|
کدخبر: 324354

قیمت نفت/بازار انرژی/اوپک پلاس

هشدار مهم درباره سوخت / بازار جهانی در بحران قرار گرفت

نا آرامی ها در جهان سبب شده است تا وضعیت بازار جهانی سوخت درگیر بحران شود.

اقتصاد هشدار مهم درباره سوخت / بازار جهانی در بحران قرار گرفت

وضعیت سوخت جهانی، تحت تاثیر عوامل بسیاری قرار گرفته است که یکی از آن ها نا آرامی های جهان است.

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) روز جمعه هشدار داد که ممکن است ۶۰۰ هزار بشکه در روز از ظرفیت پالایشگاه‌های روسیه در سه ماهه دوم در نتیجه حملات پهپادهای اوکراین به پالایشگاه‌های روسیه خاموش شود و به طور بالقوه بازارهای سوخت جهانی را بر هم بزند.

بر اساس گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی ، «بازارهای جهانی به صادرات گازوئیل، نفتا و سوخت جت روسیه متکی هستند، در حالی که سیستم‌های پالایشی در آسیا مقادیر قابل توجهی از باقیمانده‌های مستقیم  این کشور را جذب می‌کنند تا مواد اولیه واحدهای ارتقاء یافته را تقویت کنند.

 
به دلیل کاهش کارکرد پالایشگاه های روسیه، اختلالات پیش بینی نشده در اروپا و ادامه فعالیت کند چین، آژانس پیش بینی خود از ظرفیت پالایشگاه های جهانی در سال جاری را ۱۶۰۰۰۰بشکه در روز کاهش داد و اکنون پیش بینی می کند که با افزایش ۱ میلیون بشکه ای در روز به ۸۳.۸ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

ناآرامی در جهان تشدید شده است

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد ناآرامی در بازار جهانی محصولات به دلیل اختلال در پالایشگاه های روسیه تشدید شده است. حملات اوکراین به پالایشگاه‌های نفت روسیه در ماه‌های اخیر تشدید شده و ظرفیت پالایشی روسیه را کاهش داده و گفته می‌شود، نگرانی کاخ سفید در مورد افزایش قیمت‌های جهانی را افزایش داده است.
 
فایننشال تایمز ماه گذشته به نقل از منابع آگاه گزارش داد که واشنگتن بارها اوکراین را تشویق کرده است تا حملات پهپادی خود به تاسیسات نفتی روسیه را متوقف کند، زیرا واشنگتن معتقد است این عملیات ممکن است به انتقام روسیه و افزایش قیمت جهانی نفت منجر شود. 
 
بر اساس برآوردهای رویترز، ۱۴درصد از کل ظرفیت پالایشی روسیه در نتیجه حملات پهپادهای اوکراینی غیرفعال شده است. بر اساس گزارشی که هفته گذشته در روزنامه روسی کومرسانت منتشر شد، تولید بنزین روسیه در هفته آخر مارس در مقایسه با میانگین فوریه به دلیل خسارات پالایشگاهی ناشی از حملات پهپاد ها ۱۲ درصد کاهش یافت. همچنین، افزایش واردات نفت از بلاروس نیز مانع از توجه بازار داخلی به این تاثیر شده است. 

‌بازار جهانی نفت در وضعیتی شکننده قرار گرفته و ممکن است که دوباره قیمت نفت برای اقتصادهای بزرگ جهان چالش‌برانگیز شود. در همین زمینه یک رسانه آمریکایی از وضعیت بازار نفت تحلیلی منتشر کرده و نوشته است بازارهای جهانی نفت منتظر واکنش ایران به حمله اسرائیل هستند.

افزایش قیمت نفت می‌تواند تلاش‌های بانک‌ مرکزی آمریکا برای کاهش تورم را چالش‌برانگیزتر کند. در ایالات متحده، افزایش قیمت بنزین، آن هم در آستانه تابستان بیش از همه می‌تواند برای جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بد باشد چراکه انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در پیش است و بنزین هم نقش مهمی در این میان دارد.

به گفته اداره اطلاعات انرژی، میانگین قیمت سوخت در پمپ‌های بنزین این کشور از اوایل ژانویه حدود ۵۰ سنت در هر گالن افزایش یافته و به حدود سه دلار و ۷۰ سنت رسیده است. ناظران بازار همچنین می‌گویند که پس از چنین افزایش سریعی، امکان عقب‌نشینی کوتاه‌مدت قیمت‌ها وجود دارد. علاوه بر این، بهای نفت پایین‌تر از قیمت‌هایی است که در سال ۲۰۲۲، زمانی که قیمت‌ها به بالای صد دلار در هر بشکه جهش کرد، باقی می‌ماند. در سال ۲۰۲۳، رشد قابل توجه تولید نفت آمریکا بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان و همچنین سایر کشورهای غیراوپک به بازارها کمک کرد که نفت کافی برای تقاضا وجود داشته باشد. با وجود تهدیدات ناشی از تنش‌های ژئوپلیتیک، قیمت‌ها در بیشتر ماه‌های سال‌ پایین ماند. اما سال ۲۰۲۴ سال بسیار متفاوتی به نظر می‌رسد. تقاضا از آن چیزی که برخی از تحلیلگران انتظار داشتند بیشتر بوده است و مجموعه‌ای از رویدادهای بالقوه مخرب همراه با کاهش تولید توسط عربستان و متحدانش نگرانی‌ها را در مورد کاهش عرضه افزایش داده است.

منبع: تابناک

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها