|
کدخبر: 324455 هادی خرسند

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

قیمت بنز دانشجویی / خرید و فروش خودروی نوستالژی رونق گرفت

در این گزارش، مدل نوستالژی و خاطره انگیزی از کمپانی مرسدس بنز را بررسی خواهیم کرد که به تازگی خرید و فروش آن رونق گرفته است.

اقتصاد قیمت بنز دانشجویی / خرید و فروش خودروی نوستالژی رونق گرفت

مرسدس بنز W123 در تیراژ چشمگیری وارد ایران شد و هنوز هم در معابر کشور این خودرو را مشاهده می کنید و حتی به صورت روزمره مورد استفاده می‌گیرد. مدل دبلیو۱۲۳ با ۲٫۷ میلیون دستگاه تولید، موفق‌ترین محصول مرسدس بنز است و پس از آن، مرسدس بنز دبلیو ۱۱۴ با تولید ۱٫۹ میلیون دستگاه در جایگاه دوم قرار دارد. این خودرو در سال ۱۹۸۵ جایش را به مرسدس بنز دبلیو۱۲۴ داد. مرسدس بنز یکی از خودرو هایی است که از قدیم تا کنون نیز مورد توجه مردم به خصوص ایرانیان قرار گرفته است.

بنز

در دهۀ هفتاد، این خودرو مورد استقبال دانشجویان قرار گرفت. در آن زمان، واردات خودرو ممنوع بود؛ اما دانشجویان مجوز واردات این خودرو را داشتند.  این موضوع به فرصتی ویژه برای علاقه مندان به این خودرو تبدیل شده بود و تعدا زیادی از این خودروی محبوب آلمانی در سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۶  (تولید ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۶ ) وارد کشورمان شد. مرسدس بنز W123 یکی از معدود خودروهای اروپایی مدرن بود که در دهۀ شصت، نمونۀ صفر کیلومتر آن در نمایشگاه‌های خودرو (خصوصاً منطقه عباس آباد تهران) یافت می‌شد. همین موضوع باعث شد در آن زمان به این خودرو محبوب کلاسE  در ایران، لقب بنز دانشجویی داده  شود.

در دههٔ شصت ناوگان پلیس ایران مجهز به انواع سدان این مدل بود و البته تعدادی نیز برای استفاده به صورت آمبولانس وارد شدند. جالب این که ظاهراً تعداد کمی نیز برای استفاده تشریفاتی به ایران آمدند که اکثراً پیشرانه‌های ۶ سیلندر داشتند.

شرکت مرسدس بنز سعی کرد در نسل 123W یک طراحی مدرن و به روزی را بکار ببرد تا جایی که که تا حد زیادی مدل قبلی یعنی نسل W114/115 فاصله بگیرد. یکی از دلایلی که به محبوبیت و جذابیت این خودرو افزود این بود که تا حد زیادی به مدل کلاس S و SL/SLC شباهت‌های زیادی  داشت .

مرسدس

نکات مهم خرید و نگهداری مرسدس بنز W123

از جمله نقاط قوت W123 می‌توان به تعادل و هندلینگ بسیار خوب، کیفیت سواری فوق العاده مدرن، کیفیت قطعات و ماندگاری بالای قطعات یدکی و موتور و گیربکس‌ بسیار جان سخت اشاره کرد.  در سری اول این خودرو که اصطلاحاً «موتور سفید» نامیده شده‌اند، مشکلات روغن کاری و یاتاقان شایع است. در سری دوم که «موتور مشکی» نام گرفته، این موارد رفع شده و از بادوام‌ترین‌ پیشرانه‌های تاریخ مرسدس هستند.

در این بخش از گزارش می توان به نحوه و نوع مهندسی که در این خودرو بکارگرفته شده بود نیز اشاره کرد که به واسطه ایمنی و کیفیت سواری مناسبی که داشت لقب سخت جان گرفت.

این امر سبب شد تا از این بنز دانشجویی در کل دنیا استقبال بی نظیری شود. در این نسل مرسدس بنز علاوه بر مدل سدان، نمونه‌های لیموزین، استیشن و کوپه با موتورهای ۴، ۵ و ۶ سیلندر بنزینی و دیزلی عرضه شد.

در ادامه قیمت تعداد از این خودرو محبوب که برای فروش آگهی شده اند را مشاهده می کنیم.

 

بنز-دانشجویی۱

بنز-دانشجویی۲

بنز-دانشجویی۴

بنز-دانشجویی۳

بنز-دانشجویی۵

بنز-دانشجویی۶

بنز-دانشجویی۷

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها