|
کدخبر: 325096 امیرمحمد درویش

گفت و گوی گسترش نیوز با رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی؛

هشدار درباره سرنوشت مصرف برق / بخش خصوصی ناجی خوبی است؟

نجفی گفت: باید از فرآیند های کاهندگی در مصرف برق در کشور حمایت کنیم که این امر باید از سوی دولت همراهی شود.

اقتصاد هشدار درباره سرنوشت مصرف برق / بخش خصوصی ناجی خوبی است؟

بهینه سازی مصرف انرژی و رعایت الگوی مصرف، نقش بسیار مهمی بر بازار انرژی دارد که بسیاری از کارشناسان این حوزه، تاکید بسیاری بر آن دارند. از سوی دیگر، هر میزان تولید برق در کشور افزایش پیدا کند، نمی تواند در مقابل سد بزرگ ناترازی ایستادگی کند. ناترازی برق، ماجرایی جدید نیست و سالیان سال است که کشور را در بحران بزرگی به نام انرژی درگیر کرده است. با این حساب و با توجه به گفتۀ خبرگان انرژی، بهینه سازی انرژی و مدیریت مصرف می تواند تا حد بسیار زیادی، ناتراز را از بین ببرد و مشکلات برق را برطرف کند.. با وجود اینکه صحبت‌های بسیاری درباره خاموشی های برق در تابستان شنیده می شود، امیدواریم تا مسئولان امر، وعده خود را عملی کنند و در تابستان، شاهد خاموشی نباشیم.

 

برق-مصرفی

افزایش تولید تنها راه کار نیست

آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، در ارتباط با بهینه سازی انرژی و مصرف برق در کشور، به خبرنگار گسترش نیوز گفت: موضوعی که تابستان پیش رو مطرح می شود، بحث اعمال خاموشی ها به دلیل افزایش مصرف برق است و امیدواریم چنین اتفاقی رخ ندهد. اما باید گفت کمبود برق بحث بزرگی است که به طور کامل قابل مشاهده است. نکته ای که وجود دارد، این است که نمی‌توان هر مشکلی را با افزایش تولید برطرف کرد.

نجفی ادامه داد: یکی از سیاست هایی که می توان در پیش گرفت، باید افزایش راندمان و کاهش مصرف باشد. بنابراین باید از فرایندهای کاهندگی در مصرف برق در کشور حمایت کنیم که این امر باید از سوی دولت همراهی شود. دلیل این همراهی این است که ذی نفع نهایی بهینه سازی مصرف انرژی در کشور، دولت است و هرگونه افزایش مصرف نیز ضررهایی را برای دولت به همراه دارد. باید گفت که هر میزان کاهش مصرف و افزایش راندمان در کشور صورت گیرد، درنهایت دولت نفع خواهد برد. فرآیند هایی باید پیگیری شود تا بتوان بهینه سازی مصرف انرژی را توسعه داد و همچنین باید امکان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را در مباحث انرژی هموار ساخت که این نکته اهمیت بسیاری دارد.

آرش-نجفی

وی افزود: با وجود اینکه قانونی بسیار پیشرفته به عنوان رفع موانع تولید رقابت پذیر در کشور وجود دارد، دولت هیچ اهتمامی برای اجرایی شدن این قانون ندارد و حتی مدیران دولت قبل به عمد آیین نامه ماده ۱۲ (رفع موانع تولید رقابت پذیر) را به گونه ای ویرایش کرده اند که این قانون توانمند و کارآمد نباشد. بنابراین اگر می خواهیم بحث ناترازی برق و ارتقا کیفیت مصرف را در کشور مدیریت کنیم، نیاز است آیین نامه ماده ۱۲ را بازنویسی کنیم. تاکنون ماده ۱۲ علی رغم وجود جذابیت آن برای حوزه‌های مختلف اقتصادی کشور و تاکید مجلس شورای اسلامی، به صورت جدی نتوانسته است کارآمدی داشته باشد.

سیاست احداث نیروگاه

نجفی در ارتباط با راهکار عبور از ناترازی برق ادامه داد: سیاست احداث نیروگاه‌های جدید  می تواند تنها بخشی از مشکلات ناترازی برق را برطرف کند. این نکته را هم باید گفت که، نسخه موثر کافی برای حل ناترازی، توسعه تولید نیست. بنابراین باید همزمان در چند زمینه فعالیت شود تا بتوانیم اقتصاد برق کشور را نجات دهیم. در حال حاضر بخش خصوصی کشور هیچ تمایلی به همکاری بیشتر با دولت برای تولید برق ندارد. به این دلیل که در وصول مطالبات درگیر بوده و نرخ تورم هم آنقدر شدید است که افراد با چند ماه تاخیر در وصول مطالبات خود، آسیب جدی خواهند دید.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در ادامه این مصاحبه به خبرنگار گسترش نیوز گفت: بخش خصوصی این قابلیت را دارد تا بتواند فرایندهای کاهش را مدیریت کند اما متاسفانه دولت هیچ تعدی را برای بازپرداخت سرمایه گذاری ها نمی پذیرد. بنابراین، بزرگ ترین ایرادی که در ساختارها وجود دارد همین موضوع است.

انرژی-برق

نجفی در پاسخ به این سوال که چرا به بخش خصوصی برای سرمایه گذاری های کلان اهمیت داده نمی شود اظهار کرد: مدیران از ترس آنکه واکاوی شوند و ترس آنکه عدم اشراف آن ها به مباحث علمی و ... مشخص شود، از همان اول حضور و همکاری بخش خصوصی را عقیم می کنند تا بتوانند ضعف هایی که وجود دارد را پنهان کنند.

وی در پایان گفت: مدیر بخش خصوصی زمانی که یاد گرفته است در شرایط بحران، واحد خود را مدیریت کند، قطعا می تواند در بحران های کشور همفکری و همکاری کنند. زمانی که از این همفکری، حسن استفاده نمی شود، دغدغه ها برطرف نخواهد شد. به نظر بنده دغدغه ضعف مدیرانی است که نمی خواهند با همکاری و شنیدن نظرهای بخش خصوصی فرآیند های خود را کامل کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها