|
کدخبر: 324472

بازار مسکن / قیمت خانه / قیمت مسکن

بازار مسکن در شوک کامل / مردم حجت را تمام کردند

در دهه ۹۰، قبل از افزایش قیمت مسکن، حدود ۵۰ درصد از معاملات خرید آپارتمان‌های شهر تهران از بازار واحدهای مسکونی نوساز انجام می‌شد. اما با شروع جهش قیمت‌ها، سهم فروش این آپارتمان‌ها به تدریج کاهش یافت.

اقتصاد بازار مسکن در شوک کامل / مردم حجت را تمام کردند

آخرین آمارها از آن حکایت دارد که عموم مردم نسبت به خرید واحدهای مسکونی نوساز زاویه پیدا کردند و تمایلی برای خرید ندارند. بازار مسکن در وضعیت عجیب و کم سابقه ای قرار گرفته است.

گزارشی از نبض معاملات آپارتمان و قیمت مسکن در ماه اول سال دارد. بخش‌های مهم این مطلب را در ادامه می‌خوانید:

در حالی که در سال‌‌‌های قبل از شروع جهش قیمت خانه یعنی سال‌‌‌های میانه دهه ۹۰، به روایت آمارهای رسمی (آمار بانک مرکزی)، حدود ۵۰ درصد از معاملات خرید آپارتمان‌‌‌های شهر تهران در هر ماه، از بازار واحدهای مسکونی نوساز (با عمربنای حداکثر ۵ سال) انجام می‌‌‌شد، سهم فروش این آپارتمان‌‌‌ها، ماه به ماه، کاهش یافت.

جهش قیمت مسکن و افزایش فاصله قیمت آپارتمان‌‌‌های نوساز با واحدهای مسکونی با عمربنای بالاتر (چند ساله، میانسال و سالخورده) و ضعف قدرت خرید متقاضیان از یکسو و همزمانی این رویداد با رکود ساختمانی چندساله از سوی دیگر، دو عامل مهم کاهش سهم نوسازها در بازار معاملات مسکن شهر تهران در سال‌‌‌های اخیر است. تا جایی‌که هم‌‌‌اکنون این سهم به زیر ۳۰‌درصد رسیده است.

نتایج تحقیقات میدانی نشان می‌‌‌دهد نه‌تنها فروردین ماه امسال، سهم عرضه آپارتمان‌‌‌های نوساز و کلیدنخورده به بازار مسکن شهر تهران همچنان کاهشی است که یک رخداد دیگر نیز این روزها در بازار رصد می‌‌‌شود. این رخداد افت محسوس سهم عرضه‌‌‌ آپارتمان‌‌‌های چندساله و میانسال به بازار فروش است.

در مقابل اما، بخش عمده‌‌‌ای از فایل‌‌‌هایی که این روزها به بازار مسکن مناطق مختلف شهر تهران عرضه شده است فایل‌‌‌های مربوط به فروش آپارتمان‌‌‌های مسن یعنی واحدهای با عمربنای ۱۵ سال و بیشتر است. تحقیقات میدانی از بازار معاملات مسکن دو منطقه مصرفی و پرتقاضای شهر تهران یعنی مناطق ۴ و ۵ تهران این موضوع را تایید می‌‌‌کند. منطقه ۵ شهر تهران با سهم ۱۵ درصدی از معاملات خرید آپارتمان پرتقاضاترین و پرمعامله‌‌‌ترین منطقه بازار مسکن پایتخت است و منطقه ۴ نیز در فهرست چهار منطقه اول پرتقاضا و پرمعامله پایتخت قرار دارد.

نتایج تحقیقات میدانی و اظهارات فعالان بازار مسکن در این دو منطقه نشان می‌‌‌دهد هم‌‌‌اکنون بین ۶۰ تا ۶۵ درصد موجودی فایل‌‌‌های فروش در بازار مسکن مربوط به آپارتمان‌‌‌های پیر یا واحدهای مسکونی با عمربنای ۱۵ سال و بالاتر است. این در حالی است که سهم موجودی فایل‌‌‌های فروش آپارتمان‌‌‌های میانسال، بسته به محله‌‌‌ای که در آن واقع شده‌‌‌اند به طور متوسط بین ۱۵ تا ۲۰ درصد است. فایل‌‌‌های فروش آپارتمان‌‌‌های نوساز و کم‌‌‌سن (با عمربنای حداکثر ۵ سال) نیز به طور میانگین سهمی ۱۵ تا ۲۰ درصدی از بازار عرضه آپارتمان دارند.

پیش‌بینی انبوه سازان درباره قیمت مسکن

رییس کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن درباره ورود چینی‌هابه بازار مسکن گفت: به نظر من تغییری در بازار مسکن حاصل نمی‌شود، چون تولید آن‌چنانی نخواهند داشت و در حدی است که الان انبوه‌سازان ما می‌سازند.

ایرج رهبر، رییس کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره وضعیت بازار مسکن در سال ۱۴۰۳ گفت: بازار مسکن در حال حاضر در حالت رکود است و خیلی خرید و فروش و معامله انجام نمی‌شود.

وی افزود: البته ممکن است که امسال خرید و فروش تا حدی از رکود خارج شود که در این حالت، این احتمال وجود دارد که یک مقداری افزایش قیمت داشته باشیم.

رییس کانون سراسری انبوه‌سازان با اشاره به خبر ورود چینی‌ها به بازار مسکن از اردیبهشت‌ماه امسال و اثر آن روی قیمت مسکن نیز تصریح کرد: درباره چینی‌ها در حدود ۲ سال هست که صحبت می‌کنند، ولی هنوز عملیاتی نشده است.

رهبر متذکر شد: به نظر من تغییری در بازار مسکن حاصل نمی‌شود، چون تولید آن‌چنانی نخواهند داشت و در حدی است که الان انبوه‌سازان ما می‌سازند.

وی تاکید کرد: به اعتقاد من این اتفاق در کاهش قیمت مسکن اثری ندارد، چون ما کمبود مسکن خیلی زیاد داریم و فاصله عرضه و تقاضا زیاد است.

منبع: دنیای اقتصاد
  • ناشناس ارسالی در

    شما خیلی نامرد نسبت به جامعه هستید

  • سعید ارسالی در

    خواهشا!خواهشا!خواهشا!خواهشا!خواهشاخواهشا !خواهشا!خواهشا!خواهشا!خواهشا!خواهشاخواهش ا!
    هرکاری میخواهیدبکنید ولی به گرا نی مسکن دامن نزنید وآب توی آسیاب یکسری ب سازبندازها و مشاوران املاک ودلالهای خدان ترس وحرامخوار و سیری ناپذیر نریزید که ا ینها باعث گرانی مسکن هستند! البته یکسری از دولتمردان وشهرداریهاو استانداریهاوفر مانداریهاوبخشداریها و ....... با سنگ اند ازی جلوی پای انبوه سازان و سازندگان مسکن و حتی باندادن مجوز ساخت وساز وبستن ومحد ودکردن و درقفس انداخن مندوده شهری و نداد ن تراکم و بافت ذخیره و ........ باعث می شندکه مردمی که بامیدصاحبخانه شدن زمین خر یده اند نتوانندبه آرزوی خودبرسندوچه بسا باگذشت بیش از بیست سال آرزوی خودرابه گور برده وزمینشان به ورثه رسیده و همچنان از مجوزساخت وسازخبری نیست !

  • لیلی ارسالی در

    اگر یه ذره سواد،تحلیل،آینده نگری داشته ب اشی،خیلی راحت میفهمی که قیمت مسکن در یک سال آینده افت ۳۰ تا ۵۰ درصدی خواهد کرد.< br /> البته شما همه این چیزها رو میدون ی ولی برای فریب مردم و سوق دادن اونها به سمت خرید و پرکردن جیب انبوه سازان ، مجب ورید که تحلیلهای فریبکارانه داشته باشید😉

  • محسن ارسالی در

    با درود
    بسیار جای تاسف دارد با ای ن همه نیروی بیکار در ایران فرصت های شغلی در مهمترین صنعت کشور یعنی ساخت و ساز به دست بیگانگان و چینی ها سپرده بشود.
    مسئولین مربوطه قصد دارن با اینکار جلو ی رکود رو بگیرند در حالی که ضربه مهلک دی گری بر جوانان و نیروی متخصص و قشر کارگر وارد می‌شود چه بسا بحران رکود تورمی عمیق تر و ریشه ای تر از این است که با ورود ب یگانگان حل بشود.

  • سیدعطااله ارسالی در

    رئیس کانون انبوه سازان نظر شخصی مطرح کرد ه به حال آنکه این اضافه بر انبوه سازان د اخل است وثانیا ما در کشور واحد مسکونی کم نداریم فقط حفظ سرمایه است وممکن به عنوا ن که کالای سرمایه ای است که این سوءاستفا ده از بی لیاقتی مسئولین است والا قیمت مس کن با همین قیمت ارز فعلی یک سوم قیمت‌های می بایدباشد.ثبت تمام املاک در سامانه را ه وشهرسازی ، تعیین سقف وکف قیمت زمین توس ط شهرداری مناطق برای دریافت عوارض از عرص ه و ذخیره درصندوق مسکن برای پرداخت وام ت ا ۸۰درصد قیمت مسکن به واجدان خرید مسکن ، خروج پادگان‌ها از شهر ها وزمین را در اخ تیار انبوه سازان ، یک طبقه تشویقی به منا طق بافت فرسوده و در مناطقی با تراکم بالا تجمیع واحدهای مسکونی وتشویق یک طبقه علا وه بر رینگ آن محدود برای یک بازه زمانی ک وتاه مدت و ترغيب مالکان به ساخت وساز ، ف ولاد میلگرد ومصالح ساختمانی با دلار ۲۸/۵ میلیون در اختیار سازندگان ، ایجاد شهر ک‌های برای دانشجویان که همه در یک ردیف ا ز نظرفکری وتحصیلات هستند و.......

  • ناشناس ارسالی در

    زمین ابر حباب داره و باید بر گردد ب ارزش ذاتی خودش و صد در صد کاهش سنگینی خواهد داشت سایه جنگ هم ب عدم خرید و رکود اضافه شود حتی از ارزش ذاتی خودش هم کمتر خواهد شد زلزله و جنگ دشمن مسکن در جهان است چه برسد ب کشور ما ک هم ابر حبابی است و هم روکود و عدم خریدار ، اینها هم تبلیغ ته دیگ انبوه ساز ها برای جلب مشتری است ک بی فایده است و کاهشی سنگین در مسکن در اینده بسیار نزدیک را خواهیم داشت برخلاف تبلیغات های انبوه ساز های گرفتار در مستغلات و رکود و جنگ

  • ناشناس ارسالی در

    بازار مسکن دیگه مرد و رفت ته جدول تا حداقل ۵ سال در رکود و کاهش قیمتها

  • ناشناس ارسالی در

    کدوم مغز خر خورده ایی اخه زیر سایه جنگ و رکود و ابر حباب زمین میاد حداقل ۸ میلیارد پول وارد بازار کنه ؟ خودتون داشته باشید وارد میشد ؟ ب همون هزار دلیل ک شما می دونید بقیه هم می دونن و وارد نمی شون و فروشنده هستن

  • کامبیز پاکدین ارسالی در

    فقط ۴۵ سال اخبار های خلاف واقعیت و آماره ای بیخودی و غیر واقعی و اقتصادی ترکیده و رده آخر در کره زمین و فقط ادعا و سخنران ی در توهم و رویاها !!!

  • نا شناس ارسالی در

    قیمت مسکن نسبت به توروم پایین تر هم هست . شما قیمت خودرو وطلا وارز ویا حتی مایحتاج اولیه زندگی را ملاحظه کنید در این سه سال چهار برابر قیمتهای مسکن افزایش قیمت داشته اند پس با به راه اندازی شایعات بی اساس باعث لطمه به صنعت مسکن نشوید بیش ۴۰ درصد ملت ایران از قِبَل صنعت مسکن نان زن وبچه خود را تامین می کردند والان تقریباً بیکار ویا لطمه اساسی دیده اند

  • سعید عباسزاده یزد ۹۱۳۳۵۱۲۴۶۰ ارسالی در

    ب صرف کینه دل خانه ای ک سی سال در آن زندگی کردم با ۵ ماشین و چاه ملیارذی و ملیارذها سرمایه .با بهترین کسبی ک زبانزد شهر و دهها نفر جذب کار .را با خسارت ملیاز ی متلاشی ‌ بقیه را هم از اصزفم خارج تا از عرش ب قعر بزنم چون ب ظلم و فساد آنها معترض شدم

  • جعفر ارسالی در

    دیگر مردم نه توان خریدن خانه و نه توان خ ریدن خودرو را ندارند، بااین افزایش قیمت‌ های گران در بازارها هیچکس نه توانشو و نه پولشو نداره که بخره

  • ناشناس راننده ارسالی در

    تو اجاره خانه دولت مقسر است ونه مستاجر ب خاطر اینکه جلوی مهمان های نا خوانده افقا نی رانمی گیرد وهرشب که می خوابی صبح که ب یدارمیشی می بینی چقدرافقانی جدید وارد شد ند

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها