|
کدخبر: 327539

افزایش توان نیروگاه های کشور / وضعیت تولید برق مطلوب شد؟

آمار نشان می دهد که تولید نیروگاه های حرارتی کشور، افزایش یافته است.

اقتصاد افزایش توان نیروگاه های کشور / وضعیت تولید برق مطلوب شد؟

افزایش تولید تیروگاه های حرارتی کشور، خبر بسیار خوبی در راستای افزایش تولید برق کشور است.

مدیرکل دفتر فنی تولید شرکت برق حرارتی گفت: میزان تولید برق نیروگاه‌های حرارتی کشور طی دو ماهه نخست امسال با رشد سه درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته از مرز ۵۰ میلیون مگاوات ساعت عبور کرد.

اسماعیل نمازی با اشاره به آمادگی نیروگاه‌های کشور برای تأمین برق پیک تابستان امسال، افزود: از این میزان تولید ۶۰ درصد آن مربوط به واحدهای سیکل‌ترکیبی است که میزان تولید انرژی آن‌ها با افزایش سه درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۳۰ میلیون مگاوات ساعت رسیده است.

نمازی یادآور شد: در دولت سیزدهم با افزوده شدن ۱۴ واحد بخار جدید نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی جهرم، هریس، ارومیه (دو واحد)، چابهار، بعثت پارس‌جنوبی (دو واحد)، غرب‌کارون، عسلویه، فردوسی، خرم‌آباد، سبلان (دو واحد) و کربنات سدیم سمنان شاهد جهش تولید نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی به عنوان واحدهای تولید کننده برق دوستدار محیط زیست هستیم.

وی اضافه کرد: تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل‌ترکیبی از کارآمدترین روش‌های بهبود راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور به شمار می‌آید که نه‌تنها برای صنعت برق، بلکه برای محیط‌زیست و صرفه‌جویی در مصرف سوخت نیز بسیار مؤثر است و در سال‌های آینده شاهد تأثیرات گسترده آن خواهیم بود.

نمازی تصریح کرد: تنها از محل افتتاح این واحدهای جدید سالانه سه میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.

مدیرکل دفتر فنی تولید شرکت برق حرارتی با اشاره به اینکه در دو ماه نخست امسال بخش اعظم برق مورد نیاز کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی تأمین شده است، گفت: میزان تولید برق واحدهای گازی در این مدت با افزایش دو درصدی به ۹ میلیون مگاوات و سهم تولید واحدهای بخاری نیز به بیش از ۱۱ میلیون مگاوات ساعت رسیده است.

در نیروگاه‌حرارتی ذغال سنگ بخار در بویلر بخار با فشار بالا تولیدمی‌شود که این موضوع ناشی از احتراق سوخت‌است. مجدد این بخار از سوپر هیتر عبور‌می‌کند. این بخار داغ شده به توربین وارد شده و تیغه های آن را به گردش‌درمی‌آورد. توربین به صورت مکانیکی با موتور کوپل‌شده‌است و رتور با تیغه‌های توربین می‌چرخد. پس از ورود به توربین، فشار بخار ناگهان افت می‌کند و حجم مربوط به بخار افزایش‌می‌یابد. پس از اعمال انرژی به روتور توربین، بخار از تیغه های توربین عبور کرده و به کندانسور‌می‌رسد. در کندانسور ، آب سرد با کمک پمپ شروع به گردش‌می‌کند تا  بخار مرطوب با فشار پایین به مایع تبدیل‌شود. این آب خروجی سپس برای افزایش دمای آب تغذیه مورد‌استفاده‌قرارمی‌گیرد. مجدد در فشار بالا گرم‌می‌شود.

بهره‌وری کل نیروگاه بخار به صورت نسبت معادل گرمای خروجی الکتریکی به گرمای احتراق زغال سنگ تعریف‌می‌شود. کارایی کلی یک نیروگاه یا نیروگاه حرارتی از ۲۰ تا ۲۶ درصد متغیر‌است و بستگی به ظرفیت نیروگاه‌دارد.(این جدول برای نیروگاه های‌حرارتی با زغال سنگ‌می‌باشد) 

هدف نهایی از ساخت این نیروگاه کسب سود‌است. در نتیجه برای بهینه سازی سود ، موقعیت این نیروگاه بسیار پر اهمیت‌است. جایگاه نیروگاه حرارتی تاثیری اساسی در اقتصاد این نیروگاه‌دارد.

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها