|
کدخبر: 75807

در گفتگوی گسترش نیوز با نماینده مجلس مطرح شد:

کوپن الکترونیک سرانه گوشت را افزایش می‌دهد

تفاوت قیمت بعد از خرید دام از دامدار و توسط واسطه‌ها و دلالان به وجود می‌آید و ربطی به کمبود تولید و عرضه نامکفی ندارد.

گسترش نیوز: گفته می‌شود که قیمت کنونی گوشت قرمز واقعی نیست و به‌عبارت‌دیگر حباب دارد. برای پیگیری این موضوع با یکی از نمایندگان مجلس و نیز ریس یکی از اتحادیه‌های این حوزه به گفتگو نشستیم. با گسترش نیوز همراه باشید.

‌sirosrosta.jpg

رِیس اتحادیه دامداران استان فارس در گفتگو با گسترش نیوز قیمت هر خرید هر کیلو دام زنده از دامداران را «حدود ۲۵» هزار تومان اعلام کرد. به اعتقاد سیروس روستا قیمت خرده‌فروشی گوشت گوسفند و گوساله باید بین ۶۰تا ۷۵ هزار تومان باشد. ریس سابق اتحادیه دامداران ایران در ادامه گفت: «بااین‌حال هر کیلو دام زنده به قیمت ۴۱ هزار تومان به فروش می‌رسد».

البته در حال حاضر نرخ هر کیلو دام زنده در میادین میوه و تره بار شهرداری تهران ۴۳ هزار و ۵۰۰ تومان است.

به‌عبارت‌دیگر واسطه‌ها دام زنده را حدود ۱۶ هزار تومان بالاتر از نرخ خرید به فروش می‌رسانند. لازم به ذکر است که چندی پیش عزیزالله رضایی, یکی از دامداران بزرگ کشور در گفتگو با گسترش نیوز به نرخ مشابهی اشاره کرده بود: «قیمت هر کیلو گوساله زنده بین ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان است، بنابراین قیمت خرده‌فروشی، بسته به نوع آن باید بین ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان باشد».

یوسف داوودی, نماینده سراب و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس هم به گسترش نیوز گفت: بنا برعرف, نرخ خرده‌فروشی گوشت قرمز دو برابر نرخ خرید دام زنده است. وقتی هر کیلو دام زنده زیر ۳۰ تومان است قیمت گوشت برای مصرف‌کننده باید بین ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان باشد».

yosefdavodi1.jpg

به نظر می‌رسد که یک حباب حدود ۳۰ هزار تومانی وجود دارد. در این شرایط اختصاص ارز دولتی به نهاده‌های دامی یا تعیین یارانه‌ها و حمایت‌ها و مشوق‌های دیگر برای دامداران بعید است موجب واقعی شدن قیمت خرده‌فروشی گوشت شود چون این تفاوت قیمت بعد از خرید دام از دامداران توسط واسطه‌ها و دلالان به وجود می‌آید و ربطی به کمبود تولید و عرضه نامکفی یا قاچاق ندارد. از طرف دیگر موضوع اختصاص ارز به نهاده‌های دامی همیشه جنجال‌برانگیز بوده است و بسیاری توزیع آن را ناعادلانه می‌دانند. رِیس اتحادیه دامداران فارس دراین‌باره اظهار داشت: «یارانه مفسده به دنبال دارد. معتقدم که یارانه تا به امروز سود چندانی نداشته است و دامدار در عمل مجبور می‌شود نهاده موردنیازش را از واسطه بخرد و هدف و فلسفه اصلی که پشت یارانه هست محقق نمی‌شود».

سیاست واردات گوشت با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی که به دنبال گرانی ناگهانی گوشت قرمز دنبال شد و تا اسفندماه سال ۹۷ ادامه داشت هم عملاً تاثیری بر تنظیم و تعدیل قیمت‌ها نداشت. واقعیت عجیب اینجاست که به دنبال قطع واردات گوشت با ارز مرجع, قیمت گوشت اندکی کاهش یافت. نماینده سراب ضمن اشاره به این موضوع گفت: « قاعدتاً اختصاص ارز دولتی برای آن بود که قیمت کاهش یاید ولی با قطع ارز دولتی مربوط به واردات گوشت و آزاد شدن قیمت‌ها (ارز نیمایی) گوشت ارزان‌تر شد». به اعتقاد این نماینده مجلس سیاست کوپن الکترونیک یا کالابرگ الکترونیک یا همان واریز یارانه به حساب سرپرستان خانوار برای تهیه محصولات پروتئینی که سال گذشته مطرح شد و در قانون بودجه سال ۹۸هم پیش‌بینی‌شده به‌مراتب کارآمدتر است و قدرت خرید گوشت توسط مردم را افزایش می‌دهد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها