|
کدخبر: 324358

بازار رمز ارز / بازار ارز دیجیتال / ارز دیجیتال

تاثیر شگفت انگیز هاوینگ بر استخراج این ارز دیجیتال / این ۶ سنارویو را از دست ندهید

هاوینگ بعدی بیت‌کوین در تاریخ ۲۰ آوریل (یک اردیبهشت) رخ می‌دهد و انتظار می‌رود که تأثیر قابل توجهی بر فضای استخراج این ارز دیجیتال داشته باشد.

اقتصاد تاثیر شگفت انگیز هاوینگ بر استخراج این ارز دیجیتال / این ۶ سنارویو را از دست ندهید

 جاران ملرود (Jaran Mellerud) از هش‌لبز ماینینگ (Hashlabs Mining) پیش‌بینی‌هایی را برای آنچه در پیش است، ارائه می‌کند.

هش‌ریت بیت کوین کاهش قابل توجهی نخواهد داشت

به طور متضاد با باور عمومی، به احتمال زیاد این رویداد هاوینگ بیت‌کوین منجر به کاهش قابل توجهی در هش‌ریت شبکه نخواهد شد. پس از سه دوره هاوینگ اول بیت‌کوین، هش‌ریت به ترتیب ۲۵ درصد، ۱۱ درصد و ۲۵ درصد کاهش یافت. به نظر می‌رسد بسیاری از تحلیلگران و ماینرها انتظار یا امید به کاهش مشابهی در هش‌ریت این دوره را دارند. Jaran Mellerud می‌گوید:

من با پیش‌بینی پنی‌اتر (Pennyether) موافق هستم که انتظار می‌رود هاوینگ نزدیک به بیت‌کوین منجر به کاهش متوسطی در هش‌ریت، در محدوده ۵ تا ۱۰ درصد، شود. این پیش‌بینی همچنین با پیش‌بینی هش‌ریت ایندکس (Hashrate Index) که در حدود ۳ تا ۷ درصد قرار دارد، چندان فاصله‌ای ندارد. این پیش‌بینی محتاطانه به دلیل سودآوری بالای استخراج بیت‌کوین در حال حاضر است که تحت تأثیر قیمت بالای آن قرار دارد. همچنین باید توجه داشت که تقریباً ۷۰ درصد از هش‌ریت بیت‌کوین از ژانویه ۲۰۲۲ به بعد وارد شبکه شده است، به این معنی که این دستگاه‌ها در شرایط اقتصادی استخراج که گاهی اوقات نسبت به وضعیت پس از هاوینگ نامطلوب‌تر بوده‌اند، فعالیت کرده‌اند.

نمودار-هاوینک

علاوه‌براین، انتظار می‌رود که هش‌ریت به سرعت از این افت جزئی بازیابی شود. در ۳ هاوینگ گذشته، شبکه به‌طور متوسط ​​در مدت ۵۷ روز سطوح هش‌ریت قبل از هاوینگ را بازیابی کرده است. این روند یک دیدگاه مهم را برجسته می‌کند: هاوینگ‌ها نباید به‌عنوان رویدادهایی تلقی شود که هش‌ریت را کاهش می‌دهد، بلکه به‌عنوان مکث‌های کوتاهی در مسیر صعودی بی‌وقفه هش‌ریت در نظر گرفته می‌شوند.

استحکام هش‌ریت با تلاش‌های مداوم ماینرها برای به‌روزرسانی تجهیزات خود با جدیدترین و کارآمدترین مدل‌ها تقویت می‌شود. این استراتژی نه تنها برای جبران هرگونه کاهش کوتاه‌مدت در هش‌ریت پیش‌بینی می‌شود، بلکه به احتمال زیاد منجر به افزایش قابل توجه هش‌ریت در ماه‌های آتی خواهد شد.

در اصل، این هاوینگ بیت کوین که در پیش است، به احتمال زیاد به جای یک عقب‌نشینی قابل توجه، یک نوسان کوتاه در مسیر هش‌ریت شبکه خواهد بود.

ماینرهای با هزینه بالا مجبور به ارتقای تجهیزات خود خواهند شد

اطلاعات وب‌سایت کوین‌متریکس (CoinMetrics) نشان می‌دهد که بخش اعظمی از صنعت استخراج درحال‌حاضر با دستگاه‌های نسبتاً کم‌بازده‌ای مانند Antminer S۱۹J Pro کار می‌کنند. این ماینرها برای حفظ حاشیه سود ناخالص مناسب پس از هاوینگ، به هزینه عملیاتی ۰.۰۵ دلار به ازای هر کیلووات ساعت یا پایین‌تر نیاز دارند.

بااین‌حال، با توجه به اینکه میانگین هزینه میزبانی در ایالات متحده کمی پایین‌تر از ۰.۰۸ دلار به ازای هر کیلووات ساعت قرار دارد، همان‌طور که توسط هش‌ریت ایندکس (Hashrate Index )نشان داده شده است، بسیاری از ماینرهای مستقر در ایالات متحده می‌توانند پس از هاوینگ با چالش‌های جریان نقدی مواجه شوند و بنابراین مجبور به انجام ارتقاء گسترده ناوگان خود شوند.

رونمایی بیت‌مین (Bitmain) از دستگاه‌های جدید استخراج از جمله S۲۱، T۲۱ و S۲۱ Pro که هر کدام بازدهی پایین‌تر از ۲۰ ژول به تراهش (J/TH) دارند، درست به موقع برای هاوینگ بیت کوین انجام شد. این پیشرفت باعث شده است تا بسیاری از شرکت‌های میزبانی استخراج در ایالات متحده، مشتریان خود را برای جایگزینی دستگاه‌های S۱۹J Pro با مدل‌های S۲۱ ترغیب کنند. با توجه به هزینه‌های بالای میزبانی در ایالات متحده، این فشار را می‌توان بیشتر یک ضرورت دانست تا یک انتخاب.

هزینه تولید بیت کوین بعد از هاوینگ

نمودار-ستونی

با رجوع به نمودار بالا، واضح است که مدل‌های Antminer S۱۹J Pro در صورتی که هزینه برق ۰.۰۸ دلار به ازای هر کیلووات ساعت باشد، به احتمال زیاد جریان نقدی مثبتی تولید نخواهند کرد. این موضوع با توجه به اینکه هزینه مستقیم تولید هر بیت کوین با این دستگاه‌ها حدود ۷۵,۰۰۰ دلار است، قابل درک است. بنابراین، استخراج‌کنندگانی که با هزینه‌های عملیاتی بالاتری روبه‌رو هستند، برای حفظ سودآوری خود باید به سخت‌افزارهای کارآمدتری مانند Antminer S۲۱ یا مدل‌های مشابه روی بیاورند.

در حالی که ارتقا به جدیدترین دستگاه‌های استخراج، امکان ادامه عملیات حتی در محیط‌های با هزینه بالا را فراهم می‌کند، اما به سختی می‌توان آن را یک استراتژی بلندمدت پایدار دانست. ضرورت به‌روزرسانی مداوم سخت‌افزار، اغلب قبل از بازگشت سرمایه اولیه، بر ناپایداری چنین رویکردی تأکید می‌کند.

در مجموع پیام اصلی واضح است: اگر برای حفظ جریان نقدی مثبت نیاز به استفاده از جدیدترین نسل سخت‌افزار دارید، هزینه های عملیاتی شما بسیار زیاد خواهد بود.استخراج‌کنندگان راه‌های خلاقانه‌ای برای افزایش سود پیدا خواهند کرد

استخراج بیت کوین یکی از آزادترین و رقابتی‌ترین بازارهای دنیا است، بازاری که حتی آدام اسمیت (Adam Smith)، بنیانگذار علم اقتصاد مدرن به آن احترام می‌گذاشت. این ذات رقابتی، به‌خصوص در دوره‌های چالش‌برانگیز مانند هاوینگ، سوخت‌رسانی به نوآوری را بی‌وقفه می‌کند. در واکنش به فشارهای ناشی از هاوینگ، استخراج‌کنندگان در حال به‌کارگیری برخی از خلاقانه‌ترین استراتژی‌ها برای به حداکثر رساندن کارایی منابع موجود خود هستند.

یکی از این استراتژی‌ها، آندرکلاکینگ (Underclocking) است. این استراتژی فرآیندی است که در آن مصرف برق دستگاه‌ها برای افزایش بازده انرژی و کاهش هزینه‌ها کاهش می‌یابد. این فرآیند که می‌تواند توسط سیستم‌عامل‌های جانبی مانند LuxOS تسهیل شود، به‌طور قابل توجهی بازده دستگاه را بهبود می‌بخشد که یک تطبیق حیاتی در محیطی با حاشیه سود کم است. به احتمال زیاد، حرکت به سمت آندرکلاکینگ شتاب بیشتری خواهد گرفت.

علاوه‌براین، جستجوی سودآوری بیشتر فراتر از اصلاحات عملیاتی گسترش یافته و شامل رویکردهای نوآورانه برای ایجاد درآمد می‌شود. نمونه‌ای قابل توجه از هش‌لبز در فنلاند می‌آید، جایی که پروژه‌ای برای استفاده از چندین جریان درآمد برای افزایش سودآوری استخراج انجام شد.

در فنلاند، برای افزایش سودآوری عملیات استخراج، جریان‌های درآمدی متنوع شدند. این شامل فروش گرمای اتلافی حاصل از دستگاه‌های ماینر به سیستم گرمایش منطقه‌ای، کسب درآمد برای کمک به ثبات شبکه برق و فروش استراتژیک برق به بازار در دوره‌های با قیمت‌های بالا می‌شود. این کانال‌های درآمدی جانبی به شکل قابل توجهی سودآوری کل عملیات استخراج را تقویت کرده‌اند.

هاوینگ بیت کوین به‌عنوان کاتالیزوری عمل خواهد کرد که استخراج‌کنندگان سراسر جهان را به تقلید از هش‌لبز وادار می‌کند تا با کاوش و اجرای استراتژی‌های خلاقانه، سود خود را افزایش دهند.

برخی از ماینرها از استخراج دور خواهند شد

شدت رقابت در صنعت استخراج ارز دیجیتال که وضعیت فعلی آن را تعریف می‌کند، بسیاری از فعالان، به‌خصوص شرکت‌های استخراج سهام‌عام را به سمت کشف افق‌های جدید سوق داده است. به طور فزاینده‌ای، گرایشی به سمت استفاده از هوش مصنوعی در محاسبات استخراج وجود دارد، که در این راستا شرکت‌هایی مانند ایرن (Iren) و هایو دیجیتال تکنولوژیز (Hive Digital Technologies) پیشگام هستند.

گرایش به سمت تنوع در استخراج ارزهای دیجیتال در ماه‌های آینده چالش‌برانگیز پیش رو احتمالا تشدید خواهد شد. بااین‌حال، پویایی صنعت استخراج ارز دیجیتال، چرخه‌ای است. پیش‌بینی‌ها برای یک بازار صعودی در سال ۲۰۲۵، حاکی از معکوس شدن این گرایش به سمت تنوع است. با افزایش احتمالی ارزش بیت کوین، استخراج‌کنندگان ممکن است راهبردهای متنوع‌سازی خود را کنار بگذارند و به نفع حداکثر کردن سود حاصل از استخراج، با قوت دوباره‌ای به میدان بازگردند و با جدیت بیشتر به دنبال استخراج ارز از هر هش باشند.

این تغییر و تحول بین روی آوردن به فعالیت‌های متنوع و تمرکز مجدد بر استخراج بیت کوین، بازتابی از فراز و نشیب‌های کلی بازار است. استراتژی‌های استخراج‌کنندگان با نوسانات بازار تطبیق داده می‌شوند و آن‌ها همواره در تلاش برای برقراری تعادل میان بهره‌مندی از فرصت‌های جدید در صنایع نوظهور و آمادگی برای جهش بعدی در سودآوری استخراج بیت کوین هستند.

استخراج بیت کوین به لحاظ جغرافیایی غیرمتمرکزتر خواهد شد

درحال‌حاضر، ایالات متحده با سهم ۴۰ درصدی، بخش قابل توجهی از هش‌ریت جهانی بیت کوین را در اختیار دارد. چین و روسیه نیز با ۱۵ و ۲۰ درصد به‌ترتیب، بازیگران کلیدی این عرصه هستند. بااین‌حال، به دلیل جستجوی مداوم برای دستیابی به صرفه‌جویی در هزینه، به‌خصوص برق ارزان‌تر، صنعت استخراج بیت کوین به تدریج در حال حرکت به سمت یک مدل پراکنده‌تر در سطح جهانی است.

نمودار-جهانی

با نزدیک‌شدن به رویداد هاوینگ بیت کوین، بسیاری از استخراج‌کنندگان در حال بررسی بازارهای نوظهور استخراج در سراسر آفریقا، آمریکای لاتین و آسیا هستند، جایی که برق به طرز استثنایی‌ای ارزان است. برای مثال، شرکت بیت‌فارمز (Bitfarms) در حال پیشرفت در آرژانتین و پاراگوئه است؛ بیت‌دیر (Bitdeer) ظرفیت خود را در بوتان افزایش می‌دهد؛ ماراتون (Marathon) وارد امارات متحده عربی و پاراگوئه می‌شود و هش‌لبز نیز در اتیوپی راه‌حل‌های میزبانی ارائه می‌دهد.

رویداد هاوینگ به‌عنوان کاتالیزوری عمل کرده و موجب مهاجرت هش‌ریت می‌شود. این موضوع، استخراج‌کنندگان را مجبور می‌کند تا فراتر از کشورهای توسعه‌یافته به‌دنبال منابع برق ارزان‌تر بگردند. این حرکت به سمت یک شبکه استخراج جغرافیایی غیرمتمرکزتر، تأثیر مثبت عمیقی بر بیت کوین خواهد داشت. با توزیع یکنواخت‌تر هش‌ریت در سراسر جهان، استخراج بیت کوین نه تنها کمتر تحت تأثیر ریسک‌های مقررات منطقه‌ای و نوسانات قیمت برق قرار می‌گیرد، بلکه بیشتر با ماهیت غیرمتمرکز که زیربنای بیت کوین است، هم‌خوانی پیدا خواهد کرد.

تاثیر اندک بر قیمت بیت کوین

هاوینگ بیت کوین با انتظار فراوان به‌عنوان محرک بالقوه برای بازار صعودی بعدی مورد توجه قرار گرفته است. بااین‌حال، با توجه به اینکه نرخ انتشار سالانه فعلی در حال حاضر در سطح پایین ۱.۶ درصد قرار دارد و تقریباً ۹۴ درصد از کل بیت کوین درحال حاضر در گردش است، به‌نظر می‌رسد شوک عرضه مورد انتظار از هاوینگ تأثیر کمی بر قیمت بیت کوین داشته باشد.

رویدادهای هاوینگ گذشته تأثیر قابل توجهی بر کل عرضه بیت کوین داشتند، به‌خصوص در اولین هاوینگ که نرخ انتشار سالانه از ۲۵ درصد به ۱۲.۵ درصد سقوط کرد و در دومین هاوینگ که از ۸.۴ درصد به ۴.۲ درصد کاهش یافت. بااین‌حال، در هاوینگ آتی، کاهش از ۱.۶ درصد به ۰.۸ درصد، تغییر بسیار کم‌اهمیت‌تری نسبت به تغییرات چشمگیری است که در چرخه‌های قبلی مشاهده شد.

نمودار-پله-ایی

البته نباید سوء برداشت کرد؛ همچنان پس از این هاوینگ، یک بازار صعودی پیش‌بینی می‌شود. اما عامل اصلی افزایش قیمت، تقاضای در حال رشد و نه کاهش ناچیز عرضه خواهد بود.

جاران ملرود با تشبیه جالبی که دیلن لکلر (Dylan LeClair) از هاوینگ بیت کوین به‌عنوان یک تبلیغات جهانی دارد، موافق است. این تشبیه به این نکته اشاره می‌کند که تاثیر اصلی هاوینگ بر قیمت بیت کوین، نه لزوماً کاهش مستقیم عرضه است، بلکه بیشتر به‌خاطر افزایش توجه رسانه‌ها و اشتیاق سرمایه‌گذاران رخ می‌دهد. این آگاهی بالا رفته می‌تواند تقاضا را تحریک کند و باعث شود هاوینگ به یک پیشگویی خودتحقق‌بخش از احساسات صعودی بازار تبدیل شود.

این دیدگاه همچنین با دیدگاه‌های دنیل پولوتسکی (Daniel Polotsky) که زیر سوال بردن ارتباط مداوم چرخه چهار ساله بیت کوین را زیر سؤال می‌برد، همسو است. در حالی که نوسانات تقاضا همچنان ادامه خواهد داشت، تأثیر تغییرات عرضه به‌طور فزاینده‌ای ناچیز می‌شود.

درحال‌حاضر، نرخ انتشار بیت کوین به قدری پایین آمده است که عرضه آن تأثیر کمی بر قیمت آن دارد، که اکنون عمدتاً تحت تأثیر تقاضا قرار می‌گیرد. در حالی که روایت پیرامون هاوینگ همچنان محرک قدرتمندی است و انتظار می‌رود بیت کوین را به سمت یک بازار صعودی جدید سوق دهد، اما به احتمال زیاد این تأثیر در آینده کاهش خواهد یافت. در نتیجه، این احتمال وجود دارد که بیت کوین در نهایت از چرخه چهار ساله هاوینگ جدا شود.

منتظر هاوینگ باشید!

خیلی از افراد خاطرات فوق‌العاده‌ای از هاوینگ بیت کوین در سال ۲۰۲۰ دارند. با نزدیک شدن به لحظه‌ای که پاداش استخراج نصف می‌شد، هیجان و انتظار، فضای جامعه بیت کوین را به‌شدت تحت تاثیر قرار داده بود. این رویداد محوری، جرقه‌ای برای یک موج باورنکردنی از خوش‌بینی در طول تابستان ۲۰۲۰ زد و صحنه را برای بازار گاوی عظیم سال ۲۰۲۱ آماده کرد. با وجود اینکه همچنان نسبت به تأثیر قابل توجه این هاوینگ بر قیمت تعادلی بیت کوین تردید وجود دارد، اما جاران ملرود با اشتیاق منتظر احتمال افزایش تقاضا و اشتیاق سرمایه‌گذاران در نتیجه آن است.

از دیدگاه یک استخراج‌کننده، هاوینگ فراتر از یک جهش بالقوه در بازار است؛ این فرصتی برای درون‌نگری و نوآوری در عملیات استخراج است. این رویداد همه را مجبور می‌کند که روش‌های جدیدی را برای کاهش هزینه‌ها و افزایش کارایی کشف کنند و بدین ترتیب بقاء و موفقیت خود را در این عرصه بسیار رقابتی تضمین کنند. هاوینگ نه تنها آزمونی برای انعطاف‌پذیری است، بلکه کاتالیزوری برای تکامل در جامعه استخراج‌کنندگان است.

با نزدیک‌شدن به هاوینگ بعدی، به یاد‌آوردن ارزش ذاتی بیت کوین ضروری است. بیت کوین برای استخراج‌کنندگان ساخته نشده است؛ قلب آن برای نگهدارندگان (هولدرها) می‌تپد. بدون شک، استخراج‌کنندگان نقش حیاتی ایفا می‌کنند و به شبکه بیت کوین خدمت کرده و استحکام آن را تضمین می‌کنند. بااین‌حال، روح واقعی بیت کوین در توانایی آن برای توانمندسازی هولدرها نهفته است و جایگزینی غیرمتمرکز برای سیستم‌های مالی سنتی را ارائه می‌دهد. پیش‌بینی و هیجان برای هاوینگ نه تنها در بین استخراج‌کنندگان بلکه در کل جامعه علاقه‌مندان و سرمایه‌گذاران بیت کوین طنین‌انداز می‌شود.

منبع: ارز دیجیتال

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها