|
کدخبر: 324380

پرواز داخلی / قیمت بلیط هواپیما / بلیط هواپیما

لغو پروازهای فرودگاه مهرآباد / بلیت ها ابطال شد

با توجه به اطلاعیه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور، تمدید ابطال پروازهای فرودگاه مهرآباد تا ساعت ۱۲ امروز اعلام شد.

اقتصاد لغو پروازهای فرودگاه مهرآباد / بلیت ها ابطال شد

طبق اطلاعیه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور، تمدید ابطال پروازهای فرودگاه مهرآباد تا ساعت ۱۲ امروز اعلام شد.

بر اساس نوتام صادره شماره ۱۱۳۵ فرودگاه مهرآباد از ساعت ۰۲/۳۰ بامداد تا ۰۷/۳۰ صبح بسته اعلام شده این  ابطال پرواز ها تمدید و تا ساعت ۱۲ لغو شد.

خبر داغ درباره قیمت بلیط هواپیما

اگرچه سازمان هواپیمایی کشوری همچنان تاکید می‌کند که بر اساس نرخ نامه‌ای که در تاریخ ۲۹ اسفند ماه ابلاغ شده است، باید قیمت بلیت‌ها تعیین شود، اما برخی ایرلاین‌ها به دلایلی این نرخ نامه‌ها را نادیده می‌گیرند و قیمت‌های خود را به مسافران اعلام کرده و بلیت‌ها را به قیمت خودشان فروخته می‌کنند.

تعلیق پروانه فعالیت برخی شرکت های فروش بلیت هواپیما نیز ظاهرا کارساز نیست چرا که هر از گاهی سازمان هواپیمایی کشوری اقدام به تعلیق پروانه فعالیت به علت گران فروشی و نمایش نرخ بلیت در مسیرهای داخلی بالاتر از نرخ مصوب می کند.

سازمان هواپیمایی کشوری در تازه ترین اطلاعیه خود به مسافران توصیه کرده است که بلیت خود را از مراکز مجاز فروش بلیت که فهرست آنها بر روی سایت سازمان هواپیمایی کشوری قابل مشاهده است، تهیه کنند.

پرواز

جعفر یازرلو، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این پرسش که چه زمانی شورای عالی هواپیمایی تشکیل جلسه داده و تصمیم نهایی خود را برای ابلاغ قیمت های جدید ارائه خواهد کرد؟ گفت: اولا که باید اعلام کنم که قیمت بلیت هواپیما فعلا هیچ تغییری نکرده است و در حال حاضر باید تمامی شرکت های هواپیمایی بلیت را براساس آخرین نرخنامه سازمان هواپیمایی که در ۲۹ اسفند ماه ابلاغ شده و یک درصد نرخ مالیات بر ارزش افزوده در آنها اعمال شده رعایت کنند و هیچ شرکتی حق ندارد خارج از این نرخنامه بلیت هواپیما را عرضه کنند.

او ادامه داد: قیمت بلیت هواپیما فعلا تغییری نکرده و هیچ ایرلاین و شرکت هواپیمایی حق اینکه بلیت را با قیمت های خارج از نرخ نامه عرضه کند ندارند. البته آنچه که مشخص است قیمت ها تغییراتی خواهد داشت اما اینکه چند درصد رشد خواهد کرد فعلا مشخص نیست.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه قیمت بلیت هواپیما بعد از تعطیلات نوروزی تغییر نکرده و قیمت ها ثابت مانده است گفت: فعلا جلسه شورای عالی هواپیمایی تشکیل نشده است و بعد از تشکیل جلسه و بررسی های نهایی در صورتی که به تصویب برسد قیمت ها تغییر میکند.

وی ادامه داد: نظارت ها بر روند فروش بلیت هواپیما همچنان ادامه دارد و با تمامی شرکت های هواپیمایی و آژانس های هواپیمایی که خارج از نرخنامه بلیت عرضه کنند برخورد شدید خواهد شد.

یازرلو یادآوری کرد: شرکت‌ خدمات مسافرت هوایی ماه افسون گشت ایرانیان به همین دلیل و همانا گران فروشی و نمایش نرخ بلیت در مسیرهای داخلی بالاتر از نرخ مصوب به مدت یک ماه تعلیق شده است. تاکید ما بر این است که مسافران باید گزارش های خود را در صورت مشاهده گران فروشی به پرتال سازمان هواپیمایی کشوری اطلاع و گزارش دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که مسافران از کجا تشخیص دهند که بلیت هواپیما را گران تر از نرخ نامه مصوب تهیه نکرده اند؟ گفت: مسافران اگر بلیت خود را از مراکز مجاز فروش بلیت که فهرست آنها بر روی سایت سازمان هواپیمایی کشوری قابل مشاهده است تهیه کنند قطعا متضرر نخواهند شد و در حقیقت به سازمان هواپیمایی کشوری در اعمال نرخ های مصوب کمک کرده اند.

فرودگاه-مهرآباد

تاریخچه فرودگاه مهرآباد

مهرآباد که در آغاز حسین‌آباد خوانده مى‌شد، از املاکى بود که حاج میرزا آقاسى آباد و به محمد شاه هبه کرده بود. سال‌ها بعد نظام‌الدوله معیرالممالک (دوست‌محمدخان ۱۲۳۶ – ۱۲۹۰ ق) آن را خرید و قنات زد و باغ و قلعه برای آن ساخت و نظام‌آباد نام نهاد. وقتى که نظام‌الدوله دختر ناصرالدین شاه، عصمة‌الدوله را گرفت، نظام‌آباد را جزو مهریۀ او کرد و از این‌رو به مهرآباد معروف شد. عصمةالدوله و نظام‌الدوله هیچ وقت فکر نمی‌کردند که روزی روزگاری قرار است طیاره‌ها در این زمین بنشینند و به پرواز درآیند. در‌ واقع در آن زمان شاید هنوز هیچ تصوری از پرواز انسان در آسمان‌ها وجود نداشت که هواپیما برای مردان صاحب دولت قاجاری آشنا باشد. با این حال، سال‌هاست که مهرآباد، پیش از آنکه نام محله و منطقه‌ای در تهران دانسته شود، نام فرودگاه معروف پایتخت را به یاد می‌آورد.

 بعدها به مناسبت خرج‌های بی‌رویه دوست‌محمدخان پسر معیرالممالک اراضی مهرآباد به گرو رفت و از تملک خاندان معیرالممالک خارج شد. دادخواهی دوستعلی معیری پسر دوست‌محمدخان نیز نزد رضاشاه بی‌فایده بود و این اراضی برای همیشه از ید خاندان معیری خارج شد. چون در آن زمان این اراضی در بیرون شهر تهران قرار داشتند و مکان مناسبی برای ساخت فرودگاه به شمار رفت، زمین کنونی فرودگاه مهرآباد به مساحت یک میلیون و چهارصد هزار مترمربع انتخاب و با هزینه ۵۶۰۰ تومان تسطیح شد. شایان ذکر است در سال‌های بعد از جنگ جهانی اول، پیشرفت سریع کشورهای توسعه یافته در زمینه صنعت، تکنولوژی و بازرگانی، مسئولین امر را متوجه صنعت نوپا و پرشتاب هواپیمایی نمود. به دنبال تمایل کشورها نسبت به استفاده از این تکنولوژی، در بهمن ماه سال ۱۳۰۴ دولت ایران به موجب قانونی، حق انحصاری هواپیمایی در ایران را به شرکت هواپیمایی آلمانی به نام یونکرس ، واگذار نموده بود.

فرودگاه مهرآباد عملاً در سال ۱۳۱۷ تأسیس و متولد شد، یک سال بعد رضاشاه پهلوی دستور داد باشگاهی ملی برای هوانوردی تأسیس شود که هزینه آن را مردم تأمین کنند. با پولی که مستقیماً از مردم جمع شد، ۲۵ فروند هواپیما و وسایل لازم برای فرودگاه و قطعات یدکی از آمریکا خریدار شد و عملاً فرودگاه مهرآباد به دست آنها بنیاد شد. در سال ۱۳۲۵ اولین گروه خلبانان نیروی هوایی به آمریکا اعزام شدند و پس از آن نیروی هوایی در سال ۱۳۲۸ با هواپیماهای اف ـ ۸۶ سیبر و تی ـ ۳۳ در مهرآباد آغاز به کار نمود و علمیات پروازی را آغاز کرد. مهرآباد پیش از انقلاب، شاهد پروازهای داخلی و خارجی بسیاری بود، تعداد زیادی از رؤسای جمهور و پادشاهان کشورهای مختلف جهان برای شرکت در رویدادهای بین‌المللی در ایران، از طریق این فرودگاه وارد کشور می‌شدند. پس از انقلاب بر فعالیت‌ها و توسعه سالن‌های این فرودگاه بر اساس فناوری‌های نوین اطلاعاتی و امنیتی و خدماتی افزوده شد و مهرآباد توانست یکی از قطب‌های حمل و نقل در خاورمیانه باشد.

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها