|
کدخبر: 74697

با حضور مدیرعامل بازار تهاتر ایرانیان:

تهاتر کارت ثمين شهر رونمايي شد

تهاتر روش قابل گسترش به همه کالاها و خدمات است. در شبکه تهاتر کالا هرگونه تهاتر برپایه اعتباراتی است که قابلیت انتقال به دیگران را دارد و به این منظور تهاتر کارت‌هایی پیش‌بینی شده است که ضمانت اعتبار معاملات در این بازار است.

گسترش نیوز - علاء‌الدین ختایی، مدیرعامل بازار تهاتر ایرانیان در مراسم رونمایی از تهاتر کارت ثمین شهر که در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، گفت:‌ بازار تهاتر براساس فعالیت اقتصادی که در سه دهه گذشته انجام شده است، ساماندهی شده است. روش‌های تهاتر به روش‌های سنتی در ۳۵ سال گذشته نیز انجام شده است به طور مثال از کارخانجات کالا دریافت و املاکی با آنها تهاتر می‌شد.

saminkart.jpg

ختایی گفت:‌ تهاتر روش قابل گسترش به همه کالاها و خدمات است. در شبکه تهاتر کالا هرگونه تهاتر برپایه اعتباراتی است که قابلیت انتقال به دیگران را دارد. سند تجاری فراموش شده کشور که همان برات است نیز دوباره مورد استفاده قرار گرفته بود و با ظهرنویسی معوض مورد استفاده قرار می‌گرفت.

مدیرعامل بازار تهاتر ایرانیان با اشاره به اینکه بحث تهاتر کالا سال‌های زیادی است که پیگیری شده است، خاطرنشان کرد:‌بانک‌ها در یک برهه زمانی برات را تنها برای ما چاپ می‌کردند و برات‌کارت‌های اقتصادی نیز به اعضا داده می‌شد. بازار تهاتر خاورمیانه نیز در امارات ثبت شد و سوئیسی‌ها نیز اعلام کردند که می‌توانند کالایی را در این بازار ارایه دهند که البته در آن زمان محدود به پالتوهای پوست بود که مناسب شرایط آب و هوایی ایران نیست و همکاری این کشور با این بازار در صورتی موثر است که شامل بخش عمده‌ای از کالاها شود.

وی با بیان اینکه به دنبال ایجاد نمایندگی‌های استانی در تمامی شهرهای کشور هستیم، عنوان کرد:‌ کار نمایندگی‌های استانی این است که معوض‌هایی پیدا کنند که برای آن تقاضا وجود دارد. با تهاتر کارت فرد می‌تواند کالای مورد نیاز خود را از هر استانی که خود مدنظر داشته باشد تامین کند.

ختایی گفت: تهاتر کارت نقش برات کارت را دارد و اعتباری است که از فردی به فرد دیگر قابل انتقال است. در تفاهمی که با بانک شهر منعقد شده است ضمانت‌کارت‌ها و اعتبارسنجی آن انجام می‌شود و معاملات در بازار تهاتر ایرانیان صورت می‌گیرد.

مدیرعامل بازار تهاتر ایرانیان تصریح کرد:‌ تهاتر کارت تنها در شبکه بازار تهاتری قابلیت کاربرد دارد و این کارت قابلیت شارژ اینترنتی دارد.

وی با اشاره به تغییراتی که در عرصه معاملات و مبادلات جهانی در حال انجام است، گفت: « حدود ۱۸ سال پیش به تدریج پول از چرخه معاملات حذف شد و کارت‌های اعتباری جایگزین معاملات و خریدها شد. این موضوع نیاز به نقدینگی را کاهش داد و اکنون حدود ۵ سال است که کارت‌ها نیز حذف شده‌اند و اپلیکیشن‌ها و اینترنت راهکاری برای جایگزینی پول شده است.

کاهش هزینه تامین اعتبار در بازار تهاتر

ختایی گفت: در معامله یا ابتدا خرید انجام می‌شود بعد کالای فرد فروخته می‌شود یا بالعکس. افراد می‌توانند با سپرده‌گذاری در بانک شهر و از محل سپرده اعتبار کسب کنند و کارت خود را شارژ کنند تا بتوانند خریدهای خود را انجام دهند. مهمترین تفاوت تهاتر با سیستم‌های دیگر تامین منابع این است که هزینه تامین اعتبار بسیار پایین است. اکنون تامین نقدینگی در سیستم بانکی حدود ۲۲ تا ۳۵ درصد است.

مدیرعامل بازار تهاتر ایرانیان گفت:‌ « هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند با ورود به سایت یا اپلیکیشن مراحل ثبت نام خود را تکمیل کند و پس از ثبت نام و اختصاص کد عضویت محصول خود شامل انواع کالا، خدمات و املاک را که آمادگی دارد به صورت تهاتری در سایت بارگذاری نماید.»

وی ادامه داد: بعد از تکمیل ثبت نام تهاتر کارت ثمین شهر با اعتبار صفر ریال با حساب مجازی متصل به آن برای عضو صادر می‌شود و در شبکه بازار تهاتر ایرانیان عضو هم خریدار است و هم فروشنده. فروشنده معادل ریالی محصولی که به عضو خریدار بفروشند اعتبار کسب می‌کند و تهاتر کارت ثمین شهر عضو فروشنده شارژ می شود و می‌تواند در یک یا چندین مرحله معادل اعتبار خود از عضو دیگر خرید کند.

ختایی تاکید کرد:‌ اعتبار داخل تهاتر کارت ثمین شهر فقط داخل شبکه بازار تهاتر ایرانیان قابلیت جابه جایی دارد و به شبکه شتاب متصل نیست و اعتبار آن نیز قابلیت نقدشدن ندارد.

وی افزود: هنگام معامله ۲.۷۵ درصد بابت فعالیت نمایندگی‌ها از فروشنده اخذ می‌شود و یکی از مهمترین مزایای این روش این است که با اعتبار حاصل از فروش می‌توان خریدهای خود را انجام داد.

مدیرعامل بازار تهاتر ایرانیان خاطرنشان کرد:‌ بخش عمده‌ای از تولیدکنندگان اکنون تنها با یک سوم ظرفیت تولید خود در حال فعالیت هستند و یکی از دلایل کاهش ظرفیت نبود نقدینگی برای تامین مواد اولیه تولید است. ظرفیت خالی زیادی در بخش عمران کشور وجود دارد به گونه‌ای که می‌توان کل خاورمیانه را شخم زد و از نو ساخت.

امکان تهاتر کالا با ۱۷ کشور دنیا

وی درباره وجه بین‌المللی تهاتر کارت نیز گفت: بازار تهاتر جهانی کالا در کشور کانادا به ثبت رسیده است و امکان تهاتر کالا با ۱۷ کشور جهان فراهم شده است. آئین‌نامه این اقدام تهیه و به کمیته ضدتحریم وزارت اقتصاد داده شده است که البته به دلیل تحریم نمی‌توان جزئیات بیشتری از آن را اطلاع‌رسانی کرد. ختایی با اشاره به برنامه گسترش معاملات در اقتصاد خرد عنوان کرد:‌ « سایت و اپلیکیشنی ایجاد شده است و امکانی را برای مردم عادی فراهم کرده است تا سپرده‌ای را در بانک شهر انجام دهند و با اخذ اعتبار خرید یا فروش‌های خود را انجام دهند.

کواکبیان:‌ تلاش برای اصلاح قوانین به نفع تولید و تجارت

در ادامه این مراسم مصطفی کواکبیان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت:‌ « اصلاح مالیات برارزش افزده در مجلس به گونه‌ای درحال انجام است تا به نفع تولیدکنندگان باشد و در قانون تجارت نیز که یک قانون ۱۰۰۰ ماده‌ای است و ۳۰ سال در مجلس و دولت‌ها خاک خورده است بهبود وضع تجارت مدنظر است. البته این لایحه خالی از ایراد نیز نمی‌تواند باشد اما تلاش مجلس این است که قوانینی که از آن خارج می‌شوند به نفع تولید و تجارت در کشور باشند.

کواکبیان با اشاره به نقش کنترلی تهارت کارت در نقدینگی خاطرنشان کرد: « در دولت احمدی‌نژاد میزان نقدینگی ۶۰۰ هزار میلیارد تومان بود که اکنون به ۱۸۰۰ میلیاردتومان رسیده است و تهاتر می‌تواند راهی برای جلوگیری از گسترش نقدینگی باشد.»

وی با بیان اینکه ایران ۱۵ کشور همسایه دارد، اظهار کرد: « این همسایگان ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت دارند که بازاری مناسب برای کشور است و باید با فعال‌شدن دیپلماسی اقتصادی از این ظرفیت برای کشور استفاده کرد.»

در ادامه این مراسم جواد عطاران، معاون فناوری اطلاعات بانک شهر اظهار کرد:‌ « بانک‌ها جزو تنها موسساتی هستند که ترازنامه آن دو وجهی است. بانک‌ها اعتبار خلق می‌کنند و با خلق ضمانت به کسب و کارها رونق می‌بخشند. یکی از موضوع‌های مطرح در تجارت امروز جهان تهاتر است. در کمیته نوآوری بانک شهر این مدل مورد بررسی قرار گرفت که می‌تواند خلق ارزش کند.»

وی ادامه داد:‌ « در اردیبهشت سال ۹۸ موافقت اصولی با این کار صادر شد و تمامی ریسک‌های آن مورد مطالعه قرار گرفت. در تیر امسال قراردادی به این منظور منعقد شد و دستورالعمل آن در شهریور صادر شد. اکنون تمامی همکاران در شعب بانک شهر توجیه شده‌اند و فرم‌ها و نمونه کارت‌های ثمین برای تهاتر کالا و معاملات در بازار تهاتر ایرانیان آماده شده است.»

عطاران با بیان اینکه مرکز شتابدهی برای حمایت از ایده‌های جدید در بانک شهر وجود دارد، تصریح کرد:‌ » صاحبان ایده‌های جدید می‌توانند نوآوری‌های خود را مطرح کنند. با حمایت از طرح تهاتر بانک شهر امیدوار است که به رونق کسب وکارها در کشور کمک کند.»

همچنین در ادامه این مراسم، صنوبری، مدیرعامل یادمان سازه که سازنده برج میلاد تهران است، گفت: « دو طرح مهم تله کابین امام‌زاده داود به فرحزاد و محور نیلوفری در محدوده راه آهن پروژه دیگری است که در مرحله کار کارشناسی است و با جذب سرمایه‌گذار از داخل و خارج به مراحل اجرایی نزدیک می‌شود.»

در ادامه این مراسم از تهاتر کارت ثمین شهر رونمایی شد و با اظهار امیدواری دست‌اندرکاران برای استقبال تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان کالا و خدمات برای استفاده از روش تهاتر در معاملات و مبادلات اقتصادی به کار خود پایان داد

ارسال نظر