|
کدخبر: 325605

بحران قیمت نفت / بازار انرژی شگفت زده شد!

قیمت نفت در معاملات امروز تحت تاثیر عوامل بسیاری قرار گرفت و کاهش یافت.

اقتصاد بحران قیمت نفت / بازار انرژی شگفت زده شد!

بازار جهانی انرژی، همواره درحال فراز و نشیب های بسیاری است که هر کدام تاثیر خود را بر روی قیمت نفت قرار می دهد.

قیمت نفت در اولین ساعات تجارت در روز دوشنبه در آسیا کاهش یافته است.

به نقل از رویترز، قیمت نفت در اولین ساعات تجارت در روز دوشنبه در آسیا کاهش یافته است.

مذاکرات صلح بین رژیم صهیونیستی و حماس در قاهره ترس از گسترده شدن درگیری در خاورمیانه را کاهش داده و اطلاعات تورم آمریکا بیش از پیش دورنمای کاهش زود هنگام نرخ بهره فدرال رزرو را کمرنگ کرده است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۸۲ سنت معادل ۰.۹۲ درصد کاهش به ۸۸ دلار و ۶۸ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۷۰ سنت معادل ۰.۸۳ درصد کاهش ۸۳ دلار و ۱۵ سنت معامله می‌شود.

آغاز تلاش‌ها برای میانجی‌گری جهت آتش بین رژیم صهیونیستی و حماس تنش‌های ژئوپلیتیکی را آرام کرده است. یک هیئت نمایندگی از سوی حماس قرار است در روز چهارشنبه در قاهره برای مذاکرات صلح دیدار کنند.

وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در روز شنبه گفت حمله به رفح که بیش از یک میلیون فلسطینی در آن پناه گرفته‌اند، در صورت رسیدن به قراردادی که نتیجه آن آزادسازی گروگان‌های این رژیم باشد متوقف خواهد شد.

سخنگوی کاخ سفید گفت رژیم صهیونیستی موافقت کرده به نگرانی‌های آمریکا در مورد تأثیرات بشر دوستانه این حمله احتمالی گوش دهد.

بازارها همچنین در حال بررسی نتیجه سیاست گذاری فدرال رزرو در اجلاس اول ماه مه هستند.

بر اساس آماری که صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران منتشر کرده، بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته رشد قابل توجه ۱۵ درصدی را به ثبت رساند.

طی سه سال فعالیت دولت سیزدهم رشد بخش نفتی اقتصاد ایران دو رقمی بوده است. این بخش در سال ۲۰۲۱ رشد ۱۰.۱ درصدی، در سال ۲۰۲۲ رشد ۱۰ درصدی و در سال ۲۰۲۳ رشد ۱۵ درصدی داشته است.

بر اساس این آمار، تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۳ با افزایش ۵۰۰ هزار بشکه ای نسبت به سال قبل از آن مواجه شد و به ۳.۱ میلیون بشکه در روز رسید. پیش بینی شده است در سال ۲۰۲۴ نیز تولید نفت ایران ۱۰۰ هزار بشکه افزایش یابد و به ۳.۲ میلیون بشکه در روز برسد.

تولید گاز ایران از معادل ۴.۸ میلیون بشکه در روز نفت طی سال ۲۰۲۲ به معادل ۵.۱ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۳ رسید و بر اساس پیش بینی صندوق بین المللی پول این رقم در سال ۲۰۲۴ با افزایش ۳۰۰ هزار بشکه ای به معادل ۵.۴ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

بر اساس این گزارش، ایران ۱.۴ میلیون بشکه در روز طی سال ۲۰۲۳ نفت صادر کرده که ۵۰۰ هزار بشکه نسبت به سال قبل افزایش داشته و انتظار می رود در سال جاری نیز ۱۰۰ هزار بشکه به صادرات نفت ایران افزوده شده و به ۱.۵ میلیون بشکه درروز برسد.

ایران در سال ۲۰۲۳ معادل ۳۰۰ هزار بشکه در روز نفت، صادرات گاز داشته که انتظار می رود همین رقم در سال ۲۰۲۴ صادرات گاز داشته باشد.

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها