|
کدخبر: 325563 سهیل مافی

اختصاصی گسترش نیوز؛

وضعیت نابسامان راه های کشور / ۴۰ هزار میلیارد کافی نیست

دولت می‌تواند با بخش خصوصی همکاری کند تا در فرآیند ساخت، توسعه و نگهداری راه‌ها و جاده‌ها بهره‌برداری کند. این فرآیند شامل اعطای قراردادها، تعیین قوانین و مقررات مربوطه و مشارکت در تامین منابع مالی می‌شود.

اقتصاد وضعیت نابسامان راه های کشور / ۴۰ هزار میلیارد کافی نیست

وظیفه دولت در بهبود وضعیت راه‌ها و جاده‌ها به عنوان بخشی از زیرساخت‌های حمل و نقل کشور بسیار حائز اهمیت است. وزارت راه و شهرسازی مسئولیت ساخت، توسعه و بهبود راه‌ها و جاده‌ها را برعهده دارد. این امر شامل احداث جاده‌های جدید، ارتقاء و گسترش راه‌های موجود و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای بهبود شبکه جاده‌ای می شود. دولت امر نگهداری و تعمیرات منظم راه‌ها و جاده‌ها را باید به خوبی انجام دهد. این موضوع دربرگیرنده پوشش و تعمیرات سطح جاده‌ها، تعمیر خرابی‌ها در جاده‌ها، رفع مشکلات راه‌آهن و سایر اقدامات لازم برای حفظ و بهبود وضعیت راه‌ها است.

قوه مجریه باید برنامه‌ریزی مناسب را برای بهبود و توسعه شبکه راه‌ها و جاده‌ها انجام دهد. دولت می‌تواند با بخش خصوصی همکاری کند تا در فرآیند ساخت، توسعه و نگهداری راه‌ها و جاده‌ها بهره‌برداری کند. این فرآیند شامل اعطای قراردادها، تعیین قوانین و مقررات مربوطه و مشارکت در تامین منابع مالی می‌شود.

ترکیبی از این وظایف به دولت امکان می‌دهد تا بهبود و توسعه مستدام شبکه راه‌ها و جاده‌ها را تضمین کند و ارتباط و حمل و نقل مؤثر در کشور را تسهیل سازد.

در خصوص تامین اعتبارات لازم برای بهبود وضعیت راه های کشور، نقدهای زیادی مطرح است. کارشناسان معتقدند که بودجه های عمرانی برای احداث و نگهداری راه ها بسیار محدود است و منجر به تاخیرهای چندین ساله می شود، که این موضوع در نوع خود هزینه های انباشت فراوانی را ایجاد می کند.

گسترش نیوز در این راستا گفت و گویی با محمدحسن آصفری، نماینده مجلس شورای اسلامی و عادل مصدقی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان انجام داده است که در ادامه می خوانید.

آصفری

وضعیت جاده های ما بسیار بد است

آصفری در مورد وضعیت راه های کشور و بودجه لازم برای عملیات عمرانی و جاده ای اظهار کرد: جریمه هایی که از مردم بابت تخلفات رانندگی دریافت می شود، مبلغ قابل توجهی به حساب می آید. بخشی از این پول در اختیار مجموعه راهداری ها و شهرداری گذاشته می شود که این ارقام باید در زمینه بهسازی و ایمن سازی جاده ها صرف شود.

نایب رئیس دوم کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تصریح کرد: فارغ از این مورد، درآمدهای نفتی هم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و نباید نقش این مطلب را نادیده بگیریم؛ ضمن اینکه ماده اولیه تولید قیر، حامل های نفتی محسوب می شود. این تناقض آشکار در دریافت جریمه های بازدارنده همراه با مبالغ بالا، برای ما قابل پذیرش نیست. به این صورت که از یک سو، شاهد افزایش جریمه های رانندگی و خودکفایی در تولید قیر هستیم و از سمت دیگر، وضعیت جاده های ما بسیار بد است.

آصفری در ادامه خاطرنشان کرد: این مشکل برای سال های طولانی بر قوت خود باقی بوده است و باید برای حل آن قدم های عملی برداشته شود. متاسفانه در تعطیلات نوروزی سال جدید نیز آمارهای نگران کننده ای در خصوص میزان تصادفات مخابره شد که بخش عمده ای از آن می تواند به غیر استاندارد بودن جاده ها مربوط شود.

وی یادآور شد: دستگاه های نظارتی باید روی این مسئله حساسیت های زیادی داشته باشند و پیگیری های لازم را به عمل آورند. بهبودی وضعیت راه ها و جاده ها یکی از دغدغه های مجلس یازدهم بوده است و من به شخصه در این خصوص تذکرات لازم را داده‌ام و راهکارهای مناسبی را برای رفع معضلات موجود مطرح کرده‌ام.

عادل-مصدقی

هزینه های استهلاک باید کاهش پیدا کند 

عادل مصدقی درباره بودجه موردنیاز برای احداث و نگهداری راه ها گفت: من بر این باور هستم که باید در تخصیص بودجه برای پروژه های عمرانی راه و جاده به گونه بهتری تصمیم گیری شود. درواقع، برنامه ریزی های دولت بایستی به صورتی پیش برود که رقمی در حدود ۴ تا ۶ درصد از هزینه ساخت یک کیلومتر راه بابت نگهداری اعتبار منظور شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان ادامه داد: نگهداری از جاده ها به عنوان یک سرمایه ملی باید در اولویت همه ما قرار بگیرد و بودجه های عمرانی کافی برای این منظور لحاظ شود. به عقیده من، هزینه های مربوط به استهلاک باید کاهش پیدا کند تا از این طریق بسیاری از چالش های مربوط به راه و جاده رفع شود. رعایت موارد ایمنی و الگوهای لازم برای این گونه اقدامات، از جمله مهم ترین وطایفی است که همگان باید در انجام آن ها کوشا باشند. 

مصدقی تاکید کرد: با توجه به عدم تحقق رقم مذکور برای پیشبرد طرح های عمرانی، نمی توان به بهبود شرایط راه ها در آینده نزدیک امیدوار بود. متاسفانه محدودیت اعتباری سابق بر قوت خود باقی است و کمبودهای متعددی در این زمینه وجود دارد.

او در ادامه به گسترش نیوز گفت: به عبارت دیگر، از ۷۰۰ همت موردنیاز برای پروژه های عمرانی راه و جاده کشور، تنها ۴۰ همت تحقق پیدا کرده است که این اتفاق یک فاجعه تلخ برای این حوزه محسوب می شود. ۴۰ هزار میلیارد تومان برای پوشش نقص های موجود در حوزه راهداری، رقم کافی و مناسبی نیست.

مصدقی در پایان اضافه کرد: با توجه به هزینه های مختلف، دولت و مجلس باید نگاه متفاوتی نسبت به این امر داشته باشند. در حال حاضر، هر کیلومتر ۲۰ تا ۳۰ میلیارد هزینه ساخت راه نیاز دارد که درصد کمی از این رقم محقق شده است. این موضوع نگرانی های زیادی را به وجود آورده است و برای تغییر شرایط باید نوع دیدگاه ها تغییر اساسی پیدا کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها