|
کدخبر: 324546 مرضیه احقاقی

صعود در بازارهای کالایی ادامه‌دار شد

ماه خوب فروش فلزات

روند رو به رشد قیمتی فلزات در بورس‌های بین‌المللی از آغاز ماه آوریل گرفته شده است. افزایش کمتر از انتظار نرخ تورم ایالات‌متحده در ماه مارس و امیدواری به تعدیل سیاست‌های انقباضی از سوی فدرال‌رزرو یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های موثر بر عملکرد فروش فلزات در بازار است.

اقتصاد ماه خوب فروش فلزات

روند رو به رشد قیمتی فلزات در بورس‌های بین‌المللی از آغاز ماه آوریل گرفته شده است. افزایش کمتر از انتظار نرخ تورم ایالات‌متحده در ماه مارس و امیدواری به تعدیل سیاست‌های انقباضی از سوی فدرال‌رزرو یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های موثر بر عملکرد فروش فلزات در بازار است. البته همچنان انتظار می‌رود کاهش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو با تعویق از ماه ژوئن آغاز شود. در همین حال، امید به بهبود شرایط اقتصادی چین در هفته‌های اخیر شدت گرفته است. چنانچه این پیش‌بینی محقق شود، می‌توان به ارتقای سطح تقاضا برای خرید فلزات از سوی این کشور امید داشت. در کنار تمامی محرک‌های مثبت حاکم بر بازار فلزات، در روزهای گذشته تنش در منطقه خاورمیانه شدت گرفته است. تشدید تنش در این منطقه از دنیا، احتمال سرایت به سایر کشورها را هم دارد و در نتیجه نمی‌توان به‌سادگی از کنار آن عبور کرد. بدون تردید تداوم این درگیری‌ها می‌تواند بر عملکرد بازارهای کالایی نیز موثر باشد؛ هرچند نباید به تداوم این اثرگذاری و شدت آن، امید داشت.

داده‌های شاخص نرخ مصرف‌کننده امریکا (CPI) مربوط به ماه مارس، در تاریخ ۱۰ آوریل منتشر شد. به‌گزارش صمت، شاخص نرخ مصرف‌کننده در ماه مارس ۲۰۲۳ براساس تعدیل فصلی کمتر از انتظار و برابر ۰.۱ درصد افزایش یافت. این رشد ۰.۱ درصدی در شرایطی منتشر شد که تورم امریکا در ماه فوریه رشد ۰ و ۴ درصدی را از آن خودکرده بود. براساس گزارش تورم ماه مارس در ۱۲ ماه گذشته شاخص کل اقلام قبل از تعدیل فصلی ۵ درصد افزایش‌ یافته است.طبق آمار منتشرشده توسط اداره کل آمار کار ایالات‌متحده در ماه مارس، شاخص سرپناه بیشترین سهم را در افزایش کلی CPI داشت و کاهش شاخص انرژی را جبران کرد.

افزایش نرخ تورم در مارس کمتر از حد انتظار

شاخص نرخ ماهانه و برآورد تورمی که هر ماه منتشر می‌شود، معیاری آماری از میانگین تغییر قیمت‌ها در بازار ارائه می‌دهد. در سناریوی کنونی اقتصاد کلان امریکا، داده‌های تورمی از اهمیت به‌مراتب بالاتری برخوردار است، چراکه فدرال‌‎رزرو قصد دارد افزایش قیمت‌ها را در مقایسه با تورم ۵ درصدی، مهار کند. از سوی دیگر، افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو برای نشست ماه می، تغییر چندانی در واکنش به آخرین اطلاعات منتشرشده از تورم نشان نداد.

در همین حال براساس گزارش اشتغال امریکا که در روز پنجم ما آوریل ۲۰۲۴ منتشر شد، در ماه مارس برابر ۳۰۳ هزار موقعیت شغلی در امریکا افزایش‌ یافته است ،‌در حالی که اقتصاددانانی که در نظرسنجی رویترز شرکت کردند، افزایش موقعیت‌های شغلی را در این کشور برابر ۲۰ هزار مورد اعلام کرده بودند. در همین حال جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در روزهای نخستین ماه آوریل اعلام کرد که بانک مرکزی پس ‌از اینکه نرخ سیاستی خود را بدون تغییر در محدوده فعلی ۵.۲۵ تا ۵.۵ درصد در ماه گذشته باقی گذاشت، عجله‌ای برای کاهش هزینه‌های استقراض ندارد. در چنین فضایی، احتمال کاهش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو در ماه مه تنها به ۴.۸ درصد کاهش ‌یافته است. در همین حال، احتمال کاهش نرخ بهره در ماه ژوئن نیز برابر ۵۳.۲ درصد برآورد می‌شود.

عبور چین از رکود

شاخص مدیران خرید صنعتی چین با بیشترین سرعت ظرف ۱۳ ماه سال گذشته رشد یافت و به ۵۰.۹ واحد رسید که این رقم بیشترین میزان این شاخص ظرف ۱۱ ماه گذشته بود. بررسی داده PMI رسمی چین نشان داد که سفارشات کالا از سوی تولیدکنندگان چینی در سال ۲۰۲۳ شتاب گرفته است؛ در حالی که تقاضای خارجی نیز در این بازه زمانی افزایش یافت و میزان سفارشات صادراتی جدید را به بالاترین سطح خود از فوریه ۲۰۲۳ رساند. کاهش هزینه مواد اولیه در بازارهای جهانی بر عزم تولیدکنندگان چینی برای ثبت سفارش در ماه مارس افزود. اعتماد کسب‌وکارها به بهبود شرایط ظرف هفته‌های اخیر افزایش‌ یافته و اخبار خوبی نظیر کاهش هزینه‌های ورودی منتشر شده است؛ این موضوع عزم تولیدکنندگان چینی برای ثبت سفارش مواد اولیه را افزایش داد. گفتنی است، شاخص CPI چین نیز در ماه فوریه برابر مثبت ۰.۷ درصد اعلام شد. این اتفاق پس از ۶ ماه تورم منفی رخ داد و به رشد محدود در بازارها منتهی شد.

البته همچنان تهدیدهای جدی، اقتصاد چین را در مقام دومین اقتصاد بزرگ دنیا و همچنین بزرگ‌ترین اقتصاد کالا محور دنیا، تهدید می‌کند. رکود عمیق در بخش املاک همچنان یک مشکل عمده برای اقتصاد چین است و به‌نظر می‌رسد دولت این کشور برای عبور از آن نیاز به اعمال محرک‌های بیشتر اقتصادی دارد. علاوه‌براین، رشد اقتصادی ۵ درصدی هدف‌گذاری‌شده در چین برای امسال میلادی، آن‌قدرها هم رضایت‌بخش نیست. بسیاری از فعالان بازار معتقد هستند دولت چین برای تحقق همین هدف نیز، نیازمند تصویب محرک‌های مختلف اقتصادی است.

خطر داده‌های تورمی بریتانیا در کمین بازارها

باوجود گزارش قوی‌تر از حد انتظار تورمی در ایالات‌متحده، داده‌های تورم در بریتانیا، فعالان بازار را نگران خواهد کرد. سرعت رشد اشتغال بریتانیا در 3 ماه منتهی به ژانویه کاهش‌ یافته و نرخ بیکاری را به ۳.۹ درصد افزایش داده است. در روز جمعه، شاخص خرده‌فروشی بریتانیا برای ماه مارس برای یافتن سرنخ‌هایی درباره اینکه آیا هزینه‌های مصرف‌کننده در حال افزایش است یا خیر، موردبررسی قرار خواهد گرفت. داده‌های اقتصادی اخیر نشان می‌دهد بانک مرکزی انگلستان همچنان در مسیر شروع کاهش نرخ بهره در ماه اوت قرار دارد. در نتیجه هرگونه داده ضعیف‌تر به ضعف پوند انگلیس منتهی می‌شود و عملکرد بازارهای مختلف را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.

تنش در کمین بازارهای جهانی

بروز تنش در منطقه خاورمیانه و احتمال جنگ میان ایران و اسرائیل یکی از مهم‌ترین شاخص‌های موثر بر عملکرد بازارهای مختلف خواهد بود. البته 2 کشور یادشده، سهم قابل‌توجهی از تولید و مصرف بازارهای فلزی را در اختیار ندارند، اما پیش‌بینی می‌شود بروز درگیری میان این 2 کشور، به همین محدوده ختم نشود. همین تنش احتمالی نیز، عملکرد قیمتی را در بازارهای مختلف متاثر می‌کند.

بازار فلزات زیر ذره‌بین

مس: در هفته‌های اخیر شاهد روند رو به رشد بهای مس در بورس‌های جهانی بودیم. تحلیلگران معتقد هستند در فصول آینده، بازار فلزات پایه وضعیت بهتری پیدا خواهند کرد، زیرا کاهش نرخ‌های بهره در امریکا یک عامل رونق اقتصادی است. در همین‌حال پیش‌بینی می‌شود اقتصاد چین به مرحله ثبات برسد و نگرانی‌ها درباره بروز اختلال در سمت عرضه و پیش‌بینی‌ها برای رشد تقاضا زمینه افزایش قیمت‌ها را فراهم کرده است. تحلیلگران گلدمن ساکس بر این باورند؛ اوایل سال آینده میلادی، نرخ مس روند صعودی به خود خواهد گرفت. بااین‌وجود برخی دیگر از تحلیلگران بااشاره به رشد ذخایر مس در بازار چین می‌گویند: تقاضا برای خرید مس، رشد چشمگیری نداشته است.

روی: به‌طورمعمول عرضه محدودتر در مواد خام منجر به کاهش TCها می‌شود، زیرا معدنچیان می‌توانند به کارخانه‌های ذوبی که برای کنسانتره رقابت می‌کنند، هزینه کمتری بپردازند. هزینه‌های (تصفیه) TC برای سال ۲۰۲۴ نسبت به ۲۷۴ دلار به‌ازای هر تن در سال ۲۰۲۳، برابر ۳۹.۷۸ درصد کاهش‌ یافته است. این هزینه برای سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۱ به‌ترتیب برابر ۲۳۰ دلار در هر تن و ۱۵۹ دلار در هر تن بود. کمبود کنسانتره از نیمه دوم سال ۲۰۲۳ پس از آنکه مجموعه‌ای از معادن در امریکای‌جنوبی، آفریقا، اروپا و استرالیا، تولید را کاهش دادند، بازار روی را تحت‌الشعاع قرار داد. به‌نظر می‌رسد برخی مجموعه‌های بزرگ فعال در حوزه تولید روی برای سال ۲۰۲۴، هزینه تصفیه روی را برابر ۱۶۵ دلار به‌ازای هر تن توافق کرده‌اند. این رقم پایین‌ترین هزینه تصفیه روی از سال ۲۰۲۱ تاکنون است.

آلومینیوم: نرخ آلومینیوم نیز روند صعودی خود را حفظ کرد. در ماه مارس PMI تولیدی در چین با افزایش روبه‌رو شد که حکایت از آن دارد که فعالیت کارخانه‌ای در این کشور تاحدودی به یک‌سری اقدامات محرک و حمایت اقتصادی از سوی پکن پاسخ داده است. شرکت آلومینیوم چین تاکید می‌کند که امنیت بوکسیت این کشور به‌دلیل وابستگی آن به گینه، که به‌دنبال انفجار در انبار اصلی سوخت دچار اختلال شده، همچنان نامشخص است. علاوه‌براین کارخانه‌های ذوب در یوننان، چهارمین منطقه بزرگ تولیدکننده آلومینیوم چین، به‌دلیل شرایط فعلی همچنان در معرض محدودیت‌های تولید قرار دارند.

سخن پایانی

احتمال تداوم سیاست‌های انقباضی در امریکا مهم‌ترین شاخصه موثر بر بازارهای کالایی است. در نشست ماه مارس، فدرال‌رزرو مطابق برآوردهای قبلی، نرخ بهره تغییر نیافت. در ادامه با انتشار داده‌های جدید از شرایط بازار کار در امریکا و همچنین سایر متغیرهای اقتصادی این کشور، احتمال رشد دوباره تورم در این کشور وجود دارد. به‌این‌ترتیب، تداوم سیاست‌های انقباضی از سوی فدرال‌رزرو وجود دارد. در ادامه داده‌های شاخص نرخ مصرف‌کننده امریکا (CPI) مربوط به ماه مارس، در تاریخ ۱۰ آوریل منتشر شد. نرخ تورم در ماه مارس کمتر از حد انتظار افزایش یافت که خبر خوبی برای فعالان بازارهای کالایی بود. در همین‌حال باید تاکید کرد که شاخص مدیران خرید صنعتی چین برای ماه مارس بهتر از پیش‌بینی‌ها و در فاز رونق اعلام شد و سرانجام رونق به بزرگ‌ترین اقتصاد کالایی جهان بازگشت. در همین حال باید خاطرنشان کرد که هدف‌گذاری رشد اقتصادی ۵ درصدی در نشست کنگره خلق چین که ظرف روزهای ابتدایی ماه مارس برگزار شد نیز، چندان بلندپروازانه نبود و به ناامیدی فعالان بازارهای کالایی منتهی شد. هرچند باید اذعان کرد که چینی‌ها برای تحقق همین رشد اقتصادی ۵ درصدی نیز، باید محرک‌های بیشتری را به‌کارگیرند. باوجود تمام اخبار منفی موردبحث، همچنان فعالان بازار به افت نرخ بهره از ماه ژوئن امیدوارند. در همین حال تضعیف شاخص دلار امریکا و احتمال خروج چین از شرایط رکود، مهم‌ترین عامل صعود فلزات از ابتدای ماه آوریل بوده است.

منبع: روزنامه صمت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها