|
کدخبر: 94348

در گفتگوی گسترش‌نیوز با رئیس اتحادیه تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه ایران مطرح شد:

ضرر نجومی پرورش‌دهندگان جوجه یک‌روزه

مرغ به جای ۴۲ روز دو یا سه ماه در سالن نگهداری می‌شود چون پرورش‌دهنده نمی‌تواند محصول خود را بفروشد. مرغ‌های داخل سالن‌ها گرسنه‌اند.

گسترش‌نیوز: بخش‌های مختلف صنعت پرورش مرغ کشور، دوران سختی را پشت سرمی‌گذارند. پرورش‌دهندگان سال‌هاست که از موضوعاتی مثل قیمت‌گذاری و مداخلاتی دولتی یا عدم تامین نهاده لازم گله می‌کنند اما به نظر می‌رسد که عزمی برای جدی گرفتن دغدغه‌های آنها وجود ندارد. در این میان انتشار ویدئوی مربوط به معدوم‌سازی جوجه،‌ توجه افکار عمومی را به خود جلب کرده است. جهت روشن شدن موضوع با رئیس انجمن تولیدکنندگان جوحه یک‌روزه کشور به گفتگو نشستیم. در این گفتگو غلامعلی فارغی به طرح چند سوال مهم می‌پردازد. جا دارد که وزارتخانه‌ها و سازمان‌های متولی مدیریت و سیاست‌گذاری، دنبال چاره‌جویی باشند یا حداقل توصیه‌ها و راه‌حل‌های خود اهالی این صنعت مهم را بشنوند. با گسترش‌‌نیوز همراه باشید.

gholamalifareghi.jfif

جزء جدایی‌ناپذیر صنعت پرورش مرغ

رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه اظهار داشت: «انتشار این ویدئو عجیب به نظر می‌رسد چون معدوم‌سازی جوجه در صنعت مرغداری، یک امر عادی است. ذبح مرغ و دام در کشتارگاه‌ها هم نوعی معدوم‌سازی است ولی آیا تصاویر و ویدئوهای آن رسانه‌ای می‌شود؟ معدوم‌سازی بخش ذاتی صنعت پرورش دام و طیور است. ۵۰ درصد جوجه‌های متولدشده مرغ و ۵۰ درصد باقیمانده، خروس هستند. خروس‌ها خودبه‌خود حذف می‌شوند چون تخم‌گذار نیستند. فقط مرغ‌ها به سالن پرورش فرستاده می‌شوند. در بخش گوشتی هم جوجه ‌یک‌روزه باید در همان روز به سالن فرستاده شود در غیر این صورت حذف می‌شوند. به‌صورت معمول و روزمره، هرسال ممکن است ۵ یا ۱۰ هزار جوجه حذف شوند».

سه ماه به‌جای ۴۲ روز

فارغی در ادامه از دو مشکل عاجل پرورش‌دهندگان طیور گفت: «مشکل اول کمبود نهاده است. ذرت و سویا به دست پرورش‌دهنده نمی‌رسد. مرغدار، دان لازم برای جوجه‌ریزی را ندارد. مورد مهم دیگر به کرونا می‌شود چون کاهش مصرف باعث مازاد مرغ شده است. در این شرایط مدت زمان نگهداری مرغ در سالن‌های پرورش‌دهندگان بیشتر شده است. مرغ به جای ۴۲ روز، دو یا سه ماه در سالن نگهداری می‌شود چون پرورش‌دهنده نمی‌تواند محصول خود را بفروشد. مرغ‌های داخل سالن‌ها گرسنه‌اند. بازار هم کشش لازم را ندارد. در این شرایط چه راه‌حلی برای تولیدکننده باقی می‌ماند؟».

ضرر ۲۵۰۰ تومانی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه

وی در ادامه افزود: «به نظر می‌رسد که هدف از انتشار این ویدئو تخریب صنعت مرغداری بوده است. این در حالی است که اهالی این صنعت در دوره کرونا، شبانه‌روز تلاش کرده‌اند تا نیاز بازار تامین شود و سفره مردم از مرغ خالی نشود».

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان جوجه یک‌روزه در ادامه اظهار داشت: «بازار مرغ کاملاً رقابتی است. ۲۵ هزار بهره‌بردار در بخش‌ّهای مختلف با هم رقابت می‌کنند. هیچ‌کس حتی خود ما نمی‌تواند محصولات را قیمت‌گذاری کند. بازار مرغ «قیمت‌پذیر» است اما دولت و ستاد تنظیم بازار با مداخلات و تصمیمات غیر کارشناسی خود تعادل بازار را به هم می‌زند. به‌عنوان‌مثال طبق قانون هر محصولی که مشمول قیمت‌گذاری می‌شود باید به‌صورت تضمینی از تولیدکننده، خریداری شود. در حال حاضر تولیدکننده، جوجه یک‌روزه را به قیمت ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان می‌فروشد. این به آن معناست که ما محصول خود را ۲۵۰۰ تومان زیر قیمت تمام‌شده می‌فروشیم. جوجه ۳۰۰ تومانی یعنی ۳۵۰ میلیارد تومان ضرر در ماه! نرخ واقعی جوجه سه تا سه هزار و ۵۰۰ تومان است. جوجه به یک‌ششم قیمت تمام‌شده فروخته می‌شود.

چرا محصول ما را نمی‌خرند؟

غلامعلی فارغی تصریح کرد: «اکنون مسئولانی که قیمت‌گذاری می‌کنند کجا هستند و چه مسئولیتی قبول می‌کنند؟ چرا محصول ما را نمی‌خرند؟ قیمت واقعی گوشت مرغ حداقل ۱۵ هزار تومان است ولی به قیمت ۹ هزار تومان فروخته می‌شود. مگر شرکت پشتیبانی چقدر می‌تواند خرید داشته باشد؟ من تولیدکننده، روزانه ۱۰ هزار تن تولید دارم. کشش بازار ۶۵۰۰ پانصد تن است پس ۲۵۰۰ تن روی دست تولیدکننده می‌ماند. صنعت مرغ گوشتی هم ماهانه هزار میلیارد تومان ضرر می‌کند. مسئولان کجا هستند؟ چرا به درد تولیدکنندگانی که در بدترین شرایط در کنار مردم بوده‌اند رسیدگی نمی‌شود؟ چرا به انبوه نامه‌های ما جواب داده نمی‌شود؟ چرا از تجربه ۴۰ ساله ما استفاده نمی‌شود؟».

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها