|
کدخبر: 38101

مهدی کرباسیان در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

سه راه برای عبور از تحریم تجاری

این روزها سایه تحریم را بر سر همه صنایع ایران می‌توان مشاهده کرد. با این حال مهدی کرباسیان معتقد است هنوز هم راهی برای عبور از این شرایط وجود دارد.

مهدی کرباسیان، ریاست پیشین هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در گفت‌وگو با گسترش نیوز درباره آثار تحریم بر صنایع معدنی ایران اظهار کرد: باید پذیرفت که تحریم‌ها جدی است و به این راحتی نمی‌توان گفت هیچ اتفاقی نیفتاده است. تنها کاری که در این شرایط از دست ما برمی‌آید آن است که مواظب باشیم و ضایعات و آثار مخرب تحریم را به حداقل برسانیم.

mahdikarbasian.jpg

وی در ادامه سخنان خود افزود: به طور قطع کشورهایی که با امریکا مبادله یا مراوده تجاری دارند برای همکاری با ایران جوانب احتیاط را رعایت می‌کنند. از سوی دیگر می‌بینیم که اروپا هم تاکنون بیشتر از آنکه عمل کند، حرف زده و کاری از پیش نبرده است. به همین دلیل بهترین راه‌حل برای ما آن است که به جای ترس از تحریم‌ها به سراغ شرکای جدید برویم. خوشبختانه در این ۳۹ سال ما توانستیم از بحران‌های مختلف بگذریم و امیدواریم از این بحران هم به سلامت عبور کنیم.

کرباسیان در پایان سخنان خود به سه مدل پیشنهادی برای همکاری با شرکای جدید اشاره کرد و گفت: براساس ۳ مدل می‌توان با شرکای جدید همکاری کرد. نخست آنکه شرکت‌هایی را پیدا کنیم که با امریکا منافع مشترک یا تبادل تجاری نداشته باشند. دوم می‌توام به شیوه تهاتری عمل کرد. به عنوان نمونه می‌توانیم به کشورهای مورد هدف نفت صادر کنیم و در عوض کالا دریافت کنیم. سومین سیستم همکاری تجاری به شیوه پول ملی کشورها است. نمونه این قراردادها را می‌توان در قرار داد کاری با روسیه و ترکیه دید که در آن هزینه‌ها براساس پول ملی کشورها دریافت و پرداخت می‌شود و به این ترتیب می‌توان محور مبادلات را از دلار دور کرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها