|
کدخبر: 324152

صادرات / واردات / واردات کالا

نامه مهم مجلس به دولت / بزرگترین شرکای تجاری ایران کدام اند؟

پور ابراهیمی نوشت: کسری تجاری بی سابقه در یک دهه اخیر به میزان قریب به ۱۷ میلیارد دلار و انگیزه بالا برای بیش اظهاری واردات و کم اظهاری صادرات یکی از نشانه های منفی سیاستهای غلط اقتصادی است.

اقتصاد نامه مهم مجلس به دولت / بزرگترین شرکای تجاری ایران کدام اند؟

به گفته محمد رضوانی‌فر، میزان وزن تجارت ایران با کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی در حدود ۹۴ میلیون و ۶۴۰ هزار تن است. این رقم نشان می‌دهد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تجارت ایران با این کشورها حدود ۴.۲۲ درصد کاهش یافته است.

وی با ابراز اینکه "از مجموع تجارت خارجی کشورمان با اعضای سازمان کنفرانس اسلامی در سال ۱۴۰۲ میزان ۲۹ میلیارد دلار به صادرات و ۳۲ میلیارد دلار به واردات از کشورهای عضو کنفرانس اسلامی اختصاص داشت."، اظهار داشت: در این مدت صادرات به کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی نسبت به مدت مشابه سال قبل به‌لحاظ ارزش ۱۱ درصد کاهش و واردات از این کشورها ۱۳ درصد افزایش داشته است.

معاون وزیر اقتصاد و رئیس‌کل گمرک ایران با بیان اینکه سازمان کنفرانس اسلامی با ۵۷ کشور عضو ۲۴ درصد جمعیت دنیا و ۲۱ درصد سرزمین قابل سکونت را در اختیار دارد، گفت: بزرگترین شرکای تجاری کشورمان بین کشورهای اسلامی امارات متحده عربی، ترکیه، عراق، پاکستان، عمان، افغانستان، مالزی و اندونزی می‌باشند.

به‌گفته وی بین بزرگترین شرکای تجاری ایران در سال ۱۴۰۲ تجارت ایران با کشورهای ترکیه، عراق و اندونزی کاهش و با کشورهای امارات متحده‌ عربی، پاکستان، عمان، افغانستان و مالزی افزایش داشته است.

رضوانی‌فر گفت: در سال گذشته بیشترین میزان صادرات کشورمان بین اعضای سازمان کنفرانس اسلامی به کشورهای عراق، امارات متحده عربی، ترکیه، پاکستان، افغانستان، عمان، اندونزی و جمهوری آذربایجان بوده است.

به‌گفته وی در این مدت صادرات به کشورهای کامرون، گامبیا، مصر، برونئی و یمن از بیشترین افزایش و صادرات به کشورهای عربستان سعودی، سودان، اردن، ساحل عاج و تونس از بیشترین کاهش برخوردار بودند.

معاون وزیر اقتصاد  گفت: بیشترین میزان واردات از کشورهای عضو کنفرانس اسلامی در سال ۱۴۰۲ از مبدأ کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه، عمان، پاکستان، مالزی، عراق، ازبکستان و اندونزی بوده است.

همچنین پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درمکاتبه با رئیس جمهور ضمن انتقاد از برخی سیاستهای کلان ارزی به موضوع منفی شدن تراز تجاری در سال ۱۴۰۲ و دلایل آن اشاره کرده است.

در این مکاتبه امده است؛‌ کسری تجاری بی سابقه در یک دهه اخیر به میزان  قریب به ۱۷ میلیارد دلار و انگیزه بالا برای بیش اظهاری واردات و کم اظهاری صادرات یکی از نشانه های منفی  سیاستهای غلط اقتصادی است.

بزرگ‌ترین مقاصد تجاری در سال ۱۴۰۲

بزرگترین مقاصد تجاری در سال ۱۴۰۲ عبارت بودند از چین (۱۳.۹ میلیارد دلار)، عراق (۹.۲ میلیارد دلار)، امارات متحده عربی (۶.۶ میلیارد دلار) ترکیه (۴.۲ میلیارد دلار) و هند (۲.۲ میلیارد دلار). این ۵ کشور در مجموع سهمی حدود ۷۴.۵ درصدی از نظر وزن و ۷۳ درصدی از نظر ارزش به خود اختصاص داده است.

بزرگترین مبادی واردات (کشورهای طرف معامله واردات) به ترتیب امارات متحده عربی ۲۰.۸ میلیارد دلار)، چین (۱۸.۵ میلیارد دلار)، ترکیه (۷.۵ میلیارد دلار)، آلمان (۲.۲ میلیارد دلار) و هند (۱.۹ میلیارد دلار) بوده است. این ۵ کشور در مجموع از نظر وزن حدود ۶۵ درصد و از نظر ارزش ۷۷ درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص داده اند.

مجموع تجارت با ۱۵ کشور همسایه در سال ۱۴۰۲ به حدود ۶۰.۸ میلیارد دلار بالغ شده است که رشدی ۱.۴ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته که شامل ۲۸.۳ میلیارد دلار صادرات به ۱۵ کشور و ۳۲.۵ میلیارد دلار واردات از ۱۵ کشور بوده است.

ایران-چین

چین بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران

بزرگترین شریک تجاری کشور با لحاظ کردن مجموع مبادلات (واردات و صادرات) بدون نفت به ترتیب عبارتند از چین (مجموع ۳۲.۴ میلیارد دلار)، امارات متحده عربی (۲۷.۴ میلیارد دلار)، ترکیه (۱۱.۷ میلیارد دلار) و عراق (۹.۸ میلیارد دلار).

تراز تجاری کشور بدون نفت با چین، امارات و ترکیه منفی و با عراق مثبت است.

در سال ۱۴۰۲ برای واردات قطعات منفصله خودرو در تمامی کد تعرفه‌ها (۶ میلیارد دلار)، اجزا و قطعات موتور سیکلت (۷۸۲ میلیارد دلار)، کشنده (۸۵۰ میلیون دلار)، خودروی سواری نو (۲۲۴ میلیون دلار)، اتوبوس (۲۵ میلیون دلار) و آمبولانس و … مجموعاً ۸.۲ میلیارد دلار منابع ارزی کشور صرف شده است.

ترانزیت خارجی کشور در ۱۲ ماهه ۱۴۰۲ حدود ۱۷.۸ میلیون تن بوده است که رشدی ۳۶.۵ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته است.

بیشترین رشد ترانزیت خارجی در گمرکات پرویزخان، آستارا، باشماق و سرخس بوده است.

صادرات فرش دستباف ایران از رکورد ۲ میلیارد دلاری سالانه خود در دهه هفتاد و میانگین نیم میلیارد دلاری در سال در ۱۰ سال پیش از تحریم‌های ظالمانه آمریکا به کمتر از ۵۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها