|
کدخبر: 325187

ضرر سنگین مرغداران / تخم مرغ به زودی گران می شود؟

رئیس اتحادیه مرغداران میهن، کاشانی، اظهار داشت: به گفته آمار روزانه، در کشور ما حدود ۳۷۰۰ تن تخم مرغ تولید می‌شود، اما به دلیل فروش آن با قیمت ۱۷ هزار تومان کمتر از نرخ مصوب، زیان بسیار قابل توجهی به وجود می‌آید.

اقتصاد ضرر سنگین مرغداران / تخم مرغ به زودی گران می شود؟

حمیدرضا کاشانی اظهار کرد: قیمت فعلی هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۳۰ هزار تومان است که هنوز هم کمتر از نرخ مصوب سال گذشته است.

به گفته او بنابر آمار روزانه ۳۷۰۰ تن تخم مرغ در کشور تولید می‌شود که با فروش ۱۷ هزارتومان کمتر از نرخ مصوب، زیان بسیار چشمگیر است.

کاشانی با بیان اینکه صادرات تخم مرغ کماکان ادامه دارد، افزود: طبق آمار گمرک در فروردین ۲۰ هزار تن تخم مرغ به کشورهای هدف همچون افغانستان، عراق، قطر، ترکمنستان و امارات صادر شد.

رئیس اتحادیه مرغداران میهن با تاکید بر اصلاح قیمت تخم مرغ افزود: پروسه تولید مرغ‌های تخم گذار ۲۰ ماهه است، از این رو کاهش قیمت‌ها و حذف گله‌های مرغ تخم‌گذار کشور نگران‌کننده است چراکه با استمرار این روند و بی توجهی به اصلاح قیمت اکنون با حذف گله‌ها و چالش تولید در نیمه دوم سال روبرو می‌شویم.

او گفت: طبق آمار بانک مرکزی سال گذشته تخم مرغ کمترین نوسان قیمت را در سبد مصرفی کالاهای اساسی خانوار داشت به طوریکه نرخ کنونی هر شانه تخم مرغ در خرده‌فروشی‌ها و فروشگاه‌ها ۶۵ تا ۷۲ هزار تومان است.

فروش تخم مرغ زیر قیمت مصوب سال گذشته

«حمیدرضا کاشانی» درباره وضعیت تولید و بازار تخم‌مرغ و شرایط تولیدکنندگان افزود: طبق آمار بانک مرکزی تخم مرغ سال گذشته کمترین نوسان قیمت کالاهای اساسی را به دلیل واگذاری تولید و تامین و بازاررسانی این محصول توسط اتحادیه مذکور داشته است.

رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران تخم‌گذار میهن اظهار داشت: امسال و یک ماه مانده به عید نوروز و ماه مبارک رمضان، مصرف تخم مرغ در کشور کاهش شدیدی پیدا کرد و باعث شد قیمت تخم مرغ به کمتر از نرخ مصوب سال گذشته برسد؛ به طوری که تولیدکنندگان طی مدت مذکور ۱۷ هزار تومان زیر قیمت مصوب سال ۱۴۰۲ یعنی ۴۷ هزار و ۳۰۰ تومان و ۳۰ هزار تومان زیر قیمت واقعی این محصول را می‌فروشند.

به گفته وی، اکنون قیمت واقعی هر کیلوگرم تخم مرغ درب واحدهای تولیدی بر اساس هزینه‌های تمام شده تولید و نرخ تورم به ۶۲ هزار تومان رسیده و قرار بود بعد از عید فطر نرخ‌های جدید را اعلام شود که هنوز اعلام نشده است.

کاشانی تصریح کرد: اکنون قیمت هر شانه تخم مرغ در خرده‌فروشی‌ها و فروشگاه‌ها ۶۵ تا ۷۲ هزار تومان به فروش می‌رسد.

صادرات ۲۰ هزار تن تخم مرغ در فروردین ماه امسال

رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران تخم‌گذار میهن گفت: طی دو سال اخیر با برنامه‌ریزی صورت گرفته توسط اتحادیه، ایران از یک کشور واردکننده تخم مرغ به یک کشور صادرکننده تبدیل شده است؛ یعنی در سال ۱۴۰۱ حدود ۵۵ هزار تن و سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۳۶ هزار تن تخم مرغ به کشورهای هدف صادر شده است.

وی تصریح کرد: در فروردین ماه امسال ۲۰ هزار تن تخم مرغ به کشورهای هدف همچون افغانستان، عراق، قطر، ترکمنستان، امارات صادر شد و صادرات همچنان ادامه دارد.

کاشانی بیان کرد: در حال حاضر امکان افزایش حجم صادرات تخم مرغ را نداریم؛ زیرا اکنون نیز تولیدکنندگان کشورهای دیگر به شدت اعتراض دارند که مرغداران ایرانی ما را ورشکسته کرده‌اند و خواستار محدودیت واردات تخم مرغ از ایران شده‌اند.

منبع: اکونگار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها