|
کدخبر: 324490 مرضیه توکل

رشد اقتصادی با دیپلماسی فعال حوزه انرژی

سال‌هاست که کشورمان تحت تحریم‌های همه‌جانبه قرار دارد. به‌زعم بسیاری از کارشناسان این میزان از تحریم‌ها علیه هر کشور دیگری اعمال می‌شد، قطعاً فلج شدن اقتصاد آن کشور را به‌دنبال داشت. با این وجود، اخیرا صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد ایران با ۵.۴ درصد رشد اقتصادی، دومین کشوری است که بیشترین رشد اقتصادی را طی سال گذشته میلادی به ثبت رسانده است.

اقتصاد رشد اقتصادی با دیپلماسی فعال حوزه انرژی

به‌زعم کارشناسان، عوامل مختلفی در دستیابی به این موفقیت دخیل بوده‌اند. مهم‌ترین موضوع این است که دولت سیزدهم تلاش کرد به‌جای چشم دوختن به دیگران، به داشته‌های داخلی تکیه کند و از ظرفیت‌های موجود بهره‌برداری به عمل بیاورد. به‌طور مثال، استفاده حداکثری از توان دانش‌بنیانی کشور مدنظر قرار گرفت.

عرضه نفت به مینی‌پالایشگاه‌ها در شرق آسیا و سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی نیز ازجمله سیاست‌هایی بود که در راستای افزایش فروش نفت کشور به اجرا گذاشته شد. این روش، به‌زعم بسیاری از کارشناسان در بالا بردن سطح فروش نفت کشور اثرگذاری بالایی داشت؛ به‌نحوی‌که بازارسازی تضمینی برای نفت داشتیم و توانستیم آن را در شرایط تحریمی به فروش برسانیم.

در ادامه نظرات سید محمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور را درباره رشد اقتصادی کشور طی سال گذشته میلادی می‌خوانید.

میرتاج الدینی با اشاره به این موضوع که گزارش صندوق بین‌المللی پول مبنی بر رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی کشورمان خوشحال‌کننده بود، تصریح کرد: این گزارش نشان داد بر اثر سیاست‌گذاری‌های صحیح می‌توانیم حتی در شرایطی که دنیا رشد اقتصادی خوبی را تجربه نمی‌کند و ما هم تحت تحریم هستیم، رشد اقتصادی خوبی را رقم بزنیم.

وی ادامه داد: دستیابی به رشد اقتصادی مطلوب در شرایط تحریمی به ما یادآوری می‌کند که قدرت خنثی کردن تحریم‌ها را داریم و باوجود آنها هم می‌توانیم به راه خود ادامه دهیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور خاطرنشان کرد: موضوع مهم این است که رشد اقتصادی بر اثر فروش نفت و گاز به‌دست‌آمده است. باید سیاست‌گذاری‌ها را به سمتی ببریم که نتیجه این رشد اقتصادی در زندگی مردم محسوس شود.

میرتاج الدینی گفت: ضمن اینکه رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی را بسیار مهم می‌دانیم، امیدواریم دولت در سال جدید به سمت افزایش رشد تولید حرکت کند؛ به‌نحوی‌که نتیجه رشد اقتصادی کشور در زندگی و معیشت مردم قابل لمس باشد. این امر برکات زیادی برای‌مان خواهد داشت و ضمن افزایش سرزندگی در میان مردم به افزایش مشارکت اجتماعی و سیاسی آنها منجر می‌شود که به نفع کشور است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی کشور را باید با سیاست‌گذاری‌های صحیح ادامه‌دار کنیم. به‌طور مثال، این تصمیم دولت مبنی بر اینکه درآمدهای ناشی از فروش نفت و گاز در بخش‌های زیربنایی به کار بیفتد، بسیار درست است. از طریق چنین سیاست‌گذاری‌های درستی می‌توانیم روند رشد اقتصادی کشور را به‌صورت صعودی پیش ببریم.

میرتاج الدینی گفت: سیاست اتکا به خود و توان دانش‌بنیانی کشور نتیجه‌بخش است. هر زمان به داشته‌های خودمان اعتماد و تکیه کرده‌ایم، موفق شده‌ایم. بر اثر اتکا به توان داخلی و دانش‌بنیانی کشور توانستیم به صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها و سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی بپردازیم. این اقدامات، زمینه را برای فروش نفت کشور و دستیابی به رشد اقتصادی مطلوب فراهم کرد. این اقدامات توانست اثر تحریم‌ها را خنثی کند و به افزایش فروش نفت کشور کمک شایانی کرد.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها