|
کدخبر: 324072

قیمت طلا/ قیمت سکه/ بازار طلا

ریزش قیمت دلار در بازار / سقوط آزاد طلا و ارز در راه است؟

بعد از چند روز رفتار هیجانی در بازارهای ارز و طلا، حباب قیمتی در این بازارها به تدریج در حال تخلیه شدن است و در این فرآیند، فروش شمش طلا از سوی بانک مرکزی باعث کاهش قیمت طلا با نرخ بیشتری نسبت به افت قیمت ارز شده است.

اقتصاد ریزش قیمت دلار در بازار / سقوط آزاد طلا و ارز در راه است؟

روند افزایش قیمت ارز و طلا در بازار دیروز معکوس شده و این مسئله به عنوان داغ‌ترین خبر اقتصادی ایران مطرح است. در جریان معاملات بازار غیررسمی ارز، قیمت دلار با ثبت یک رکورد ریزشی به میزان ۱۸۰۰ تومان (تا لحظه تنظیم گزارش)، کاهش یافت و به این ترتیب قیمت طلا و مسکوکات نیز با افت قابل‌توجهی مواجه شد.

در معاملات بازار طلا، قیمت سکه تمام بهار آزادی ۲.۴ میلیون تومان کاهش پیدا کرد و بیشترین میزان افت قیمت به سکه گرمی تعلق داشت که با ریزش ۸.۷ درصدی، ۷۰۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد.

ورود بازارساز و تعدیل فضای هیجانی بازار، اصلی‌ترین عامل فروکش کردن تب غیراقتصادی بازارهای طلا و ارز بود و در این میان حراج شمش طلا از سوی بانک مرکزی توانست شدت افت قیمت طلا و تخلیه حباب قیمتی سکه را تسریح کند.

واریز سومین مرحله طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک که از امروز (دوشنبه) آغاز می‌شود نیز از خبرهای داغ رسانه‌ها بود. طبق آمارهای وزارت کار، در ۲ مرحله قبلی این طرح، بیش از ۹۱ میلیون بسته غذایی میان خانوارهای مشمول توزیع شده است.

لغو برنامه فروش و پیش‌فروش ظرفیت‌های خالی گروه خودروسازی سایپا، خبر دیگری بود که دیگر مورد توجه رسانه‌ها و فضای مجازی قرار گرفت. پیش‌ازاین مقرر شده بود که ثبت‌نام برای چهار محصول گروه خودروسازی سایپا که دارای ظرفیت خالی از مرحله قبلی عرضه بود، از ساعت ۱۱ دیروز (یکشنبه) آغاز شود، اما سایپا اعلام کرد این عرضه به دلیل مشکلات سیستمی فعلاً لغو شده است.

لغو برنامه فروش سایپا که قیمت‌های آن با کف بازار تفاوت معناداری نداشت، واکنش کاربران فضای مجازی را نیز به دنبال داشت. برخی به‌طعنه نوشتند که سایپا به دلیل اینکه کمی قیمت ماشین تحت تأثیر رشد دلار افزایش پیدا کرده، از فروش با همان قیمت‌هایی که خودش تعیین کرده بود هم منصرف شد.

خبر دیگر از اقتصاد ایران، رشد ۱۰ درصدی تجارت کشورمان با پاکستان و رسیدن آن به ۲.۷ میلیارد دلار است. البته این رقم هنوز با هدف‌گذاری ۵ میلیارد دلاری تجارت دو کشور فاصله زیادی دارد؛ اما روند مثبت آن نشانه خوبی از عملی شدن وعده‌ها در این حوزه است.

همچنین آمارهای نهایی پروازهای نوروزی منتشر شد که از رشد ۷ درصدی تعداد مسافران هوایی در این ایام حکایت داشت. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام پایان عملیات نوروزی ۱۴۰۳، اعلام کرد: در نوروز امسال جابه‌جایی سه میلیون و ۳۹۶ هزار و ۸۷۱ مسافر جابجا شدند که این رقم در مقایسه با سال گذشته هفت درصد بیشتر است.

عوامل موثر بر قیمت طلا

چندین عامل می‌تواند بر قیمت طلا تأثیر بگذارد. برخی از این عوامل عبارتند از:

عرضه و تقاضا: عرضه و تقاضا برای طلا می‌تواند قیمت آن را تحت تأثیر قرار دهد. اگر تقاضا برای طلا افزایش یابد و عرضه ثابت بماند یا کاهش یابد، قیمت ممکن است افزایش یابد.

نرخ بهره: نرخ بهره تعیین کننده قدرت خرید و سرمایه‌گذاری است. زمانی که نرخ بهره پایین است، سرمایه‌گذاران به دنبال سرمایه‌گذاری در طلا می‌گردند و این می‌تواند قیمت طلا را افزایش دهد.

 نرخ تورم: در صورت وجود تورم، ارزش پول کاهش می‌یابد و سرمایه‌گذاران به دنبال سرمایه‌گذاری در دارایی‌های آلترناتیو مانند طلا هستند. این می‌تواند قیمت طلا را افزایش دهد.

 وضعیت اقتصادی جهانی: در زمان‌های ناپایداری اقتصادی یا بحران‌های سیاسی، سرمایه‌گذاران به دنبال سرمایه‌گذاری در دارایی‌های امن مانند طلا هستند. این می‌تواند قیمت طلا را افزایش دهد.

 تغییرات ارزش ارز: طلا به عنوان یک دارایی جهانی محسوب می‌شود و قیمت آن تحت تأثیر تغییرات ارزش ارزها قرار می‌گیرد. اگر ارز ملکه طلا (مانند دلار آمریکا) کاهش یابد، قیمت طلا ممکن است افزایش یابد.

عوامل جغرافیایی و سیاسی: عواملی مانند بحران‌های سیاسی، جنگ‌ها و تنش‌های جهانی نیز می‌توانند قیمت طلا را تحت تأثیر قرار دهند. در زمان‌های ناپایداری، سرمایه‌گذاران به دنبال دارایی‌های امن مانند طلا می‌گردند.

مهم است بدانید که قیمت طلا تحت تأثیر تعداد زیادی عامل قرار می‌گیرد و تحلیل صحیح قیمت طلا نیازمند بررسی و تحلیل چندین عامل است.

منبع: همشهری آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها