|
کدخبر: 324404 امیرمحمد درویش

گفت و گوی گسترش نیوز با کارشناس مسائل بین الملل؛

اقدام شب گذشته ایران یک هشدار بود / قیمت نفت تا ۱۵۰ دلار افزایش می باید

ظهره وند گفت: اقدام شب گذشته ایران را می توان یک هشدار اولیه به رژیم صهیونیستی و آمریکا دانست.

اقتصاد اقدام شب گذشته ایران یک هشدار بود / قیمت نفت تا ۱۵۰ دلار افزایش می باید

حمله شب گذشته ایران به رژیم صهیونیستی، انتقامی بود که ایران به دلیل حمله اسرائیل به سفارت کشورمان گرفته بود. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای از شلیک ده ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی و مواضع رژیم صهیونیستی خبر داد. در همان لحظات ابتدایی این حمله، رسانه های غربی اعلام کرده اند که  ایران در اولین حمله مستقیم خود به اسرائیل، بیش از ۳۰۰ پهپاد و موشک به سمت آن ها پرتاب کرده است.

موشک-ایران

رژیم صهیونیستی باید سیلی می خورد

ابوالفضل ظهره وند، سفیر سابق ایران در ایتالیا، دربارۀ حملۀ شب گذشته ایران به رژیم صهیونیستی، به خبرنگار گسترش نیوز گفت: اقدام شب گذشته ایران را می توان هشدار اولیه ای به رژیم صهیونیستی و آمریکا دانست. زمانی که یک رژیم بتواند از خطوط قرمز ایران عبور کند، حداقل سیلی که باید بخورد، اقدام شب گذشته بود. حمله شب گذشته ایران به اسرائیل، نشان داد که تا چه اندازه رژیم صهیونیستی آسیب‌پذیر است و بدون حمایت والدین خود که آمریکا و فرانسه و انگلیس هستند، امکان بقا در منطقه را ندارد و این آتش افروزی هایی که تاکنون علیه فلسطین انجام داده است، مسئولیت آن با ناتو خواهد بود.

ظهره وند ادامه داد: شب گذشته این کشورها، آمدند و امنیت این پایگاه نظامی ( اسرائیل ) را حفظ کردند. همانطور که مشاهده کردید، رژیم صهیونیستی قادر به دفاع از خود نبود و برق و سامانه دفاعی در این منطقه به طور کامل از کار افتاده بود. آنچه توانست این تست اولیه را باز بگذارد، از هدف قرار گرفتن اهداف در رژیم صهیونیستی، اقدامی بود که آمریکا و متحدان آن کشور انجام دادند.

ابوالفضل-ظهره وند

نقش اردن در حملات شب گذشته

نکتۀ دیگری که در ماجرای شب گذشته مشخص شد، نقش سر سپردگی کشور اردن بود که روابط پنهان را در سایه مقاومت مردم فلسطین و اتفاقاتی که شاهد آن هستیم، آشکار کرده و نشان داده است که چه میزان شدت سرسپردگی رژیم های منطقه به آمریکا و اسرائیل زیاد است. بخشی از پهپاد هایی که توسط ایران فرستاده شده بود، توانستند در آسمان اردن، مورد اصابت قرار دهند و از کار بی ندارند. بنابراین، این اقدام ایران برنامه ریزی موفقی بود و جای تبریک به بخش‌های دفاعی کشور دارد. این عملیات از هر لحاظ تستش را جواب داد و تازه یک گام اولیه بود. عملیات شب گذشته نشان داد واقعیت های امنیتی در منطقه به چه شکلی مهندسی می‌شود و رژیم صهیونیستی پوشالی تر از آن است که معرفی شده است. درحال حاضر باید گفت که توپ در زمین آمریکا قرار دارد تا نوع نگاه به منطقه را تغییر دهد و جلوگیری کند از ادامه جنایات رژیم صهیونیستی که مسئولیت چنین امری مستقیم با آمریکا خواهد بود.

سفیر سابق ایران در ایتالیا در پاسخ به این سوال که آیا رژیم صهیونیستی واکنش هایی را نشان خواهد داد یا خیر، گفت: اگر قرار باشد واکنش صورت گیرد، از طرف آمریکا خواهد بود و چیزی به اسم واکنش اسرائیل یک آدرس غلط است. اتفاقاتی که در غزه افتاد، با مدیریت آمریکا بود و اسرائیل نقش چندانی نداشت. رژیم صهیونیستی اردوگاه نظامی غربی در منطقه است و بدون حمایت غرب، باید منطقه را به طور کامل ترک کند. بنابراین ظاهر امر اسرائیل و در باطن آمریکا قرار دارد. مقامات نظامی و دفاعی آمریکا در تلاویوو درحال برنامه ریزی هستند. بنابراین آتش بازی ای که آمریکا در قالب پاسخ می‌خواهد در منطقه راه اندازی کند، به در بسته می‌خورد و معادلات آن ها به هم می خورد و منطقه شکل دیگری پیدا می کند. اسرائیلی ها در غزه جنگ را ادامه داده اند و اکنون شاهدیم که در باتلاق غزه به دام افتاده اند. بنابراین تصور این است که تصمیم با آمریکا و متحدانش خواهد بود که چه آینده ای را قرار است برای خودشان رقم بزنند و ما باید برنامه ها و اهداف خودمان را دنبال کنیم.

ایران-اسرائیل

سایه جنگ بر اقتصاد

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا این تنش ها به طور مستقیم می تواند تاثیر خود را بر روی اقتصاد جهانی قرار دهد یا خیر اظهار کرد: قطعا تحولات اخیر توانسته و می تواند تاثیر بیشتری بر روی اقتصاد جهانی بگذارد. در هفته گذشته، قیمت گاز به علت تحولات اوکراین ۵ درصد افزایش پیدا کرده است. اتفاقاتی که برای اسرائیل صورت گرفت، قیمت نفت را به بالای ۹۰ دلار رساند و می تواند ۱۵۰ دلار در هر بشکه برسد. در ارتباط با طلای جهانی، باید گفت که طلا نیز همین وضعیت را دارد و روند صهودی را پیش خواهد گرفت.

ظهره وند در پایان گفت: با بی ثباتی که در رژیم صهیونیستی و سیاست های آمریکا مشاهده می شود، پیش بینی ها به واقعیت نزدیک است و نرخ جهانی طلا درحال افزایش است. بنابراین کشورها به سمت و سویی حرکت می کنند که ذخایر ارزی خود را به طلا تبدیل کنند. منطقه ما منطقه ای است که بخش مهمی از انرژی جهان را تامین می کند و دنیا باید خود را برای نفت بالای ۱۲۰ دلار آماده کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها