|
کدخبر: 325004 امیرمحمد درویش

گفت و گوی گسترش نیوز با مدیرکل صنعت و معدن استان تهران؛

بزرگ ترین چالش شهرک های صنعتی / صنایع محدودیت جدید ارزی دارند؟

سیجانی گفت: یکی از مشکلات بزرگی که شهرک های صنعتی با آن مواجه اند، بحث نقدینگی و تامین مالی است. سیاست های بانک مرکزی در ارائه تسهیلات، از سال گذشته روند انقباضی را طی کرده است و این موضوع تامین ارز را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

اقتصاد  بزرگ ترین چالش شهرک های صنعتی / صنایع محدودیت جدید ارزی دارند؟

شهرک های صنعتی در تهران با چالش های بسیاری مواجه شده اند که این موضوع سبب شده است، توسعه و امکان تولید حداکثری آن ها با وقفه مواجه شود. چالش هایی مانند ندادن تسهیلات و مشکلات تامین ارز و ریال، یکی از مشکلاتی است که واحدهای صنعتی با آن درگیر هستند.

شهرک-صنعتی

وجود ۳۸ شهرک صنعتی در تهران

مهدی سیجانی، مدیرکل صنعت و معدن استان تهران در ارتباط با وضعیت صنایع کوچک و چالش های این صنایع، به خبرنگار گسترش نیوز گفت: در استان تهران حدود ۳۸ شهرک صنعتی وجود دارد و بزرگ ترین شهرک دولتی و خصوصی بزرگ شکور در تهران قرار دارد. شهرک هایی صنعتی شنزار و شمس آباد، شهرک های خصوصی و دولتی هستند که بزرگ ترین شهرک صنعتی در ایران هستند.

سیجانی ادامه داد: درحال حاضر، در استان حدود ۱۱هزار واحد صنعتی دارای مجوز وجود دارد که از این تعداد ۵۵ تا ۶۰ درصد آن ها شهرک های صنعتی هستند. یکی از مشکلات بزرگی که شهرک های صنعتی با آن مواجه هستند، بحث نقدینگی و تامین مالی است. سیاست های بانک مرکزی در ارائه تسهیلات، از سال گذشته روند انقباضی را طی کرده است و این موضوع تامین ارز را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

محمود-سیجانی

وی افزود: مهم ترین بحثی که واحد های تولیدی با آن مواجه هستند، بحث تامین ارز و تامین ریال است که توزیع و توسعه واحد ها را با مشکل مواجه کرده است. برای آنکه جهش هایی در شهرک های صنعتی صورت گیرد، نیاز است تا بانک ها به ویژه بانک مرکزی همراهی بیشتری داشته باشد. پس باید اشاره کرد که تامین ارز و تامین ریال، بحث قابل توجهی است که نیازمند همراهی بانک ها برای ارائه تسهیلات به واحدهای صنعتی است.

تامین زیرساخت بزرگ ترین چالش شهرک های صنعتی

مدیرکل صنعت و معدن استان تهران ادامه داد: موضوع دیگری که شهرک های صنعتی را با مشکل مواجه کرده است، زیرساخت شهرک ها است. بحث تامین برق، گاز و آب در اولویت است و باید تامین باشد. نیاز است که دستگاه های خدمت رسان در این حوزه کمک کرده و در مواقع کسری انرژی، برق و گاز صنایع را قطع نکنند. در زمان ناترازی در سالی که سال جهش تو.لید نام دارد، نباید اولویت قطعی ها، واحدهای تولیدی باشند. لازم به ذکر است که واحد های تولیدی با کسری جریان انرژی همکاری های بسیاری را انجام داده اند؛ اما نیاز است تا بخش های دیگر کمک هایی انجام دهند تا بخش های تولیدی با حد اکثر ظرفیت کار کنند تا شعار جهش تولید محقق شود. نیازمند تامین زیرساخت ها و تامین منابع مالی هستیم و باید گفت که شهرک های صنعتی ما درگیر این قبیل از موضوعات هستند.

سیجانی گفت: اگر این اتفاق بیفتد و زیرساخت های تولید و توسعه فراهم شود، بسیاری از واحدهای ما توان توسعه و رقابت‌پذیری دارند و می‌توانند بیشتر اقلام خود را مخصوصا اقلامی که وارداتی است، تولید کنند. اگر چنین اتفاقی صورت گیرد، کار خیلی ارزشمندی است و اگر واحدهای تولیدی حمایت بشوند، توسعه پیدا خواهند کرد.

شهرک-صنعتی۲

وی افزود: امیدوار هستیم امسال، همه دستگاه ‌ها به بخش صنعت کمک کنند. به این دلیل که جهش تولید مختص یک دستگاه تولیدی مثل وزارت صمت نیست و دستگاه‌های اثرگذار دیگر مثل بانک مرکزی، تامین کنندگان مواد پتروشیمی، گمرک و همه بخش‌ها باید نگاهشان به بخش تولید ویژه باشد. اگر چنین اراده ای ایجاد شود و شرایط تحریم و جنگ اقتصادی کمی درک شود، حتما رفتارمان با واحدهای تولیدی متفاوت خواهد بود. اگر درست رفتار نکنیم، ممکن است شاهد بروز اتفاقات خوبی نباشیم.

مدیرکل صنعت و معدن استان تهران در ادامه خاطرنشان کرد: یک قاعده ای در بحث شهرک های صنعتی و واحد های تولیدی وجود دارد و آن این است که هر واحد تولیدی و اقتصادی نقطه شروعی دارد و به تدریج توسعه پیدا کرده و بزرگ می شوند. زمانی که متوجه شود در بازار مشتری دارد، سعی می کند تا محصول جانبی را تولید کرده و مواد اولیه را خود تامین می مند. این فرآیند رشد تولید نام دارد که یک حسن و نکته مثلتی برای واحد های تولیدی به حساب می آید.

سیجانی در پایان گفت: واحد هایی که از نقطه خرد و کوچک شروع می کنند قطعا برنامه و راهبردهایی دارند که به تدریج خود را بزرگ کنند که اتفاق بسیار خوبی است. ضمن آنکه دولت برای استان تهران مصوبه ای را ابلاغ کرد که محدودیت توسعه واحدهای موجود برداشته شد. این موضوع سبب شد تا واحدهایی که وقفه ای در توسعه و تولید داشتند، مجدد به دور توسعه برگردند که نقطه ای مثبت برای واحدهای تولیدی است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها