|
کدخبر: 319708 سهیل مافی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با دبیر کنگره زیست بوم موبایل ایران؛

پیش بینی قیمت موبایل تا شب عید / منتظر گران شدن گوشی باشید

محمدرضا عالیان بیان کرد: در صورت ادامه داشتن روند تخصیص ارز و تأمین کالا و همچنین پابرجایی مشکلات مربوط به ثبت سفارشات، درخواست تخصیص‌ها و تأمین ارز برای واردات، باید منتظر ایجاد شرایط نامطلوب در بازار موبایل تا پیش از سال جدید باشیم.

اقتصاد پیش بینی قیمت موبایل تا شب عید / منتظر گران شدن گوشی باشید

افزایش قیمت موبایل می‌تواند به دلایل متعددی رخ دهد؛ یکی از این دلایل رشد و توسعه فناوری در صنعت موبایل است که منجر به عرضه دستگاه‌های پیشرفته‌تر و قدرتمندتر می‌شود. این تغییرات فناورانه می‌توانند منجر به افزایش قیمت گوشی شوند؛ زیرا هزینه‌های تحقیق و توسعه، طراحی و تولید این فناوری‌ها روی قیمت تمام شده تأثیر دارند.

درصورتی‌که ارز یک کشور در مقابل ارزهای خارجی کاهش پیدا کند، قیمت مواد اولیه و قطعات مورد استفاده در تولید موبایل نیز افزایش می‌یابد. این امر باعث می‌شود که شرکت‌ها هزینه بیشتری برای تولید دستگاه‌ها بپردازند و در نتیجه قیمت موبایل نیز صعودی می شود. تغییرات در سیاست‌های مالیاتی می‌توانند تأثیر مستقیمی بر نرخ موبایل داشته باشند. افزایش مالیات، عوارض و سایر هزینه‌های دولتی می‌توانند به افزایش قیمت موبایل منجر شوند.

نرخ تورم یکی از عواملی است که می‌تواند قیمت موبایل را تحت تأثیر قرار دهد. درصورتی‌که تورم افزایش پیدا کند، هزینه‌های تولید و عرضه مواد اولیه و لوازم جانبی نیز اوج می گیرد که این موضوع ممکن است به افزایش قیمت موبایل منتهی شود.

بازار-موبایل

نسبت عرضه و تقاضا روی قیمت موبایل تأثیر می‌گذارد. درصورتی‌که تقاضا برای موبایل‌های خاصی بیشتر شود، شرکت‌ها ممکن است قیمت را افزایش دهند تا از این تقاضا بهره‌برداری کنند. در ایران نیز بار دیگر قیمت تلفن همراه روند صعودی پیدا کرده و این مسئله منجر به نگرانی‌های زیادی شده است. دلار که این روزها جهش قیمتی محسوسی را تجربه می کند، همانند همیشه به عنوان مقصر اصلی این جریان مطرح است. در طی ۱۰ روز گذشته، قیمت بیشتر مدل‌های موبایل به طرز چشم‌گیری افزایش یافته و این روند در خصوص برخی برندها نمود بیشتری دارد.

گسترش نیوز برای بررسی آخرین تحولات بازار موبایل و همچنین پیش بینی وضعیت قیمتی این بازار تا پیش از سال جدید، گفت‌وگویی با محمدرضا عالیان، دبیر کنگره زیست بوم موبایل ایران انجام داده که در ادامه می خوانید.

عالیان-موبایل

آیفون شرایط متفاوتی دارد

محمدرضا عالیان در خصوص افزایش قیمت محسوس برند آیفون پس از نوسانات ارزی اخیر گفت: برند آیفون در مقایسه با سایر برندهای مطرح، حکایت متفاوتی دارد. پس از عرضه آیفون ۱۳ و طبق تصمیم گیری مسئولان مربوطه، محدودیت هایی برای واردات مدل های ۱۴ و ۱۵ اعمال شد. از سمت دیگر مدل ۱۳ پرومکس تولید نمی شود و این کالا غالباً به صورت ریپک وارد بازار می شود. امیدوارم هرچه سریع‌تر درخصوص رفع ممنوعیت این برند پرطرفدار تصمیم گیری شود.

او در مورد مهم‌ترین اتفاقات جاری بازار موبایل کشور بیان کرد: در حال حاضر بازار تلفن همراه، تحت تأثیر چند اتفاق قرار گرفته است. نخستین و مهم‌ترین رخداد اخیر به افزایش نرخ دلار مربوط می شود که البته اثرگذاری این اتفاق بر سایر برندها بسیار کمرنگ بوده است. در حدود ۸۰ درصد از موبایل مصرفی کشور از طریق ارز نیمایی و ارز تالار دوم وارد کشور می شود. ارز تالار دوم پس از نوسانات ارزی اخیر، کم‌ترین تغییرات ممکن را تجربه کرد و طبیعتاً تأثیر قابل‌توجهی نیز روی قیمت تمام شده کالای مذکور نداشته است.

ذات و ماهیت بازار موبایل

عالیان افزود: به طور کلی، بازار موبایل یک بازار هیجانی محسوب می شود که حالت روانی دارد و از گردش مالی بالایی نیز برخوردار است. این نوع بازارها، چسبندگی قیمتی به بازار اولیه دارند و نمی‌توان این موضوع را انکار کرد. قاعدتاً قیمت تلفن همراه نباید همراه با رشد نرخ ارز، روند افزایشی به خود بگیرد. بهای این کالای محبوب باید همراه با قیمت تمام شده خرید افزایش پیدا کند که این اتفاق نیز در مبدأ رخ نداده است.

وی ضمن برشمردن چالش های مهم بازار موبایل به گسترش نیوز گفت: ذات و ماهیت بازار موبایل همین است و به علت همان خاصیت چسبندگی قیمت، پس از افزایش نرخ برخی شاخص های مهم نظیر ارز، ناگزیر شاهد رشد قیمت آن خواهیم بود. نگرانی جدی‌تر در این راستا به بحث تخصیص ثبت سفارش‌های واردات مربوط می شود که به موجب برخی سیاست‌گذاری‌ها و طی دو ماه اخیر به وجود آمد. بسیاری از شرکت‌ها در این رابطه با مشکلات و چالش های متعددی دست و پنجه نرم می کنند و این موضوع، مقوله تأمین کالا را وارد یک وضعیت بحرانی کرده است.

بازار-موبایل

کمبود کالا؛ اولین پیامد خطرناک

کارشناس بازار تلفن همراه تصریح کرد: این چالش می‌تواند در آستانه سال جدید، آسیب های جدی را به شرکت‌ها و همین طور مصرف کنندگان وارد کند. کمبود شدید کالا، اولین پیامد خطرناک در پیوند با این موضوع به شمار می رود. درهرصورت ناترازی و به هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا در هر بازاری می‌تواند عواقب منفی و مخربی در پی داشته باشد که جهش قیمتی مهم‌ترین نمود این جریان به حساب می‌آید. این مورد به مراتب از نوسانات ارزی نگران‌کننده‌تر و خطرناک‌تر است و باید برای جلوگیری از این شرایط برنامه اصولی و مدون داشت.

عالیان در ارتباط با دلایل عدم رجیستری دو مدل آیفون ۱۴ و ۱۵ بیان کرد: ارزبری بالای این مدل گوشی‌ها از اساس نادرست است؛ همه ما مطلع هستیم که قیمت برخی گوشی‌های پرچم‌دار برند سامسونگ بالاتر است و ازاین‌رو، بحث های مربوط به ارزبری را باید یک بهانه در نظر گرفت. آمریکایی بودن برند آیفون و ربط آن به عدم رجیستری نیز یک دلیل واهی و غلط است.

این فرضیه ها از اساس مردود هستند

او در ادامه خاطرنشان کرد: چیپست (قطعات الکترونیکی) تمامی موبایل های وارداتی به کشور، آمریکایی است و از این جهت می‌توان فرضیه مذکور را مردود دانست. تماس ماهواره ای نیز یک تماس SOS یا اضطراری محسوب می شود و در شرایطی است که سیگنال ماهواره ای وجود نداشته باشد. قابلیت اینترنت ماهواره ای برای بسیاری از گوشی‌های پرچم‌دار برندهای معروف نظیر مدل S۲۴ سامسونگ هم در نظر گرفته شده است؛ بنابراین این فرضیه نیز نمی‌تواند دلیلی بر عدم رجیستری گوشی‌های آیفون ۱۴ و ۱۵ و مشکلات مربوط به واردات آن‌ها باشد.

بازار-گوشی

پیش بینی قیمت موبایل تا شب عید

دبیر کنگره زیست بوم موبایل ایران در رابطه با پیش بینی قیمت گوشی در روزهای پایانی سال به گسترش نیوز گفت: درصورت ادامه روند تخصیص ارز و تأمین کالا و همچنین پابرجایی مشکلات مربوط به ثبت سفارشات، درخواست تخصیص‌ها و تأمین ارز برای واردات، باید منتظر ایجاد شرایط نامطلوب در بازار موبایل تا پیش از سال جدید باشیم.

عالیان در پایان اضافه کرد: در این وضعیت، کسبه از بازار نفعی نمی‌برند و مردم نیز نارضایتی‌های گسترده‌ای خواهند داشت. این شرایط بدون تردید سیگنال افزایش قیمت چشمگیری را به بازار موبایل می دهد و این رشد قیمت جدی می‌تواند عواقب بدی را در پی داشته باشد. با این تفاسیر شب عیدِ موبایل، بیشتر حال و هوای زمستانی خواهد داشت تا یک اتمسفری خوشایند و بهاری. امیدوارم تا یک هفته آتی، وزارت صمت و بانک مرکزی تمهیدات لازم را در راستای بهبود شرایط بازار موبایل بیندیشند.

  • مهران ارسالی در

    هرکه فیل خواهد جور هندوستان کشد...کسی ک دوسداره کلاس داشته باشه و منحصر بفرد و خ اص بنظر برسه خب طبیعتا باید هزینه هم باب تش پرداخت بکنه...مع الوصف چرا باید دولت و مردم هزینه این باکلاسی برخی افراد رو ب پردازند..پس تخصیص ارز ب این دو کالای لوک س و تجملی کار بسیار مخرب تر در اقتصاد کش ور بحساب میاد...

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها