|
کدخبر: 324024

حقوق کارگران / افزایش حقوق / واریز حقوق

انتقاد شدید از شورای عالی کار / حقوق کارگران بر چه اساسی تعیین شده؟

عزیزخانی معتقد است: وزرا و اعضای شورای عالی هیچ گونه مسئولیت و پاسخگویی و نظارت و ضمانت اجرایی این دستمزد را ندارند.

اقتصاد انتقاد شدید از شورای عالی کار / حقوق کارگران بر چه اساسی تعیین شده؟

فاطمه عزیز خانی، کارشناس کار و دستمزد، اظهار داشت: مذاکرات دستمزد کارگران بر اساس ماده ۴۱ قانون کار انجام می‌شود و بر اساس نرخ تورم در ماه‌های بهمن و دی سال مذکور تعیین می‌شود و تورم سال آینده پیش‌بینی نمی‌شود.

چگونگی تعیین سبد معیشت؟

این کارشناس با توجه به دهک‌ بندی‌ های دولت گفت: دستمزد‌ها بر اساس هزینه خانوار دهک چهارم که شهری است بر اساس اعلام مرکز آمار و ضرایب اهمیتی که مرکز آمار اعلام می‌کند و مشخص می‌شود که چند درصد هزینه‌های خانوار خوراکی است که این سبد غذایی را انستیتو تغذیه ایران مشخص می‌کند و درصد غیر خوراکی هم محاسبه می‌شود و با هم جمع‌زده می‌شود و رقم سبد معیشت کارگر تعیین می‌شود.

عزیز خانی در این رابطه می‌گوید: با اینکه در تصمیم‌گیری‌های شورای عالی کار سه وزیر مهم دولت حضور دارند وقتی حضور دارند در تعیین دستمزد باید اثربخشی و پاسخگویی دستمزد بر اساس ماده ۱۶۷ قانون کار هم دیده شود. این طور نباشد که ۳ وزیر مهم بدون هیچ تضمینی از چشم انداز شرایط سال آینده و شوک های تورمی که معیشت کارگران را به خطر میاندازد دستمزد‌ها را تعیین کنند و در مقابل هیچ یک از مطالبات کارگران مسئولیتی نداشته باشند.

دستمزد تعیین شد؛ رفت تا سال آیند

این کارشناس با انتقاد از شیوه تعیین دستمزد‌ها می‌افزاید: این مسئولین فکر می‌کنند دستمزدی که تعیین شد تمام شد، بعد از این کارگران از چه کسی مطالبه کنند؟ بر اساس قانون سالی یک بار مذاکرات دستمزد بدون هیچ گونه تضمینی در پوشش هزینه معیشت کارگر و تثبیت تورم تشکیل می‌شود و موضوع ر‌ها می‌شود تا سال آینده، که خود یکی از مشکلات اصلی کارگران است.

عزیزخانی معتقد است: وزرا و اعضای شورای عالی هیچ گونه مسئولیت و پاسخگویی و نظارت و ضمانت اجرایی این دستمزد را ندارند.

کسی که به عنوان وزیر در جلسه شورایعالی می‌نشیند باید چشم‌اندازی از تحولات اقتصادی و شوک‌های بیرونی و احتمالی اقتصادی داشته باشد و فقط گذشته را نبیند و دستمزد را تعیین کند. بر اسا آمار تورم از دی ماه روند نزولی داشت و توجیه دولت در مخالفت با افزایش دستمزد‌ها همین بود اما شاهد بودیم که تورم تحت تأثیر شوک‌های بین‌المللی و مراودات بین‌المللی بعد از تعیین دستمزد‌ها روند صعودی داشت و شوک ارزی و قیمتی به بدنه اقتصاد وارد کرد.

تعدیل دستمزد‌ها راهکاری مناسب

او در همین رابطه گفت: در قانون کار هم دستمزد‌ها سالانه تعیین می‌شود و بحث تعدیل دستمزد هم مطرح نشده است. تمام طول سال دستمزد ثابت است و تورم در جریان است و رشد می‌کند طبیعتا کارگران پابه پای آن نمی‌توانند جلو بروند و عقب می‌مانند. در چنین شرایطی بحث تعدیل دستمزد‌ها می‌توانند کمک‌کننده باشد.

این کارشناس با توجه به کاهش سرانه آموزش، بهداشت و تفریحات کارگران گفت: تنها چتر حمایتی قانون از کارگران همین تعیین دستمزدهاست و این رقم هم که فقط هزینه خوراک و پوشاک کارگر را پوشش می‌دهد و دیگر هزینه‌های معیشتی مانند آموزشی و بهداشتی و تفریحات زمین می‌ماند. بهتر است دولت در برنامه‌های خود برای این بخش‌های زندگی کارگر حمایت‌هایی داشته باشد برای تحصیل رایگان کارگران و پوشش هزینه‌های درمانی آن‌ها برنامه‌های حمایتی داشته باشد.

چتر حمایتی دولت از کارگران

این کارشناس کار و دستمزد در تشریح هزینه‌های یک خانوار کارگری گفت: فکر نکنیم که دستمزد همه نیاز‌های یک خانواده کارگری را بایدتأمین کند در اصل چنین هم نمی‌شود، بلکه دولت با طرح سیاست‌های حمایتی هدفمند بار حمایت از قشر حداقل بگیر داشته باشد تا بتوانند با کمترین هزینه از امکانات آموزشی، بهداشتی و تفریحی استفاده کنند.

او اینگونه ادامه می‌دهد: حمایت‌های هدفمند رفاهی برای کارگران به منظور کاهش هزینه‌های معیشتی، چرا که نمی‌شود همه این فاکتور‌ها را به دستمزد موکول کرد. بسیاری از کارفرما‌ها هم هستند که توان پرداخت این افزایش دستمزد‌ها را ندارند ودر مواردی بنگاه‌های کوچک مجبور به تعدیل نیرو و افزایش بیکاری می‌شوند. بالاخره همین شوک‌های قیمتی و ارزی به سیستم تولید کشور هم وارد می‌شود و آن‌ها را به تنگ آورده است. بالاخره ساختار تولید ما وابسته به واردات است و با افزایش نرخ ارز تولید‌کننده هم دچار مشکلاتی می‌شود.

عزیزخانی در واکنش به لایحه‌ای که قرار است برای تعیین دستمزد کارگران از سوی وزارت کار ارائه شود گفت: هنوز اطلاعی از محتوای این لایحه منتشر نشده و نمی‌دانیم در راستای چه تغییراتی است ولی‌امیدوارم درباره اصلاح ماده ۱۶۷ و ۴۱ قانون کار باشد.

منبع: رکنا
  • مسعود ارسالی در

    دولت مکلف است بر اساس نرخ ماهیانه تورم ج بران کند ویا زحمت بکشند کالاهای اساسی اج اره هزینه های فرزندان دانشگاه ایاب وذهاب اب برق گاز تلفن بیمه خودرو صد قلم موارد دیگر را تقبل پرداخت کند !!!!!بروید خجال ت بکشید

  • ناشناس ارسالی در

    دولت که حقوق کارگران رو خراب کرد مجلس هم اگه وارد شده از این کمتر میشه..خواهشها دیگه ورود نکنید بسه دیگه

  • صفا ارسالی در

    برای این دولت و بخصوص وزیر کار ان مسولیت و تضمین معنایی ندارد
    هدف فقط سروته آوردن قضییه است درمنظومه فکری انان حل مشکل کارگر و بازنشسته جایی ندارد

  • ناشناس ارسالی در

    اصلاح طلب واسولگرانداردازاول انقلاب هیچ مسئولی به قشرکارگراهمیت نمی دهندفقط ازمر دم سوئ استفاده می کنندهمشان بفکرجیبشانند بله جیب خودشان

  • علی ارسالی در

    این وزیران و اینایی که این حقوق کارگر را تعیین میکنند.. یکذره وجدان ندارند.. با این حقوق ها زندگی‌ها بیشتر از هم میپاشه و طلاق و دزدی بیشتر

  • اکبر صیام پور ارسالی در

    چه لزومی داشت سال‌های قبل وقت صرف کنیم س ریال غارتگران ببینیم اکنون بدون هزینه وه ستند میبینیم

  • علی ارسالی در

    به نام خدا
    اصلا چه کسی گفته حقوق باید بر حسب تورم محاسبه شود !
    حق وق باید بر حسب رفاه اجتماعی محاسبه شود هر فرد باید در ماه گوشت ، نان ، مس کن ، درمان ، تفریح ، هزینه اموزش ، پوشاک و خودرو و ...در نظر گرفته شود حالا وجدا ن شما چقدر را در نظر میگیرد به خداوند و پیغمبر(ص) کار نداریم.
    از نظر بنده برای یک خانواده ۳ نفره
    ۷ اجاره بها ۲گوشت ۴ انواع قلات ۲ بابت خودرو ۱ در مان ۱.۵ اموزش ۳ ایاب و ذهاب و بقیه ادامه هم هیچی

  • محمود ارسالی در

    انتقاد شدید کردید انتقاد ضعیف کردید فاید ه نداره این حرفا واسه خر کردن کارگرانه

  • مصطفی ارسالی در

    حقوق باید به گونه‌ای تعیین شود که کارگرا ن بتوانند نیازهای اساسی خود را برآورده ک نند و از خط فقر فاصله داشته باشند.برای ح مایت از خانواده و جوانی جمعیت، لازم نیست ۵۰۰ هزار تومان ناچیز به عنوان حق عائله مندی به تصویب برسانید و بعد با افتخار مد عی شوید حامی جوانی جمعیت و استحکام بنیان خانواده هستید! به قانون، متن صریح و روش ن قانون عمل کنید و دستمزد کارگران را به اندازه خط فقر افزایش دهید تا خانواده‌ها امنیت روانی و آرامش داشته باشند.

  • حقگو ارسالی در

    بر اساس سواستفاده از موقعیت شغلی وزیرکار و جلب رضایت کارفرمایان جهت تامین منافع شخصی.

  • هموطن ارسالی در

    بنده بارها گفته ام، کارمندان در هر شغل و اداره و سازمان و ارگانی که باشند(البته منهای درصد ناچیزی از آنها) به هر نحوی که باشه، کسری درآمدشون رو جبران میکنند. همچنین کارگران بخش دولتی هم از هزار تا مزایا و اضافه کاری تشویقی بهره مندند. ولی کارگران بخش خصوصی باید بمیرند. ولله با این سرکوب کردن دستمزد، فقط رشوه و زیرمیزی و دزدی و اختلاس و... رواج داده میشه. دولت بفهم.

  • رضا ارسالی در

    آخه یکی بگه با ۱۰ م طرفی که ۲م هزینه رفت وام وآیا وذهاب میده وباید حتی صبحانه ونهار رو ببره و۳تا۴ م اجاره خونه میده باید چی بخوره وچی بپوشه آقای با سواد کمی عقل داشته باش

  • م ارسالی در

    همش فیلمه

  • صمد ارسالی در

    آقای وزیر کار وتعاون نه‌ تنها قانون 41 رو زیر پا گذاشته بلکه برای سرکوب دست مزد کارگران دوسال پی در پی با فشار بر بانک مرکزی و بازار تورم رو پایین نگهدای می‌کند که دستمزد کارگران رو با پاشین ترین نرخ تورم که شاخص مصنوعی است جمع بندی کند امسال هم با دادن دو مرحله 220 تومانی درقالب کالابرگ میخواد سر ته قضیه رو هم بیاره همانطور که همه در جریان هستند حتی درسال 1401 سر نمایندگان کارگری رو کلاه گذاشتن ولی امسال که بنا به تجربه سال گذشته که آقای وزیر زده بود زیر حرف خودش موافق این دست مزد نبودن و امضا نکردن برای همین هم از جلسه اخراج شدن تمام این مسائل حاکی از آن است که این دولت جز ناکارآمدی و دست در جیب مردم کردم هیچ چیزی ازش برنمی آید در کشورهای دیگر از تولید کنندگان حمایت می‌کنند در مقابل نظارت می‌کنند که کارگران و اجناس تولید کننده زمین گیر نشود ولی در ایران دولت میگه مالیات بدین بعد برید هرکاری که می‌خواهید انجام دهید مثلما زور کارگر به کارفرمایان نمی چربه پس این کارگر است که نابود میشه این دست آورد دولت است تازه باکمال پر روی از کارهای نابخردانه خودشون هم تجليل می‌کنند

  • ابراهیم داوری ارسالی در

    سال گذشته دستمزهارا بردن بالا ولی بعضی از اجناس چند بار قیمت بالا رفت اگر قرار باشد امسال مثل سال گذشته باشد باید نظارت باشد امسال خدا رحم کند بنده خدا رحم نمی کند نظارت آن چنان باشد وجود ندارد و..... و

  • محمد ارسالی در

    کارخانه ما ۱۰۰۰ پرسنل داره ۱ نفر کارفرما . ۱۰۰۰ پرسنل با خانواده ۳۰۰۰ نفر میشن ک ه باید توی فقر زندگی کنن تا ۱ نفر کارفرم ا هر سال میلیاردر تر میشه . چرا دولت و م جلس و دیوان ورود نمیکنه خودتون میگید خط فقر ۲۵ میلیون چرا ما باید یک چهارم خط فق ر حقوق بگیریم چرا هنوز حقوق برج ۱ نگرفته ۷۰ درصد تورم خورده تا آخر سال چه بلایی سرمون میاد عدالت کجاست

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها