|
کدخبر: 86823

اختصاصی گسترش‌نیوز:

۵ پادزهر برای بقای استارت‌آپ‌ها

هنگام راه‌اندازی یک کسب‌وکار باید برای ۵ سوال مهم، جواب داشت. این سوالات نقش پادزهر را بازی می‌کنند و احتمال شکست تجارت را به حداقل می‌رسانند.

گسترش‌نیوز: کلاً ما آدم­ها در حرف زدن درباره موضوعات مختلف، معرکه هستیم. به خصوص اگر پای کسب‌وکار در میان باشد می‌نشینیم و با اشتیاق، ساعت‌ها صحبت می­کنیم. بسیاری از افراد سال‌های سال، رویای راه انداختن کسب‌وکار خودشان را دارند اما مدام به خود می‌گویند: هنوز آماده این کار نیستم، زمان خوبی برای عملی کردنش نیست، هزینه­ زیادی دارد یا هنوز به‌اندازه کافی تجربه ندارم. واقعیت آن است که هیچ زمانی برای شروع یک کسب‌وکار «ایده­آل» نیست و به ناچار باید از یک جایی کار خود را شروع کنید. بااین‌حال یک خبر خوب هم برای شما داریم: اگر می‌خواهید دست‌به‌کار شوید فقط باید از ۵ موضوع مهم اطلاع داشته باشید. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

kasbvkar.jpg

ایده کسب‌وکار

ایده بزرگتان چیست؟ باید بتوانید ایده تجاری خود را به زبان ساده و روشن بیان کنید. طرح و نقشه شما چیست؟ قصد دارید چه چیزی را بفروشید؟ و محصول یا خدمت شما چه فرقی با رقبای موجود در بازار دارد

مدل درآمدزایی

دقیقاً چطور پول در می­آورید؟ به چیزی که قرار است بفروشید و نیز نحوه بسته­بندی آن فکر کنید. محصول ساده­ای می­فروشید که قیمتش هم ثابت است؟ یک نرم ­افزار را می­فروشید یا همزمان چند کالا را به فروش می­رسانید؟ آیا در درازمدت می­توانید فروش داشته باشید؟ ببینید چقدر طول می­کشد که اولین محصول خود را آماده فروش کنید تا معلوم شود دقیقاً چه زمانی به درآمد می­رسید. به‌این‌ترتیب می­توانید برای پولی که به دست می­آورید برنامه­ ریزی کنید. منابع پولی به‌ویژه در مراحل اولیه راه­‌اندازی کسب‌وکار حیاتی است. یادتان باشد هیچ‌چیز به‌اندازه کمبود پول، کسب‌وکارهای نوپا را از پا درنمی‌آورد.

مشتری

چه کسانی برای محصول یا خدمت شما پول پرداخت خواهند کرد؟ جواب این سوال به‌هیچ‌عنوان نباید مبهم باشد. اگر بازار هدفتان کاملاً مشخص باشد احتمال موفقیت بازاریابی شما بیشتر می‌شود و به آنها دسترسی پیدا می­کنید. مشخصات مشتریان ایده‌­آل خود را مشخص کنید. باید بدانید در کدام نقطه از شهر زندگی می­کنند، تقریباً چقدر سن دارند، میانگین درآمدشان چقدر است، چه علایق و سرگرمی­‌هایی دارند و چه چیزهایی را دوست ندارند. وقتی این تصویر ذهنی را داشته باشید یافتن مشتریان و بازاریابی آسان می­شود چون با یک سری آدم واقعی سروکار دراید و آن‌ها را می­شناسید. حالا می­دانید با چه زبان و ادبیاتی با آنها صحبت کنید، تن و لحن صدای شما چگونه باشد و خلاصه چطور به شکل قانع­‌کننده با آنها ارتباط برقرار کنید.

ارزش

مشخص کنید که شما دقیقاً چه ارزشی و نتیجه­‌ای را عاید مشتریان خود می­کنید. شما و آنها در حال معامله هستید. آنها در ازای دریافت فلان کالا یا خدمت از وجود شما بهره­مند می­شوند. چگونه می­توانید زمینه انجام هر چه‌بهتر و بی­دردسر این معامله را فراهم کنید؟ آیا برای عرضه کالا یا خدمت خود به مکان فیزیکی خاصی نیاز دارید؟ کسب‌وکار شما به اینترنت هم نیاز دارد؟ به اپ چطور؟

اعتبارسنجی

ابتدا نظریه خود را آزمایش کنید. مهم‌ترین کاری که قبل از راه­اندازی کسب‌وکار خود باید انجام دهید همین است. تا زمانی که مطمئن نشده­اید که مشتریا ن در ازای دریافت محصول و خدمت، آماده پرداخت پول به شما هستند کسب‌وکارتان در حد نظریه باقی می­ماند. بسیاری از کسب‌وکارهای جدید بدون عبور از این مرحله، کار خود را شروع می­کنند و پا به دنیای واقعی می­گذارند. وقتی مشتریان خود را مشخص کردید باید فرضیه خود را آزمون کنید. توجه داشته باشید که نباید به دوستان خود بسنده کنید. اگر بتوانید غریبه­‌ها را راضی به پرداخت پول کنید در آن صورت می­توان گفت که کسب‌وکار شما ارزش راه­اندازی را دارد.

شکست خوردن در مرحله آزمایش تاثیر مخربی روی شما خواهد گذاشت. ممکن است احساس کنید که باید راه­اندازی کسب‌وکار خود را به زمان دیگری موکول کنید. نگذارید این احساس شما را از پا درآورد. شجاع باشید و روی این ۵ مرحله اساسی کار کنید و همچنان که پیش می­روید ایده خود و نتایج آن را ثبت و ضبط کنید. اگر بتوانید مسیر پیش روی خود را روشن کنید بر اعتمادبه‌نفس شما افزوده می­شود و با اطمینان بیشتری، دکمه شروع را فشار خواهید داد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها