|
کدخبر: 324164

پرواز داخلی / قیمت بلیط هواپیما / بلیط هواپیما

پشت پرده کاهش مسافران نوروزی / علت چه بود؟

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران اعلام کرد که در تعطیلات نوروز سال ۱۴۰۳، تعداد مسافران به شدت کاهش یافته است.

اقتصاد پشت پرده کاهش مسافران نوروزی / علت چه بود؟

حرمت الله رفیعی با اشاره به آنکه تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳ تقریبا تعطیلاتی یک ماهه بود، اظهار کرد: با توجه به بلند بودن دوره تعطیلات، فشار پیک سفر که هر سال شاهد آن بودیم، در این تعطیلات وجود نداشت. این موضوع از قبل از تعطیلات پیش‌بینی و اعلام شده بود که مردم برای خرید بلیت و بسته‌های سفر عجله نکنند و بتوانند با قیمت مناسب به امکانات موجود در زمان مناسب دسترسی داشته باشند، و این اتفاق همچنان رخ داد. البته، در هر پیک سفر، ممکن است در یک یا دو روز، نرخ‌ها بالاتر از حد معمول باشند که این امر طبیعی است.

او با تاکید برآنکه واقعیت آن است که در مقایسه با سال گذشته، در نوروز ۱۴۰۳ با ریزش مسافر روبه رو بودیم، اذعان داشت: این امر هم طبیعی است چراکه شرایط اقتصادی مردم نسبت به سال گذشته بد‌تر شده و دستشان کمتر به جیبشان می‌تواند برود و سفر هم اولویت اول عموم جامعه نیست. در عین حال ولع سفر وجود نداشت چراکه با تعطیلات طولانی و یک ماهه‌ای روبه رو بودیم که امکان سفر در روز‌های مختلف را فراهم می‌کرد.

رفیعی ادامه داد: امسال شاهد افزایش سفر‌ها با خودرو‌های شخصی بودیم و در بیشتر مقاصد گردشگری این امر مشهود بود. این امر را اتفاق قابل ستایشی نمی‌دانم چراکه اگر بخواهیم بگوییم گردشگری عامل گردش اقتصادی است، این نوع سفر عامل رشد چرخه گردشگری اقتصادی نیست با این وجود معتقد هستم امسال بیش از ۳۵ درصد مسافران گردشگری امسال اینگونه سفر کرده‌اند.

چالش‌های حمل و نقل ریلی

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان گفت در نوروز امسال همه دهک‌های جامعه موفق شدند به سفر بروند، گفت: تعطیلات به گونه‌ای بود که همه افرادی که قصد داشتند به سفر بروند، سفر رفته‌اند. حمل و نقل هوایی تقریبا بیشتر روز‌ها جا می‌داد، اما حمل و نقل ریلی به دلیل سیاست‌گذاری غلطی که متولی بخش ریلی انجام داد، سبب گرفتار شدن مردم و سوءاستفاد‌های کلان شد. امسال در حوزه حمل و نقل ریلی با چالش‌های زیادی روبه رو بودیم و بخش خصوصی و دولتی هر دو گلایه‌مند بودند.

او تاکیدکرد: نباید فراموش کرد که بخش عمده مسافران حوزه سفر‌های ریلی قشر متوسط به پایین و حتا ضعیف جامعه هستند. از آنجا که بخش ریلی نتوانست پاسخگوی نیاز این مسافران باشد از این رو بخش عمده‌ای از مسافران این بخش به حوزه جاده روی آوردند و با ماشین خود سفر کردند. اینکه همه به سفر رفتند بله همه به سفر رفتند و قیمت‌ها نیز نسبتا کنترل شده بود، اما اینکه با چه کیفیت و چگونه سفر کرده‌اند نیز اهمیت دارد.

تعطیلات عید فطر و بسته‌های سفر

رفیعی درخصوص تعطیلات پیش رو که همزمان با عید فطر خواهد بود، گفت: به نظرم باتوجه به آنکه تعطیلات طولانی را پشت سر گذاشته‌ایم و تقریبا همه به سفر رفته‌اند، میزان سفر‌ها در تعطیلات عید فطر کمتر خواهد شد. حتا سفر‌های خارجی نیز در این مقطع اکثرا خالی هستند و مقاصدی مانند ترکیه و مالزی و سایر مقاصد توریست‌پذیر حتا عراق و سایر مقاصد زیارتی رونق خوبی ندارند. یکی از دلایلی که مارا متاسف می‌کند آن است که وقتی قیمت‌ها پایین‌تر از عرف می‌شود نشان از آن دارد که کسی که بسته سفر را خریده تا ارائه دهد، متضرر شده. عموما ایرلاین‌ها صندلی‌های خود را می‌فروشند و کسی که به امید استقبال از سفر بسته سفر تهیه کرده و صندلی و اتاق را خریده با اقبال خوب روبه نمی‌شود و ناچار است قیمت‌ها را کاهش دهد.

او ادامه داد: آنچه از فروش بسته‌های سفر برای عید فطر بر می‌آید آن است که مردم برای تهیه و خرید بلیت و اقامت مشکلی نخواهند داشت. حتا قیمت سفر‌های خارجی هم کاهش محسوس داشته. چند روز پیش تبلیغی دیدم که عنوان می‌کرد تور یک هفته‌ای مالزی ۳۰ میلیون به فروش می‌رسد درحالی که فقط قیمت پرواز ۴۰ میلیون تومان است. البته قبول دارم که بسته سفر در ایران گران است چراکه ما گران تحویل مردم می‌دهیم و برای توریست خروجی حد وسط قائل نیستیم یا انقدر گران است که مردم متضرر می‌شوند یا انقدر ارزان است که برگزارکننده متضرر می‌شود.

منبع: ایلنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها