|
کدخبر: 324199

تجارت جهانی/اقتصاد خارجی/صادرات

افزایش نرخ تورم / چین وارد یک دردسر بزرگ شد

وجود تورم در چین سبب شده است تا گروه ۲۰ درگیر حواشی شود.

اقتصاد افزایش نرخ تورم / چین وارد یک دردسر بزرگ شد

چین که یکی از بزرگ ترین اقتصادهای دنیا را دارد، تورم مالی بسیاری هم دارد و همین موضوع سبب به دردسر افتادن گروه ۲۰ شده است.

تورم سالانه منطقه سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، طی ماه فوریه در ۵.۷ درصد ثابت ماند اما تورم گروه ۲۰ تحت تاثیر افزایش نرخ تورم چین قرار گرفت.

بر اساس داده‌های منتشرشده، تورم سالانه مصرف‌کننده در منطقه سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) در ماه فوریه به دلیل کاهش رشد قیمت مواد غذایی در ۵.۷ درصد ثابت بود.

این سازمان مستقر در پاریس در بیانیه‌ای اعلام کرد که تورم مواد غذایی برای پانزدهمین ماه متوالی کاهش یافت و به ۵.۳ درصد در ماه فوریه رسید که برای اولین بار از ماه نوامبر ۲۰۲۱ کمتر از تورم سرفصل بود.

قیمت انرژی پس از کاهش ۲.۵ درصدی در ماه ژانویه، طی ماه فوریه ۰.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت.

تورم اصلی، بدون احتساب مواد غذایی و انرژی، همچنان به کاهش خود ادامه داد اما در سطح ۶.۴ درصد باقی ماند که منعکس‌کننده چسبندگی قیمت خدمات است.

در گروه ۲۰، تورم سالانه در ماه فوریه به ۶.۹ درصد افزایش یافت و به بالاترین سطح خود از ماه مارس ۲۰۲۳ رسید که بخشی از آن ناشی از افزایش نرخ تورم در چین بود.

این گروه در تثبیت سیستم مالی جهانی در طول بحران مالی ۲۰۰۸، هماهنگ کردن اقدامات محرک و اقدام اصلاحی که به جلوگیری از فروپاشی کامل اقتصادی کمک کرد، نقش اساسی داشت. 

این گروه متشکل از ۲۰ وزیر دارایی و روسای بانک مرکزی به طور غیررسمی فعالیت و اجازه گفت‌وگوی صریح و ایجاد اجماع بین سران را می‌دهند. 

این قالب گروه ۲۰ را قادر می‌سازد تا بدون سنگینی تعهدات الزام‌آور، تأثیر قابل توجهی بر امور جهانی داشته باشد.

توانایی آن برای گرد هم آوردن سران کشور‌ها از فرهنگ‌ها و نظام‌های سیاسی مختلف، تأثیر آن را تقویت می‌کند و آن را به یک بازیگر کلیدی در برنامه‌های جهانی تبدیل می‌کند.

گروه ۲۰ یک مجمع چندملیتی است که در ابتدا ۱۹ کشور دارای بزرگترین اقتصاد جهان به اضافه اتحادیه اروپا بودند.

این گروه به عنوان یک پلتفرم جهانی که اقتصاد‌های توسعه یافته و نوظهور پیشرو در سراسر جهان را در بر می‌گیرد، عمل می‌کند.

این گروه متشکل از ۱۹ کشور عضو مجموعاً ۸۵ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهند، ۷۵ درصد تجارت بین‌المللی را مدیریت می‌کنند و دو سوم جمعیت جهان را در خود جای داده‌اند. 

چرا گروه ۲۰ ایجاد شد؟

گروه ۲۰ در سال ۱۹۹۹ در پاسخ به بحران مالی آسیایی ۱۹۹۷-۱۹۹۸ تأسیس شد و به عنوان بستری برای وزیران دارایی و روسای بانک مرکزی برای مشورت درباره مسائل اقتصادی و مالی در سراسر جهان عمل کرد. 

گروه ۲۰ که به عنوان باشگاه انحصاری برای مشارکت اقتصادی فراملی شناخته شده و نقشی حیاتی در شکل دادن و تقویت ساختار و حکمرانی جهانی در رابطه با همه چالش‌های حیاتی اقتصادی بین‌المللی ایفا می‌کند.

کدام کشور‌ها عضو گروه ۲۰ هستند؟

گروه ۲۰ بدون دبیرخانه یا کارکنان دائمی فعالیت می‌کند.

در عوض، ریاست گروه ۲۰ سالانه در بین اعضای خود تغییر می‌کند و از میان خوشه‌های منطقه‌ای مختلف کشور‌ها انتخاب می‌شود. 

از این رو، ۱۹ کشور عضو به پنج گروه تقسیم می‌شوند که در هر گروه چهار کشور وجود دارد. 

بیشتر این گروه‌بندی‌ها به صورت منطقه‌ای تشکیل شده‌اند و کشور‌هایی از یک منطقه جغرافیایی معمولاً در یک گروه قرار می‌گیرند.

گروه یک شامل استرالیا، کانادا، عربستان و آمریکا و گروه ۲ شامل هند، روسیه، آفریقای جنوبی و ترکیه است.

لازم به ذکر است که گروه اول و دوم از هنجار گروه‌بندی منطقه‌ای پیروی نمی‌کنند. 

گروه سوم شامل آرژانتین، برزیل و مکزیک؛ گروه چهارم شامل فرانسه، آلمان، ایتالیا و انگلیس و گروه پنجم شامل چین، اندونزی، ژاپن و کره جنوبی است.

اتحادیه اروپا به عنوان بیستمین عضو، به این خوشه‌های منطقه‌ای وابسته نیست. 

کشور‌ها و نهاد‌های دعوت شده عبارتند از اسپانیا، سازمان ملل، اتحادیه آفریقا و رئیس انجمن کشور‌های جنوب شرق آسیا.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها