبری، واردات هر کالایی که مشابه داخلی دارد اشکال شرعی دارد. در همین راستا اکثر اعضا و همکاران صنفی به‌سوی تولید کفش باکیفیت حرکت کردند. اتفاقات خیلی خوب هم افتاد. خوشبختانه فروشندگان هم استفاده از کفش‌های خارجی را تغییر دادند و به فروش کفش داخلی رو آوردند. در ارتباط با قاچاق هم با اعضای ستاد مقابله با قاچاق جلسات متعدد داشته و در این زمینه هم اتفاقات خوبی رخ داده است. فکر می‌کنم که کفش خارج اگر هم وجود داشته باشد در حد موجودی‌های قبلی است. فروش کفش خارجی دیگر به‌صرفه نیست. گشت‌های مشترک و نظارت مستمر بر بازار هم باعث شده که عرضه کفش خارجی بسیار اندک باشد. به اعتقاد من تولیدکنندگان داخلی بالغ‌بر ۹۵ درصد بازار کفش را به خود اختصاص داده‌اند. کیفیت محصولات تولید داخل بسیار بالاست. به‌عنوان‌مثال کفش ورزشی ایران هیچ تفاوتی با نمونه مشابه خارجی ندارد. کارخانجات به دستگاه‌ها و فناوری روز مجهز داشته‌اند و کیفیت رویه و زیره بسیار بالا رفته است. تولید کفش ورزشی رشد فزاینده‌ای دارد. حال خوب بازار کفش وی در ارتباط با وضعیت فروش اظهار داشت: «خوشبختانه تولیدکنندگان و فروشندگان تا قبل از بروز و شیوع کرونا از وضعیت فروش خیلی راضی بودند. چراغ تعدادی از کارخانجاتی که در نتیجه قاچاق خاموش شده بود دوباره روشن شده بود. تعدادی از تولیدکنندگان معادل تولید یک سال خود را پیش‌فروش کرده بودند. وضعیت تولید و بازار فروش به حدی رونق داشت که برای تحویل بعضی اقلام باید در نوبت می‌ماندیم. تولیدکنندگان از کشورهای عربی و سی آی اس سفارش داشتند. انواع مختلف کفش (چرمی، غیرچرمی و ورزشی، دمپایی و صندل) صادر می‌شود. مغازه‌ها و بنکداران هم از این وضعیت راضی بودند. امیدواریم که واحدها دوباره به روزهای اوج خود بازگردند. سال ۹۷ درخصوص مواد اولیه کمی مشکل داشتیم ولی این مشکل برطرف شد و اکنون از این لحاظ کمبود وکاستی نداریم. در این شرایط واحدها مراعات می‌کنند و در راستای تولید بهتر و باکیفیت‌تر نهایت همکاری را دارند. واردکنندگان مواد اولیه هم مراعات می‌کنند و به‌عنوان‌مثال شرایط فروش را طولانی‌تر کرده‌اند. مهدی عبدالهی نجات در بخش بعدی سخنان خود گفت: «کفش معمولی، ورزشی و صندل هرکدام شرایط و دنیای خاص خود را دارند. خود من بنکدار بازار هستم. سال گذشته به واسطه رونق بازار به تولید ترغیب شدم. نتیجه هم رضایت‌بخش بود. البته شرایطی مثل کرونا محاسبات تولیدکنندگان در همه کشورها را به هم می‌زند. در این شرایط تولیدکنندگان در تمامی بخش‌ها باید دست‌به‌عصا حرکت کنند». نایب‌رئیس اتحادیه کفش‌های ماشینی و لاستیکی در ادامه افزود: «حاشیه سود در بخش بنکداری ۵ و در بخش تک‌فروشی حدود ۱۵ درصد است. البته بسیاری از شرکت‌های بزرگ با درصدهایی حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد کار می‌کنند. سود مغازه‌ها معمولاً در همین رنج ۴۰ تا ۵۰ درصد است. البته این درصد به‌هیچ‌عنوان مورد تایبد سازمان تعزیرات و مالیات نیست و فروشندگان باید متناسب با سود مصوب شده فروش داشته باشند». وی در ارتباط با نحوه حمایت از این صنف در شرایط شیوع کرونا گفت: «پرداخت مالیات ارزش‌افزوده به آخر اردیبهشت موکول شد اما فعلاً تصمیم خاص دیگری گرفته نشده است».

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها