|
کدخبر: 324178

قیمت نفت/بازار انرژی/اوپک پلاس

کمک چین به توسعه صنعت نفت/ تهران و پکن به توافق رسیدند

جذب سرمایه گذار خارجی در صنعت نفت ایران می تواند وضعیت تولید را به کیفیت عالی برساند.

اقتصاد کمک چین به توسعه صنعت نفت/ تهران و پکن به توافق رسیدند

تولید نفت نیازمند تکنولوژی های به روز است و جذب سرمایه گذاری که دارای این تکنولوژی است می تواند در بهبود وضعیت اقتصاد نقش مهمی داشته باشد.

یک کارشناس انرژی با اشاره به سرمایه گذاری خارجی در نفت گفت:جذب سرمایه خارجی به خصوص از سوی چین می تواند به توسعه صنعت نفت کمک کند.

محسن قمصری کارشناس انرژی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری خارجی یکی از ملزومات برای توسعه میادین نفتی است، گفت: به طور کلی هر نوع سرمایه گذاری در صنعت نفت مفید است اما ابتدا باید شرایط سرمایه گذاری و مذاکرات انجام شده را بررسی کرد.

وی ادامه داد: با برسی توافقات و سرمایه گذاری‌های انجام شده می‌توان سود و زیان را در شرایط بررسی کرد اما نقش سرمایه گذاری مسلماً مناسب است و هر اقتصادی برای رشد و توسعه به سرمایه گذاری نیاز دارد که مربوط به نوع سرمایه گذاری هم می‌شود که این قراردادها با ید در راستای منافع ملی نیز باشد.

این کارشناس انرژی در رابطه با قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین خاطر نشان کرد: این قرارداد می‌تواند منجر به افزایش سرمایه گذاری در کشور شود زیرا چین یک قطب مصرف انرژی در جهان است و به عنوان مصرف کننده انرژی در جهان تمامی انرژی‌ها را به سمت خود جذب می‌کند بنابراین سرمایه گذاری‌هایی که با چین انجام می‌شود بیش از هر چیزی به نوع قرارداد بستگی دارد.

وی ادامه داد: با مدیریتی که بر قراردادها انجام می‌شود ایران به عنوان کشور صادر کننده باید برای بهینه سازی و رشد تولید قطعاً نیاز به سرمایه گذاری‌های خارجی داریم زیرا در شرایط موجود چاره‌ای جز همکاری با چینی‌ها نداریم چرا که تنها کشوری است که در این زمینه با ما همکاری می‌کند و ما علاوه بر سرمایه به تکنولوژی نیاز داریم تا بتوانیم سطح تولید را حفظ و حتی افزایش دهیم

در موارد متعددی پالایشگاه‌های چینی طی سال‌های اخیر نشان‌داده‌اند که مایلند در زمانی‌که قیمت‌ها نسبتا پایین است، خرید خود را افزایش داده و زمانی‌که نفت به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه می‌رسد، جست‌وجو برای خرید را متوقف کنند. حتی اگر تقاضای صادرات سوخت خیلی بالا نباشد، چین از نفت‌‌‌‌‌خام ارزان‌تری که وارد کرده است برای افزایش ذخایر خود استفاده می‌کند. وارن‌‌‌‌‌پترسون و اوا‌‌‌‌‌مانتی، استراتژیست‌‌‌‌‌های کالا در آی‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌جی، اظهار کردند: به‌رغم افزایش سالانه واردات نفت‌‌‌‌‌خام چین در ژانویه تا فوریه، با استناد به داده‌های رسمی واردات نفت‌‌‌‌‌خام این کشور، روند خرید به‌طور کلی ملایم است زیرا میزان خریدها در مقایسه با واردات ۱۱‌میلیون و ۳۹۰‌هزار بشکه‌‌‌‌‌ای در روز در دسامبر گذشته، پایین‌تر بوده‌است. آنها افزودند: چین خریدهای خارجی خود را عمدتا به دلیل پایین‌بودن سطح تقاضا از سوی پالایشگاه‌ها، شاخص‌های ضعیف اقتصادی و موجودی بالاتر ذخایر خود، کاهش داده‌است.

از آنجا‌که قیمت‌‌‌‌‌ جهانی نفت‌‌‌‌‌خام اخیرا دوباره به مرز ۹۰ دلار در هر بشکه رسیده و اوپک‌پلاس نیز کاهش تولید را اعلام کرده‌است، احتمال می‌رود سطح واردات نفت‌‌‌‌‌خام چین در ماه‌های مه و ژوئن، حتی در صورت حفظ قیمت‌های فعلی، روند کاهشی را در پیش بگیرد. اختصاص سهمیه‌‌‌‌‌های بیشتر صادرات سوخت برای پالایشگاه‌های چینی، باعث افزایش ظرفیت پالایشگاهی و صادرات محصولات پس از ژانویه و فوریه شد که طی این مدت و به دلیل کمبود سهمیه، صادرات فرآورده‌های نفتی چین با ۳۰.۶درصد کاهش سالانه به حدود یک‌میلیون و ۱۸۰‌هزار بشکه در روز رسید. به باور کارشناسان، بازگشت ثبات به اقتصاد چین به افزایش تقاضا و واردات نفت این کشور در ادامه سال‌جاری کمک خواهد کرد، با این‌حال چنانچه چشم‌‌‌‌‌انداز اقتصادی روشن‌‌‌‌‌تر در خارج از چین، منجر به افزایش قیمت جهانی نفت شود، پالایشگاه‌های چینی ممکن است تصمیم بگیرند که ذخایر خود را کاهش داده و حداقل در کوتاه‌‌‌‌‌مدت از خرید و جمع‌‌‌‌‌آوری فرصت‌‌‌‌‌طلبانه نفت‌‌‌‌‌خام، صرف‌نظر کنند.

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها