|
کدخبر: 324322

گزارش اختصاصی گسترش نیوز:

قیمت نجومی گوشت شترمرغ / پرنده ای که دور ریز ندارد!

شترمرغ پرنده ای پر فایده است و از گوشت تا پوست آن در صنایع مختلف استفاده می شود. در گزارش زیر به بررسی قیمت محصولات مختلف این پرنده می پردازیم.

اقتصاد قیمت نجومی گوشت شترمرغ / پرنده ای که دور ریز ندارد!

شترمرغ بزرگ ترین پرنده زنده در دنیاست و ارتفاع آن به بیش از ۲.۷ متر می‌رسد. این پرنده بومی آفریقاست و از گوشت، پر، پوست و تخم مرغ، روغن و چرم آن در صنایع گوناگون استفاده می‌کنند. مزایای اقتصادی، تنوع محصولات و تقاضای زیاد بازار، از جمله عوامل محرک گسترش صنعت پرورش شترمرغ در جهان است. 

به همین بهانه خبرنگار گسترش نیوز با جست وجو در سایت‌های اینترنتی، قیمت محصولات متنوع شترمرغ را بررسی کرده است که در ادامۀ این گزارش می خوانیم.

قیمت گوشت شتر مرغ در بازار

گوشت شترمرغ چربی کمی دارد و از این رو کالری کمی نیز دارد. همچنین این گوشت حاوی پروتئین بالایی است. کم کلسترول بودن از ویژگی های مهم گوشت شترمرغ است و بسیاری از افرادی را که باید رژیم کم کلسترول داشته باشند، به خود جذب کرده است. بنابراین این گوشت ویژگی های مفیدی دارد و بازار هدف خوبی دارد. در تصویر زیر، چند نمونه گوشت شترمرغ را می بینیم که مثلاً ماهیچه شترمرغ هر کیلو ۷۹۹ هزار تومان قیمت گذاری شده است. گوشت شترمرغ در حالت های فیله، خورشتی، راسته و حتی در حالت استیک نیز به فروش می رود.

گوشت-شترمرغ

قیمت فیله ۳ گوش شترمرغ

فیله ۳ گوش شترمرغ به بخشی از گوشت این پرنده اطلاق می‌شود که دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد است. فیله ۳ گوش شترمرغ به دلیل بافت نرم و لطیف، طعم بی نظیر، چربی پایین و کم کلسترول بودن، طرف داران زیادی دارند. در تصویر زیر، قیمت فیله سه گوش شترمرغ را می بینم که هر کیلو ۹۹۹ هزار تومان قیمت گذاری شده است.

فیله-شترمرغ

قیمت شترمرغ نر در بازار

قیمت شترمرغ به چند عامل مهم بستگی دارد: شترمرغ‌های جوان‌تر و سبک‌تر ارزان‌تر هستند. شترمرغ‌های بالغ و سنگین‌وزن‌تر قیمت بالاتری دارند. همچنین نژادهای خاص و پرورش یافته در مناطق مرغوب‌تر، قیمت بالاتری دارند. منشأ و نژاد شترمرغ‌ها تأثیر مهمی بر کیفیت گوشت و قیمت نهایی دارد. هزینه‌های خوراک، نگهداری، بهداشت و...  نیز در قیمت نهایی تأثیرگذار است. افزایش این هزینه‌ها، قیمت شترمرغ را بالا می‌برد. در فصول پیک مصرف، قیمت‌ها معمولاً بالاتر است. زمانی که عرضه کمتر از تقاضا باشد، قیمت افزایش می‌یابد.  شترمرغ‌هایی که در مناطق دورافتاده پرورش می‌یابند، قیمت بالاتری دارند. هزینه‌های حمل و نقل در این موارد، تأثیر زیادی بر قیمت نهایی دارد. در مجموع، این عوامل مختلف موجب نوسان قیمت شترمرغ در بازار می‌شود.

در تصویر زیر یک نمونه شترمرغ نر را می بینیم که سن آن ۱ سال عنوان شده است. فروشنده قیمت این شترمرغ را حدود ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرده است.

شترمرغ-نر

قیمت چرم شترمرغ در بازار

چرم طبیعی همیشه قیمتی بوده و در صنعت کیف و کفش از آن استفاده شده است. شترمرغ نیز دارای چرم طبیعی است و این چرم طرفداران خود را نیز دارد. در تصویر زیر یک نمونه چرم طبیعی شترمرغ را می بینیم که فروشنده محصول خود را در ۱۴ جلد و به قیمت ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرده است.

چرم-شترمرغ

قیمت تخم تزئین شده شتر مرغ

پوست تخم شترمرغ بسیار سفت، سخت و درشت است. بنابراین برخی از هنرمندان از تخم شترمرغ به عنوان محلی برای نقاشی و نمایش  هنرشان استفاده می کنند. در تصویر زیر چند نمونه تخم شترمرغ نقاشی شده را می بینیم که قیمت آن در محدوده ۴۲۵ هزار تومان تا ۵۶۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است.

تخم-شترمرغ-تزئینی

قیمت محصولات آرایشی و بهداشتی شترمرغ

روغن شترمرغ یکی از محصولات ارزشمند این پرنده است که دارای خواص و کاربردهای متعددی است. روغن شترمرغ از چربی زیرپوستی شترمرغ استخراج می‌شود. رنگ آن زرد مایل به قرمز است. بو و طعم آن ملایم و خوشایند است و دارای ترکیبات مفید برای سلامتی است. روغن شترمرغ مرطوب‌کننده و نرم‌کننده پوست، بهبودبخش زخم‌ها و سوختگی‌ها، کاهش‌دهنده التهاب و درد مفاصل، تقویت‌کننده سیستم ایمنی و کاربرد در آرایشی-بهداشتی (مانند کرم مرطوب‌کننده و لوسیون) را دارا است. در تصویر زیر چند نمونه از محصولات حاوی روغن شتر مرغ را می بینیم. به عنوان مثال قیمت کرم لایه بردار حاوی روغن شترمرغ در این تصویر ۲۶۹ هزار تومان اعلام شده است.

 

لوازم-بهداشتی-شترمرغ

کلام آخر

پرورش شترمرغ به عنوان یک صنعت مهم در سراسر جهان در حال گسترش است. پرورش شترمرغ نیازمند اقلیم گرم و خشک است و در کشورهای آفریقایی، آمریکای جنوبی، استرالیا و برخی مناطق ایران به طور گسترده انجام می‌شود. مزایای اقتصادی، تنوع محصولات و تقاضای بالای بازار از جمله عوامل محرک گسترش صنعت پرورش شترمرغ در جهان است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها