|
کدخبر: 327478 سهیل مافی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با دبیر کنگره زیست بوم موبایل ایران؛

رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵ در سال ۱۴۰۳ / دولت جدید چراغ سبز نشان می دهد؟

عالیان بیان کرد: بخش خصوصی در حال پیگیری موضوع رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵ است و نگاه های خوشبینانه‌ای برای وقوع یک اتفاق مهم در سال ۱۴۰۳ وجود دارد. هم انجمن واردکنندگان تلفن همراه و هم اتحادیه تجهیزات مخابراتی و ارتباطی در تلاش هستند تا این مسئله را به سرانجام خوشایندی برسانند.

اقتصاد رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵ در سال ۱۴۰۳ / دولت جدید چراغ سبز نشان می دهد؟

در تاریخ اول خردادماه و در مصوبه هیئت وزیران که توسط محمد مخبر به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد، اصلاحاتی درباره تعرفه واردات کالاها صورت گرفت. این تصویب نامه شامل تعیین اصلاحات تعرفه‌ای است که کاهش و افزایش سود بازرگانی، تفکیک، ایجاد، حذف و اصلاح شرح تعرفه و برخی فصول کتاب مقررات صادرات و واردات را دربر می‌گیرد.

طبق ردیف ۲۲۶ فهرست اصلاحات تعرفه‌ای سال ۱۴۰۳،‌ سود بازرگانی گوشی‌های اپل(در صورت لغو ممنوعیت) ۹۶ درصد خواهد بود.

در این قسمت این طور نقل شده است: «با توجه ممنوعیت واردات تلفن همراه هوشمند با نشان تجاری اپل، در صورت لغو ممنوعیت آن در آینده توسط مراجع ذی‌صلاح، سود بازرگانی آن به میزان ۹۶ درصد پیش‌بینی خواهد شد.»

موضوع ممنوعیت رجیستری آیفون های ۱۴ و ۱۵ هنوز هم مورد بحث و مناقشه قرار دارد. اکثر کارشناسان بر این باور هستند که دلیل روشنی برای این تصمیم حاکمیت وجود ندارد. آمریکایی بودن برند اپل، امکان اتصال به اینترنت ماهواره ای و ارزبری بالا از جمله دلایلی محسوب می شود که برای عدم رجیستری این دو مدل آیفون مطرح شده است اما هیچ کدام از این موارد مورد پذیرش عموم جامعه نیست.

در این راستا گفت و گویی با محمدرضا عالیان، دبیر کنگره زیست بوم موبایل ایران انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

عالیان-موبایل

تعمیرات موبایل از خرید پیشی گرفت

محمدرضا عالیان درباره تاثیر نرخ ارز بر بازار موبایل گفت: به باور من، تغییرات هیجانی در این مقطع زمانی کاملا طبیعی محسوب می شود و قرار نیست که همراه با نوسانات ارزی، بازار موبایل نیز به شکل محسوس دستخوش تغییر شود. از سوی دیگر، بانک مرکزی نیز وظیفه کنترل قیمت ها را انجام می دهد و جای نگرانی خاصی وجود ندارد. تغییرات قیمتی در بازار موبایل رخ داده است و من منکر آن نمی شوم اما این گونه رخدادها کاملا عادی به حساب می آید و به زودی شاهد عبور این نوع هیجانات از بازار خواهیم بود.

او در خصوص روی آوردن مردم به سمت تعمیرات گوشی های خود و کاهش آمار خرید تلفن همراه اظهار کرد: این موضوع تازگی ندارد و از حدود یک سال گذشته تا به امروز شاهد این اتفاق بوده‌ایم. میزان تعمیرات موبایل نسبت به خرید آن، رشد چشمگیری داشته است و نمی توان این حقیقت واضح را کتمان کرد.

عالیان خاطرنشان کرد: البته این اتفاق در بازار موبایل امری طبیعی به شمار می رود و نباید موجبات تعجب ما را فراهم کند. قاعدتا زمانی که هزینه یک محصول از سبد خانوار با افزایش مواجه شود، خواه‌ناخواه هزینه نگهداری آن فزونی پیدا می کند. موضوع نگهداری نیز به مثابه تعمیر کالای موردنظر است و ارتباطی با به روزرسانی آن ندارد.

وی در مورد بحث فنی و درآمدی تعمیرات موبایل و هزینه تراشی های اضافی برای مردم مطرح کرد: در این خصوص نهاد های مربوطه نظیر اتحادیه تجهیزات مخابراتی و ارتباطی باید اظهار نظر کند اما به طور کلی، این موضوع تابع قوانین و عرف مشخص است. هزینه های مربوط به تعمیرات، مطابق تعرفه مشخصی صورت می گیرد و بعید است که خارج از این چارچوب، روند دیگری در جریان باشد.

واردات-آیفون

سرنوشت رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵

این تحلیلگر بازار موبایل در ارتباط با آخرین وضعیت رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵ در سال جدید ابراز کرد: بخش خصوصی به عنوان متولی این امر در حال پیگیری موضوع است و نگاه های خوشبینانه‌ای برای وقوع یک اتفاق مهم در سال ۱۴۰۳ وجود دارد. هم انجمن واردکنندگان تلفن همراه و هم اتحادیه تجهیزات مخابراتی و ارتباطی در تلاش هستند تا این مسئله را به سرانجام خوشایندی برسانند.

عالیان افزود: عدم رجیستری این دو مدل تلفن همراه، تبعات اقتصادی و ارزی زیادی برای کشور داشته است و در این موضوع تردیدی وجود ندارد. نزدیک به ۶۰۰ هزار دلار آیفون ۱۴ و ۱۵ با ارز بازار آزاد وارد کشور شده و هزینه های قابل توجهی به این بحث اختصاص پیدا کرده است.

او در پایان اضافه کرد: طبعا این نوع فعالیت ها تاثیر جدی روی نوسانات ارزی خواهد داشت و دولت نیز نسبت به آن آگاهی کافی دارد. البته برخی افراد با استفاده از برنامه ها و ابرازهای خاص، اقدام به فعال‌سازی آیفون های ۱۴ و ۱۵ می کنند و به نوعی موضوع رجیستری را دور زده و از آن بهره می گیرند. به نظر من، دولت باید در این خصوص تصمیم جدی و فوری اتخاذ کند تا هم عایدی بالقوه خود را از دست ندهد و هم زیان کمتری به کسب و کارها وارد شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها