|
کدخبر: 75950

چرا دلار ۴۲۰۰ تومانی را «ارز لعنتی» می‌نامند؟

رئیس کل گمرک در دیدار با اعضای اتاق بازرگانی تهران با اشاره به انتقادات اعضای اتاق نسبت به ارز ۴۲۰۰ تومانی دولتی گفت: تا زمانی که ارز تک‌نرخی نشود، نمی‌توان از تخلفات و سودجویی رها شد. برخی اعضای اتاق ارز ۴۲۰۰ تومانی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ارز لعنتی می‌نامند.

گسترش‌نیوز: مهدی میراشرفی امروز در دیدار با اعضای اتاق بازرگانی تهران با اشاره به انتقادات اعضای اتاق نسبت به ارز ۴۲۰۰ تومانی دولتی گفت: تا زمانی که ارز تک‌نرخی نشود، نمی‌توان از تخلفات و سودجویی رها شد. برخی اعضای اتاق ارز ۴۲۰۰ تومانی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ارز لعنتی می‌نامند. سودجویی در همه جای دنیا وجود دارد و می‌گویند اگر هزینه تخلف را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بالا نبرید، با کار راحت‌تر سود بیشتر ایجاد می‌شود. متاسفانه در بحث دارو با ارز دولتی مواردی کشف شده که البته اجازه ترخیص داده نشد. ریال جهت شیمی‌درمانی و داروهای آن داده شده که با آن یخ خشک و مواد نیروزا وارد شده است. این افراد همزمان موبایل، اتومبیل و دارو وارد می‌کنند.

وی در مورد ارزش پایه کالاهای صادراتی نیز گفت: اگرچه ۲۷ میلیارد دلار صادرات در مقابل ۲۸.۳ میلیارد دلار واردات داریم. یکی از علت‌های این موضوع تعدیل پایه‌های صادراتی است که ۳۰ درصد کاهش یافت و ارزش آن ۷.۸ میلیارد برآورد می‌شود. به هرحال ارزش‌های پایه واقعی شده است. اگر صادرکننده به پایه ارزش کالای صادراتی اعتراض دارد، طبق قانون کمیته‌ای وجود دارد که می‌تواند اعتراض خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ثبت کند تا رسیدگی شود.

رئیس کل گمرک در بخش دیگری از اظهارات خود به هزینه‌های بالای تخلیه، بارگیری و انبارداری اشاره کرد که در این زمینه هزینه‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با دلار محاسبه می‌کنند و گفت: بخشی از معطلی کالا به مولفه‌های بندری باز می‌گردد که این موضوع لحاظ نمی‌شود، علت سکوت گمرک این است که ۹۰ درصد کالاهای وارداتی در مناطق ویژه اقتصادی است که خارج از قلمرو گمرکی محسوب می‌شوند و ما نمی‌توانیم تحکم داشته باشیم. انبارهای عمومی نیز هزینه‌های بالایی دارند، ارز لعنتی (ارز ۴۲۰۰ تومانی) خیلی در بحث هزینه‌های انبارداری دخیل نیست و با نرخ بازار محاسبه می‌شود.

وی با بیان اینکه چند کار بنیادی در گمرک صورت گرفته است، گفت: تا جایی که امکان داشته اختیارات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به گمرک اجرایی داده‌ایم. یکی از این اقدامات ایجاد انبار اختصاصی یا زیرکلید گمرک است که به گمرکات اجرایی واگذار شده و کمتر از یک روز بازرگان می‌تواند انبار اختصاصی زیر کلید گمرک که منظور کاهش هزینه‌ها داشته باشد.

رئیس کل گمرک با اشاره به قطعی سامانه گمرک ( EPL) خاطرنشان کرد: اکنون سامانه پنجره واحد ذیل سامانه جامع تجارت وزارت صمت فعال است. هر آن زیرسامانه‌ها قطع شوند، عملکرد سامانه گمرک نیز به آن بستگی دارد و قطع می‌شود و شبیه به قیر و قیف است. برای اینکه تجار گرفتار قطعی نشوند، در بستر آی‌تی نرم‌افزار گمرک موبایلی ایجاد شده تا هر جا و هر مکان بازرگان فعالیت خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام دهد و فرآیندها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رصد کند.

میراشرفی با بیان اینکه تحریم‌ها آزاردهنده شده و فضای تاریکی در تجارت ایجاد کرده است، گفت: با این وجود بخش خصوصی توانسته عملکرد خوبی به جای بگذارد و حتی در میان مشکلات میان‌دستگاهی، صادرات داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه رویکرد و حرکت دستگاه‌ها در مسیر یکپارچه‌سازی تجارت کند و لاک‌پشتی است، گفت: با این شرایط تعدد قوانین پیش روی تولید، گمرک که هیچ، اگر هرکول هم بیاید با مشکل مواجه می‌شود.

در ادامه این نشست مجتبی شیشه‌چی‌ها مدیرکل دفتر بررسی و تعیین ارزش گمرک با اشاره به مشکلات پیش روی تجار و فعالان تجارت گفت: یک روز تاخیر در ترخیص کالا، یک درصد ارزش کالا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ افزایش می‌دهد. یکی از مشکلات این است که اسناد درستی از سوی واردکننده ارائه نمی‌شود و به درستی نیز اظهار نمی‌کنند. مثلا تلویزیون را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به صورت کلی و بدون اشاره به مدل و نوع آن اظهار می‌کنند. برخی کالاها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کیلویی اظهار می‌کنند مثل لامپ. به هر حال سامانه TSC که ارزش پایه کالاها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مورد بررسی قرار می‌دهد باید اصلاح شود.

وی ادامه داد: ‌الان که ارز جهانگیری (ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی) می‌دهند، ‌یکسری از تجار راضی و یک عده ناراضی هستند. نمی‌توان ارزش کالاها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بر اساس صنف خاص تعیین کنیم. نرخ ثابت برای ارزش کالاهای وارداتی عده‌ای را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خوشحال و عده‌ای را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ناراحت می‌کند و این باعث شده پرونده‌های زیادی تشکیل شود. مثلا یک واردکننده خودرو پورشه، آپشن‌های خودروی خودش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کم اظهار می‌کند و برای رقیبش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ زیادتر که هزینه‌ها و نرخ آن بالا برود.

همچنین در این نشست علی اکبر شامانی مدیرکل دفتر صادرات گمرک با اشاره به وضعیت ورود موقت کالاها تصریح کرد: این اختیار به گمرکات استانی تفویض شده تا کسی برای این حوزه به تهران مراجعه نکند. به هر حال در این زمینه نیز مشکلاتی داریم. برخی واحدهای تولیدی مجوز دوساله برای ورود موقت کالا گرفتند اما حتی یک درصد هم صادرات نداشتند.

وی با اشاره به کیل مصرف در حوزه فلزات گفت: وزارت صنعت پدر ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ درآورده، امکان ندارد نامه‌ای در این زمینه‌ای به گمرک نزند و سه نامه ابهامی روی آن نگذاریم. باید در این زمینه جلساتی با مسئولان وزارت صمت برگزار تا مشکلات این حوزه رفع شود. به کرات کیل مصرف را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ واردکننده را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ارائه داده که ابهام دارد و این سوال پرسیده شده که ضایعات آن آیا مصرف مجدد دارد یا نه.

شامانی در مورد مباحث ارزی نیز عنوان کرد: بانک مرکزی و وزارت صمت مصر هستند که ورود موقت با ثبت سفارش انجام شود.

در ادامه خانم افروز بهرامی مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات با اشاره به آثار تحریم روی تجارت گفت: متولیان در دولت و اتاق بازرگانی تحولات گسترده باید داشته باشند. نیاز به اتصال درگاه‌های گمرک است. اساسا به صادرکننده خدمات می‌دهیم و نیاز است، چقدر خدمات ارائه شده، با این دسترسی می‌توانیم اظهارنامه‌های صادراتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بازیابی و آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ راستی‌آزمایی کنیم. اینکه صرفا به اظهارنامه صادرکننده اتکا شود، کار موجهی نیست. با اتصال سامانه سرعت کار در ارائه تسهیلات بالا می‌رود و اعتبارسنجی دقیق‌تر صورت می‌گیرد. سال‌هاست با گمرک، سه وزیر و دو مرحله قائم مقام وزیر صمت در مورد پذیرش ضمانت‌نامه صندوق ضمانت صادرات برای ورود موقت کالا نامه‌نگاری شد، اما گمرک آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قبول نمی‌کند، در حالی که ما دولتی هستیم.

منبع: فارس

ارسال نظر