|
کدخبر: 327585 سهیل مافی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با کارشناس بازار مسکن؛

ساخت مسکن دولتی با نرخ جدید / بذرپاش مردم را غافلگیر کرد

شقاقی بیان کرد: درصورتی که دولت موفق به ساخت مسکن موردنیاز مردم با نرخ حمایتی و مورد قبول همگان شود، اتفاقات بسیار خوبی در بازار مسکن رخ خواهد داد. البته بر حسب تجربه نمی توان به چنین طرح هایی اعتماد زیادی داشت.

اقتصاد ساخت مسکن دولتی با نرخ جدید / بذرپاش مردم را غافلگیر کرد

دولت نقش مهمی در پیشرفت طرح‌های بزرگ مسکنی ایفا می کند و این طرح ها تأثیر قابل توجهی بر بازار مسکن دارد. قوه مجریه می‌تواند اقدامات و سیاست‌هایی را در جهت تسهیل و ترویج ساخت و ارائه مسکن برای جامعه انجام دهد.

این فعالیت ها می‌تواند شامل ایجاد طرح‌های تسهیلات مالی، ارائه زمین‌های مناسب برای ساخت مسکن، تسهیل در قراردادهای اجاره و فروش مسکن، تسهیل در تأمین مواد و تجهیزات ساخت و ساز و سایر تدابیر مرتبط با مسکن باشد.

اقدامات دولت در زمینه مسکن می‌تواند به تعادل و پایداری بازار مسکن کمک زیادی کند و تأثیر مثبتی بر قیمت‌ها و دسترسی به مسکن برای جامعه داشته باشد. همچنین، طرح‌های بزرگ مسکنی که توسط دولت اجرا می‌شود، می‌تواند به ایجاد اشتغال و رونق در صنعت ساخت و ساز کمک کرده و اقتصاد را پویا سازد.

بنابراین، نقش دولت در پیشرفت طرح‌های بزرگ مسکنی بسیار حائز اهمیت است و تأثیر مستقیمی بر بازار مسکن و بهبود شرایط مسکن در جامعه دارد. از طرح نهضت ملی مسکن به عنوان یکی از مهم ترین طرح های عمرانی در این حوزه یاد می شود. در حال حاضر نقدهای زیادی در این باره وجود دارد و متقاضیان نسبت به تاخیر به وجود آمده در تحویل واحدها معترض هستند.

در این راستا گفت و گویی با شهریار شقاقی، تحلیگر بازار مسکن انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

شهریار-شقاقی

ساخت مسکن دولتی با نرخ حمایتی

شهریار شقاقی درباره ساخت مسکن های دولتی و احتمال موفقیت این طرح گفت: درصورتی که دولت موفق به انجام این امر با نرخ حمایتی و مورد قبول همگان شود، اتفاقات بسیار خوبی در بازار مسکن رخ خواهد داد. البته بر حسب تجربه نمی توان به چنین طرح هایی اعتماد چندانی داشت؛ زیرا در گذشته، این گونه پروژه ها صرفا روی کاغذ مطرح می‌شد و بیشتر جنبه شعاری و عوام فریبانه داشت. در بُعد عملی همواره شاهد انفعال مسئولان بودیم و هیچ اتفاق مثبتی در این زمینه انجام نشد.

او ادامه داد: به عنوان مثال، ۲۰ تا ۳۰ درصد یک ساختمان به سازه آن مربوط می شود که طبعا تاثیر بسیار زیاد و قابل توجهی روی بحث ساخت و ساز می گذارد. در این بخش باید اهمیت تامین مصالح ساختمانی نظیر فولاد و سیمان مورد توجه قرار گیرد تا بر اساس آن تصمیم مناسبی در جهت ساخت مسکن دولتی اتخاذ شود.

شقاقی افزود: دولت در این راستا بایستی تکلیف این مصالح را بر مبنای نرخ حمایتی مشخص کند تا به این ترتیب به روند ساخت و ساز واحدهای مسکونی کمک شایانی شود. بی تردید بحث قیمت گذاری مصالح هم امر مهمی محسوب می شود که نیاز به توجه و دقت بالایی از سوی مسئولان مربوطه دارد. من بر این باور هستم که اگر دولت رویه منطقی و مطلوبی را در پیش بگیرد، بی‌شک در کوتاه مدت تاثیرات مثبت و مفید آن را مشاهده خواهیم کرد.

خروج-سیمان

طرح های عبث دولت

وی در خصوص تصمیم اخیر وزارت نیرو مبنی بر تامین منابع انرژی برای تولید فولاد و سیمان در جهت اتمام طرح نهضت ملی مسکن عنوان کرد: ظاهرا حواشی مربوط به مسکن ملی تمام نشدنی است و حالا وزارت نیرو قصد ایفای نقش دارد. پروژه نهضت ملی مسکن با امیدواری های زیادی کلید خورد اما در عمل شاهد رخدادهای مساعدی نبودیم. متقاضیان نسبت به پیشرفت این طرح و تحویل واحدهای خود بسیار گلایه مند هستند.

شقاقی در ادامه خاطرنشان کرد: دولت وعده های فراوانی را در این زمینه مطرح کرده بود اما در مقام عمل، ناکامی های متوالی نصیبش شد. حتی بحث کمک شرکت های خارجی برای پیشبرد پروژه های عمرانی نظیر نهضت ملی مسکن، به سرانجام مشخصی نرسید.

این کارشناس در پایان اضافه کرد: طبعا کمک وزارت نیرو برای تامین انرژی می تواند اتفاق مثبتی قلمداد شود اما همانطور که پیش تر ذکر کردم، این مسائل صرفا روی کاغذ جذابیت دارد و مادامی که جنبه عملی به خود نگیرد، از هیچ گونه اهمیتی برخوردار نیست. دولتمردان ما باید از شعارهای پوچ دست بردارند و برای رفع مشکلات مردم در راستای خانه دار شدن آن ها، اقدامات محسوس و عملی انجام دهند. در صورت ورود ماده و تبصره های همیشگی، این طرح نیز همانند سایر طرح های بی نتیجه دولت، دردی از مردم دوا نخواهد کرد.

  • مهران ارسالی در

    مقاله بی سر و تهی بود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها