|
کدخبر: 324166

صادرات/واردات/تجارت جهانی

ارائه تسهیلات حداکثری و تسریع در واردات

گمرک برای ترخیص هرچه زودتر کالاهای اساسی با جهاد کشاورزی به توافق رسیده است.

اقتصاد ارائه تسهیلات حداکثری و تسریع در واردات

ترخیص کالاهای اساسی از گمرک، یکی از اقداماتی است که باید تسریع بیشتری در روند آن صورت گیرد تا کالا ها به راحتی به دست مردم برسد.

گمرک و وزارت جهاد کشاورزی در نشست مشترکی برای ارائه تسهیلات حداکثری و تسریع در واردات و ترخیص کالاهای اساسی در سال ۱۴۰۳ با یکدیگر توافق کردند.

در نشستی که با حضور پیمان‌پاک قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی و رضوانی‌فر معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران در محل گمرک ایران برگزار شد، دو طرف توافق کردند تا در یک برنامه کاری با ارائه حداکثر تسهیلات و بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های قانونی نسبت به ترخیص سریع کالاهای اساسی اقدام شود.

بر اساس این گزارش، استفاده از ظرفیت قانونی ماده ۴۲ قانون امور گمرکی و دیگر ظرفیت‌های قانونی سبب می‌شود ضمن ارزش‌گذاری دقیق در قالب تفاهم‌نامه و همکاری و هماهنگی مطلوب، عملیات تشریفات گمرکی برای واردات کالاهای اساسی با سرعت و تسهیل‌گری بالاتری انجام شود.

این گزارش می افزاید: همچنین متن پیش‌نویس تفاهم‌نامه نحوه تعیین ارزش کالاهای اساسی بین گمرک و وزارت جهاد کشاورزی آماده شده است که با امضای آن ارزش‌گذاری کالاهای اساسی به طور مطلوب‌تری انجام خواهد شد.

بنا بر اعلام گمرک، میزان واردات ۲۵ قلم کالای اساسی در ۱۲ ماهه ۱۴۰۲ بالغ بر ۲۴.۷ میلیون تن و به ارزش ۱۹.۵ میلیارد دلار بوده است که ۶۳.۴ درصد از وزن و ۲۹.۴ درصد از ارزش کل واردات را به خود اختصاص داده‌اند.

شایان ذکر است، اقلام اساسی شامل ذرت دامی، دانه سویا، برنج، روغن دانه‌آفتابگردان، کنجاله‌سویا و گندم موجود در فهرست ۱۰ قلم اول کالاهای وارداتی در مجموع از نظر وزنی ۴۸.۶ درصد و از نظر ارزشی ۱۵.۴ درصد از کل واردات کشور بوده است.

فرماندار بیله‌سوار مغان از صادر شدن ۲۶۶ هزار تن کالا به ارزش ۱۱۸ میلیون دلار از گمرک مرزی این شهرستان به خارج از کشور در سال گذشته خبر داد.

صاحبعلی اصغری با بیان اینکه صادرات این میزان کالا بر اساس ۱۰ هزار و ۳۹۶ اظهارنامه صادراتی انجام شده است، ادامه داد: در این مدت میزان صادرات کالا در مقایسه با سال ماقبل آن از نظر ارزش ریالی ۳۹ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ میزان صادرات از گمرک مرزی این شهرستان بیش از ۸۵ میلیون دلار بود که از نظر وزنی ۴۳ درصد و از نظر تعداد اظهارنامه صادراتی ۳۷ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش داشت.

فرماندار بیله‌سوار گفت: پارسال میزان واردات قطعی از گمرک این شهرستان چهار هزار تن کالا به ارزش چهار میلیون و ۴۷۹ هزار دلار بود که با ۲۵ مورد اظهارنامه وارد کشور شد.

اصغری تراز تجاری گمرک بیله‌سوار را ۱۳ میلیون دلار ذکر کرد و افزود: بر اساس آمار در سال گذشته درآمد گمرک بیله‌سوار ۳۷۸ میلیارد و ۴۷۰ میلیون ریال بوده است.

وی همچنین تعداد مسافران ایرانی که در این مدت از طریق گمرک بیله‌سوار بین ۲ کشور ایران و جمهوری آذربایجان تردد کردند را ۲ هزار و ۲۶۹ نفر و تعداد مسافران خارجی را هم ۸۸ هزار و ۱۶۶ نفر ذکر کرد و گفت: در این مدت مجموع ۹۰ هزار و ۴۳۵ نفر در این گمرک و پایانه تردد کردند.

فرماندار بیله‌سوار اضافه کرد: پارسال ۵۰ پرونده قاچاق به میزان ۷۷۰ میلیارد ریال در گمرک بیله‌سوار تشکیل شد که متخلفان به مراجع قضایی معرفی شدند.

اصغری همچنین از کاهش ۲۲ درصدی تعداد پرونده‌های قاچاق نسبت به سال گذشته خبر داد و ادامه داد: با تلاش نهادهای مستقر در پایانه مرزی بیله‌سوار روند صادرات و واردات کالا در این پایانه عادی و روان است و انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی مناسب و تلاش مستمر شاهد تداوم افزایش صادرات از این پایانه مرزی در سال "جهش تولید با مشارکت مردم" باشیم.

بیله‌سوار مغان در ۱۶۵ کیلومتری شمال اردبیل و در همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده است.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها