|
کدخبر: 321948

قیمت برق/بازار انرژی/برق خانگی

آمادگی کامل نیروگاه ها / تولید برق در تنگنای اقتصادی قوت گرفت

گزارشات حکایت از آمادگی کامل نیروگاه ها برای تولید دارد.

اقتصاد آمادگی کامل نیروگاه ها / تولید برق در تنگنای اقتصادی قوت گرفت

تولید برق با توجه به تنگنای اقتصادی در کشور با توان بالایی درحال انجام است و نیروگاه ها با توان بالا درحال فعالیت هستند.

اسکندری معاون راهبری شرکت برق  حرارتی در جمع خبرنگاران گفت: صنعت برق در سه سطح انتقال، تولید و توزیع تعریف می‌شود، اما در بخشی که کمتر به آن پرداخته‌ایم سطح مصرف است. در این سطح یکی از معیار‌ها این است که به ازای مصرف هر واحد الکتریکی چقدر رفاه و تولید ایجاد می‌شود و این بخش را با کشور‌های دیگر در سطح جهانی مقایسه کنیم.

این مقام مسئول ادامه داد: در دو سالی که گذراندیم در زمان اوج مصرف علی‌رغم همه تنگنا‌های اقتصادی، نیروگاه‌های کشور با آمادگی بیش از ۹۸ درصد در اختیار مردم بودند و خدمات ارائه شد. این عدد آمادگی در سطح جهانی ۹۵ درصد است و ما نیروگاهی داشتیم که با بیش از ۶۴ سال عمر در تابستان با حداکثر ظرفیت تولید داشت.

اسکندری در خصوص ظرفیت فعلی نیروگاه‌های حرارتی گفت: بیش از ۶۲۰ واحد نیروگاهی در کشور برای تولید برق در کشور فعال هستند و ۱۴۲ نیروگاه داریم که این خدمات را ارائه می‌کنند. اکنون می‌توانیم بگوییم تولیدکننده قطعات نیروگاهی هستیم و وابستگی نداریم و این ادعا را داریم که جزء پنج شرکت اول ساخت توربین در دنیا هستیم.

او ادامه داد: بالای ۹۱ درصد قطعات نیروگاهی در داخل کشور تولید می‌شود و از نظر ظرفیت منصوبه نیروگاهی رتبه نهم را در جهان داریم. در گذشته از حضور متخصصان خارجی بهره‌مند بودیم، اما امروز فقط متخصصان خودمان در حوزه تعمیرات تلاش می‌کنند.

اسکندری افزود: در کشور نیروگاه‌های برقآبی، تجدیدپذیر و اتمی داریم، اما نیروگاه‌های برق حرارتی ۹۴ درصد برق را تولید می‌کنند. توان تخصصی بخش نیروگاهی به جایی رسیده که در خاورمیانه رقیبی برای بخش تعمیراتی نداریم و تمامی شرکت‌های ما به تمامی کشور‌های اطراف ارائه خدمت می‌کنند.

او در خصوص فعالیت‌ها در دولت سیزدهم گفت: ۴۲ نیروگاه جدید به مدار آمدند که نزدیک ۲۹ واحد آن نیروگاه گازی بودند که وارد مدار شدند. ۱۳ واحد ما واحد بخار بودند که به نیروگاه‌های قبلی اضافه شدند. از طریق نیروگاه‌های بخار ۲۱۰۰ مگاوات برق تولید می‌شود که سوختی بابت آن مصرف نمی‌شود. ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب صرفه جویی ناشی از این محل اتفاق افتاده است.

اسکندری در مورد راندمان نیروگاهی گفت: در انتهای سال ۱۴۰۱ راندمان به ۳۹.۱ رسید که این روند همچنان ادامه دارد؛ و برآورد می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۲ این رقم به ۳۹.۲ برسد.

او افزود: در تابستان به دلیل اوج بار باید از حداکثر ظرفیت‌ها استفاده کنیم، به محض پایان اوج تابستان برنامه تعمیراتی شروع می‌شود. سال گذشته ۹۴ هزار مگاوات تعمیرات نیروگاهی داشتیم. برای امسال به دلیل اینکه ماندگاری دما داشتیم آغاز تعمیرات نیروگاهی با محدودیت مواجه شد و ۱۱۰ هزار مگاوات برنامه تعمیراتی با تاخیر آغاز شد، اما نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت باید به آمادگی کامل برای تولید برق کشور برسند. در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد تعمیرات خاتمه پیدا کرده و امیدواریم به زمانبندی لازم برسیم. تابستان ۱۴۰۳‌ را بدون خاموشی خواهیم گذارند.

وی ادامه داد: ۱۲ هزار میلیارد تومان فقط هزینه تعمیرات نیروگاه‌های دولتی بوده است و نزدیک به ۳۲ درصد ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی در دست بخش دولتی است.

منبع: ايسنا
  • ناشناس ارسالی در

    مادر تخصصی حرارتی شرکتی که نیروی انسانی نیروگاه‌ها رو به،بردگی،گرفته بعد ۱۸ سال کاز به کارشناسش ۱۸،میلیون حقوق،میده وبعد انگیزه،ونو آوری میخواد آمار تولید خپهر نیروگاه‌ها را نسبت به قبل از تاسیس،این ش رکت بازرسی کل،کشور بررسی کن

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها