|
کدخبر: 324249

اختصاصی گسترش نیوز؛

ورزش زورخانه ای هم لاکچری شد / میل باستانی ۹ میلیارد تومان!

در این گزارش، ضمن آشنایی بیشتر با ورزش زورخانه‌ای و علت مقبولیت آن بین مردم، قیمت لباس ها و لوازم مورد نیاز آن بپردازیم.

اقتصاد ورزش زورخانه ای هم لاکچری شد / میل باستانی ۹ میلیارد تومان!

ورزش زورخانه ای در ایران تاریخچه ای کهنی دارد و به عنوان یکی از ورزش‌های سنتی و محبوب شناخته می‌شود. اصول و فنون ورزش زورخانه در ایران به دوران باستان بازمی‌گردد و این ورزش در طول تاریخ تحت تأثیر فرهنگ و مردم ایران قرار گرفته است.

این ورزش در ایران به عنوان بخشی از فرهنگ و سنت‌های محلی و مردمی در استان‌های مختلف از جمله گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، خراسان و کردستان رواج دارد. در این مناطق، زورخانه‌ها به عنوان مکان‌هایی برای تمرین و آموزش ورزش زورخانه به کار گرفته می‌شوند.

قدمت ورزش زورخانه ای در ایران به زمان های باستانی برمی‌گردد. این ورزش در دوران هخامنشیان و ساسانیان نیز رواج داشته و به عنوان یکی از ورزش‌های مهم سپاه نظامی در آن زمان مطرح بوده است. همچنین، در ادوار بعدی نیز ورزش زورخانه به عنوان بخشی از فرهنگ بومی و مردمی در ایران حفظ شده است.

از آن زمان تا به امروز، ورزش زورخانه در ایران به عنوان یکی از ورزش‌های سنتی و محبوب در بین مردم و علاقه‌مندان به فعالیت‌های بدنی محسوب می شود. در سال‌های اخیر، با توجه به رونق جدید در حوزه تمرینات ورزش زورخانه و توسعه رشته مسابقاتی آن، این ورزش در ایران نیز مورد توجه و اقبال عمومی قرار گرفته است و باشگاه‌ها و مراکز ورزشی مختلف برای تمرین و آموزش ورزش زورخانه فعالیت می‌کنند.

مزایای ورزش زورخانه ای

انجام ورزش زورخانه ای مزایای فراوانی دارد که در ادامه تعدادی از این مزیت ها را ذکر می کنیم.

ورزش زورخانه به طور مستقیم بر قدرت و استحکام عضلات تأثیر می‌گذارد. تمرینات زورخانه از جمله برداشتن وزنه‌های سنگین و جابجایی آن‌ها باعث تقویت عضلات بدن، به ویژه عضلات اصلی مانند عضلات پشت، سینه، شانه، بازوها و پاها می‌شود.

تمرین های زورخانه به آمادگی بدنی و افزایش قدرت و توان جسمانی کمک می‌کند. این ورزش به شما اجازه می دهد قدرت عضلاتی زیادی داشته باشید و توانایی بالقوه بدنتان را بهبود ببخشید.

در ورزش زورخانه، نیاز به انعطاف‌پذیری و زوایای حرکتی زیاد وجود دارد. تمرینات مختلف زورخانه، مانند پرش، چرخش و برداشتن وزنه های سنگین، انعطاف پذیری و بهبود زوایای حرکتی شما را افزایش می دهند.

ورزش-زورخانه

ورزش زورخانه از جمله ورزش‌های باربر است که به تقویت ساختار استخوانی کمک می‌کند و چگالی استخوان را افزایش می‌دهد. این موضوع می‌تواند در پیشگیری از بیماری‌های مربوط به استخوان مانند اوستئوپروز (کاهش چگالی استخوان) و کمردرد مفید باشد.

تمرین های زورخانه باعث افزایش تحمل و استقامت بدن می‌شود. با انجام تمرین های سنگین و مکرر، بدنتان به مرور زمان قادر خواهد بود تحمل بیشتری در برابر فشارهای جسمانی داشته باشد.

این ورزش جذاب، بهبود تعادل و کنترل بدن را تقویت می‌کند. لازم به ذکر است که ورزش زورخانه ای نیازمند کنترل دقیق بدن در طول حرکات و برداشتن وزنه‌های سنگین است که می تواند به بهبود چشمگیر تعادل و کنترل بدن شما شود. این رشته ورزشی قدیمی نه تنها بر تقویت بدنی تأثیر می‌گذارد، بلکه بر روحیه و اعتماد به نفس نیز تأثیر مثبت دارد. با پیشرفت در تمرین ها و قدرت هایتان، احساس موفقیت و اعتماد به نفس شما افزایش می‌یابد.

ورزش زورخانه ای فعالیتی بسیار فشرده و انرژی‌بر است که باعث سوختن کالری‌های زیادی می‌شود. این ورزش می‌تواند در کاهش وزن، حفظ وزن سالم و کنترل چربی های بدن مؤثر باشد. تمرینات این ورزش به افزایش ضربان قلب و بهبود عملکرد سیستم قلبی عروقی منجر می شوند؛ همچنین می‌تواند به افزایش کارکرد قلبی، بهبود عملکرد عروق و کاهش ریسک بیماری های قلبی عروقی کمک کند.

ورزش-زورخانه-1

قیمت دوره های مربیگری ورزش زورخانه ای

این ورزش باستانی همانند بسیاری دیگر از ورزش‌های دیگر، می‌تواند به رفع استرس، افزایش انرژی، بهبود خلق و خوی و افزایش تمرکز و تمرین ذهنی کمک کند. فعالیت بدنی منظم باعث ترشح هورمون‌های خوش‌خیم مانند اندورفین می‌شود که به بهبود وضعیت روانی کمک می‌کند.

ورزش زورخانه ای دارای فدراسیونی با عنوان «ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی» است که مسئولیت تنظیم و راهبری ورزش زورخانه ای در کشور را بر عهده دارد. این فدراسیون مربیان و ورزشکاران را آموزش می‌دهد، رقابت‌ها و مسابقات مختلف را برگزار می‌کند و تلاش می کند توسعه و ارتقای ورزش زورخانه ای را در ایران ترویج دهد.

فدراسیون ورزش های زورخانه ای دوره های کلاس مربیگری را برگزار می کند که برای این کار قیمت های جالبی هم در نظر گرفته است. در تصویر زیر می توانید هزینه های ثبت نام در این کلاس ها را مشاهده کنید.

دوره-مربیگری

لوازم مورد نیاز برای ورزش زورخانه ای

برای انجام ورزش زورخانه ای، نیاز به البسه ای منحصربه فرد، لوازم و ابزارهایی است. لباس و شلوارک مخصوص، جلیقه، سنگ و میل باستانی، سنگ و کباده زورخانه، دمبل سینه، ضرب و تخته شنا از جمله این لوازم محسوب می شوند که تهیه آن ها برای انجام این ورزش مفید ضروری است.

این لباس ها و لوازم در بازار به قیمت های نسبتاً زیادی فروخته می شود.  با نگاهی به سایت های فروش آنلاین، اطلاعاتی دربارۀ نرخ های این لوازم به دست آوردیم که برخی از آن ها عجیب و بسیار گران هستند. در یکی از این آگهی ها، قیمت میل باستانی دمبل زورخانه ای، بیش از ۹ میلیارد تومان به ثبت رسیده است!

قیمت-میل

در جدول زیر می توانید قیمت لباس و لوازم موردنیاز برای ورزش زورخانه ای را مشاهده کنید.

کالا قیمت(تومان)
میل باستانی دمبل زورخانه ای
۹٬۱۲۵٬۵۴۰٬۱۳۹
 کباده ۱۲ کیلویی ۲,۸۰۰,۰۰۰
میل باستانی مدل مدرن ۱,۵۸۴,۹۹۰
ضرب زورخانه(دهانه ۴۵ سانت) ۱,۴۰۰,۰۰۰
شلوارک زورخانه ۶۰۰,۰۰۰
جلیقه مرشدی زورخانه ۵۰۰,۰۰۰
تخته شنا ۲۵۰,۰۰۰

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها