|
کدخبر: 327601

خبر مهم دولت به کارگران / این لایحه آماده ارسال به مجلس است

علی حسین رعیتی فرد گفت: لایحه ارتقای امنیت شغلی کارگران در حال آماده شدن است. با همراهی و مشورت اتاق بازرگانی و مرکز پژوهش‌های مجلس توانستیم لایحه ارتقای امنیت شغلی را طراحی و تدوین کنیم که این لایحه به زودی به مجلس ارسال می شود.

اقتصاد خبر مهم دولت به کارگران / این لایحه آماده ارسال به مجلس است

علی حسین رعیتی فرد، معاون روابط کار وزارت کار، امروز در هشتمین همایش ملی کار حضور یافت و با اشاره به ضرورت اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در کارگاه های بالای ۵۰ نفر، اظهار داشت: با اجرای این طرح، به تحقق عدالت مزدی نزدیک می شویم.

وی با اشاره به شعار سال گفت: نقش کارگران در تحقق شعار سال و مشارکت در جهش تولید بسیار مهم است.  بهره‌وری، نوآوری و خلاقیت با مشارکت کارگران اتفاق می‌افتد و دستیابی با اهداف با کارگران ممکن می‌شود.

معاون وزیر کار  امنیت شغلی کارگران را مهم خواند و گفت:  لایحه ارتقای امنیت شغلی کارگران در حال آماده شدن است. با همراهی و مشورت اتاق بازرگانی و مرکز پژوهش‌های مجلس توانستیم لایحه ارتقای امنیت شغلی را طراحی و تدوین کنیم که این لایحه به زودی به مجلس ارسال می شود.

رعیتی فرد گفت: رئیس جمهور فقید درباره امنیت شغلی کارگران عنایت ویژه‌ای داشتند. تا پایان اسفند ۱۴۰۲بیش از ۳۰۰واحد که دارای اعتراض کارگری بودند  یا مشکل داشتند، مورد رسیدگی قرار گرفتند و در دولت سیزدهم ۱۰هزار واحد احیا شدند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بحث امنیت شغلی زنان باردار باید در برنامه ریزی جدی باشد گفت:مسأله عدالت جنسیتی در اشتغال زنان و عضویت آنان در تشکل‌های کارگری باید توجه شود و همچنین تشکیل بانک اطلاعات در خصوص کار کودکان و تبعیض در حقوق کار باید  بررسی شود.

به روایت آمار در حال حاضر حدود ۹۶ درصد قراردادهای کاربه صورت موقت هستند و مشکلاتی مانند عدم بیمه, عدم دریافت دستمزد قانونی دارند. کارگاه های کمتر از ۱۰نفر نیز از این مشکلات به شکل دیگری رنج می برند,چرا که بخشی از موارد قانون کار مشمول آنها نمی شود.

حسین علی رعیتی فرد، معاون روابط کار در هفته کارگر صحبت های رهبر معظم انقلاب در خصوص نسبت سه جانبه دولت، کارفرما و کارگر را فصل الخطاب دانست و گفت: همه تشکل های کارگری و کارفرمایی و مسئولان باید آنها را در مقام اقدام و عمل قرار دهند در غیر این صورت در انجام وظیفه شرعی و قانونی خود قصور کرده اند از جمله تاکیدات همیشگی رهبری تامین امنیت شغلی و عدالت مزدی کارگران و ایمنی محیط کار است.

کارگران-یک

وی گفت: باید معیشت کارگران تامین شود ادامه داد، دستمزد کارگر نیز مانند شاخص های دیگر در نرخ تورم موثر است و نمی توان فقط این شاخص را در افزایش تورم موثر دانست، نرخ تورم در سال ۱۴۰۲ به ۴۰.۵ درصد رسید در حالی که در سالهای قبل از آن ۴۵، ۴۶ ،۴۱ درصد بود، دولت سیزدهم تلاش کرد از حجم بالای نقدینگی و پول پرقدرتی که برخی بانک ها به نرخ تورم ضریب می دادند، بکاهد و مانع از اتخاذ تصمیمی منتج به افزایش نرخ تورم شود.

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه یک میلیون و ۳۳۰ هزار واحد تولیدی کارگاهی در کشور وجود دارد که ۸۷درصد از آنها کمتر از ۱۰ نفر کارکن دارند و ۱۳درصد از آنها دارای بیشتر از ۱۰کارکن هستند گفت: در مقابل "هزینه دستمزد" ( هزینه دستمزد یک حساب هزینه است که در صورت سود و زیان ظاهر می شود) برخی از واحدهای تولیدی مانند صنایع پتروشیمی و سیمان کمتر از ۱۰درصد بوده اما "هزینه دستمزد" واحدهای خدماتی بیشتر از ۲۰درصد است، دولت باید بین این بخش ها توازن برقرار کند که آسیبی به حوزه کار وارد نشود.

رعیتی فرد با اشاره به بحث تثبت مشاغل کارگری افزود: در حوزه تثبیت مشاغل کارگری نیز تلاش کردیم، مانع از اخراج کارگران از واحدهای تولیدی مشکل دار شویم، در مقابل نسبت به احیا و رفع مشکل واحدهای تولیدی نیز اقدامات زیادی انجام شد به طوری که شمار واحدهای تولیدی مشکل دار از ۹۴۰ واحد با ۱۱۱ هزار کارگر در ابتدای دولت سیزدهم به۶۰۷ واحد با ۸۰ هزار کارگر رسیده است.

وی در ادامه با اشاره به ضعف تشکل های کارگری در دفاع از حقوق کارگران بیان کرد: اسفندماه سال گذشته برای تعیین حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳, حدود ۲۰نشست شورای عالی کار برگزار شد و هم نمایندگان جامعه کارگری و هم نمایندگان جامعه کارفرمایی حرف بجا زدند و از حقوق کارگران و کارفرمایان دفاع کردند اما این اتفاقی که نمایندگان حوزه کارگری جلسه را بدون امضا ترک کردند، مناسب نبود زیرا ماندنشان در جلسه به افزایش یک یا ۲درصدی به حقوق کارگران کمک می کرد.

رعیتی فرد اظهار کرد: در هر صورت شورای عالی کار نمی تواند کشور را بدون تصمیم بگذارد، قانون ظرفیت و راه حل گذاشته است، در سال ۱۴۰۰ که شورای عالی کار حقوق کارگران را ۵۷ درصد افزایش داد، نمایندگان جامعه کارفرمایان با وجود اعتراض شدید به این موضوع، جلسه را ترک نکردند و حتی امضا هم کردند.

وی ادامه داد: در حوزه امنیت شغلی طی ۲سال گذشته تلاش کردیم قراردادهای کار به ویژه قراردادهای موقت را ساماندهی کنیم، لایحه امنیت شغلی مبتنی بر ماده هفت، ماده ۹، ماده ۲۷و ماده ۱۰قانون کار را تهیه و به دولت پیشنهاد دادیم، اما تشکل های کارگری در دفاع از این لایحه سکوت کردند و این لایحه به دلیل دفاع ناکافی تشکل های کارگری در مقابل اعتراض پرسر و صدای کارفرمایان برای بررسی مجدد بازگشت و به نتیجه نرسید.

وی افزود: دوباره نشست های متعددی برای تهیه لایحه برگزار کردیم، اما تشکل های کارگری در این خصوص ضعیف عمل کردند، در مقابل تشکل های کارفرمایی مانند اتاق بازرگانی و اتاق اصناف که وضعیت مالی بهتری دارند کارهای پژوهشی قوی هم انجام دادند، با این حال جمع بندی نهایی لایحه پیشنهادی را در خصوص امنیت شغلی کارگران (شنبه۸اردیبهشت ماه۱۴۰۳) به دفتر وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی خواهیم برد تا اصلاحات لازم روی آن انجام و به تایید دولت برسد و امیدواریم که این لایحه در مجلس دوازدهم تصویب شود.

منبع: تسنیم
  • ناشناس ارسالی در

    امنیت شغلی به درد زمانی میخورد که کارگر زیاد بود الان که شرکت ها نیرو کم دارند و کسی مایل به کار کردن با حداقل حقوق نیست رسمی کردن کارگران معادل بیگاری کشیدن ا ز اونهاست
    مثل افزایش سابقه باز ن شستگی
    دیگه چه کاری مونده با کارگر مظلوم نکرده باشین

  • ناشناس ارسالی در

    سلام علیکم.شعبه دو سازمان تامین اجتماعی اراک قسمت مستمری ها به ناحق میگه من که حقوق شوهرم را از سازمان تامین اجتماعی میگیرم 6ماه یکبار به سازمان تامین اجتماعی شعبه دو اراک مراجعه کنم و گرنه حقوق من را به ناحق قطع میکنند.و قسمت مستمری های شعبه میگه برای اینکه بدانند زنده ام 6ماه یکبار به شعبه مراجعه کنم در صورتی که به سازمان ثبت احوال متصل هستندو من حقوق شوهرم را میگیرم که فوت شده و درصورت ازدواجم هم حقوقم طبق قانون جدید قطع نمی‌شود.لطفن این برخورد نامناسب و غیرقانونی را برسی و برخورد نمایید . باتشکر .اسمم فاطمه صافی است

  • جواد ارسالی در

    به نام آفریده هستی آقایون ای کسانی که در راس این مملکت هستن چرا خودتون رو به خواب زدید چرا ما مردم نمی فهمید درک نمیکنید شما که خودتون رو مسلمان واقعی و مارو کافر میدونید .ما که کار داریم داریم توی این زندگی کفتی روز به روز می‌میریم زنده میشیم بعد تعمین شغل که چی الا باید ۴ یا ۵ نفر کار کنه یک نفر بخوره الا توی ایران زندگی معنی نداره ما داریم زحمت می‌کشیم ولی شرمنده زن بچه خودمون هستیم بابا خودتون رو به خواب نزنید مردم دارن زنده زنده روز به روز مثل شمع آب میشن بترسید از قزب خدا چوب خدا صدا نداره ما توی این دنیا مسافری بیش نیستیم آخرت خودتون رو با بی توجهی به مردم مظلوم خراب نکنید ما باید شکایت خودمونو به کجا ببریم

  • محمد ارسالی در

    لعنت‌بر‌کسی‌که‌شغلش‌‌دفاع‌از‌کارگر‌است‌ولی‌رفیق‌دزد‌است( وزطر‌کار)

  • مجید ارسالی در

    فقط دروغ قرار بود پیمانکار حذف بشه اما آ دم بلا قبا بدرد نخور دکتر آبدوغ خیاری شد رئیس امور استخدامی خود لطیفی بدون هیچ س وابقی شد رسمی با سمت رئیس امور استخدامی کجا می پیمانکار باید در این دولت رو گل گ رفت

  • شایان ارسالی در

    آقای علی جنتی صاحب هلدینگ بزرگ گیتی پسند ادامه دهنده راه پدر بزرگوارشان حاج ناصر جنتی که همیشه هدفشون سربلندی کارکنانشون هست . امیدوارم الگوی خوبی برای سایر کار فرماها باشند در این سالها به غیر از موار د حاد انظباطی اخراجی نداشتند و همیشه حقو ق کارگران را با معیشت زندگی یک انسان پرد اخت کرده نه طبق حقوق اداره کار و خیلی مز ایای دیگر....

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها