|
کدخبر: 324016

حقوق کارگران / افزایش حقوق / واریز حقوق / حقوق کارمندان

تحلیل عجیب درباره دستمزد کارگران / افزایش حقوق‌ ها به ضرر کشور تمام می شود

امسال که شورای عالی کار مقرر کرد ۳۵ درصد به حقوق کارگران افزوده شود، بطور طبیعی کارفرمایان ناچارند دو برابر ۳۵ درصد یعنی حداقل ۷۰ درصد بر قیمت تولیدات خود بیفزایند

اقتصاد تحلیل عجیب درباره دستمزد کارگران / افزایش حقوق‌ ها به ضرر کشور تمام می شود

افزایش حقوق در شرایط بحران اقتصادی کشور هر سال تکرار می‌شود، در حالی که دولتمردان می‌دانند که این اقدام افزایش تورم را به همراه دارد و در عین حال هیچ مشکلی از کارمندان و کارگران برطرف نمی‌کند.

توضیح این واقعیت تلخ را در چند نکته می‌آوریم.

۱- امسال که شورای عالی کار مقرر کرد ۳۵ درصد به حقوق کارگران افزوده شود، بطور طبیعی کارفرمایان ناچارند دو برابر ۳۵ درصد یعنی حداقل ۷۰ درصد بر قیمت تولیدات خود بیفزایند. این افزایش به دلیل پوشش دادن مقدار افزایش حقوق نسبت به سال گذشته و پرداخت بیمه، مالیات و سایر هزینه‌های جانبی است که از افزایش ۳۵ درصدی حقوق کارگران ناشی می‌شوند.

علاوه بر این، کاهش کیفیت تولید و تعدیل کارگران نیز دو راهکار دیگر هستند که کارفرمایان در مواردی چاره‌ای غیر از پناه بردن به آنها ندارند تا بتوانند به حیات خود ادامه دهند. بخشی از کارفرمایان که امکان بالا بردن قیمت تولیدات خود را ندارند و یا افزایش قیمت مشکلی را از آنها حل نمی‌کند مثل روزنامه‌ها نیز یا باید به تعطیل شدن تن بدهند و یا به تعدیل نیرو پناه ببرند که این نیز از هر نظر خسارت است.

۲- روشن است که افزایش ۷۰ درصدی قیمت‌ها توسط کارفرمایان، قبل از هرکس دامن‌گیر کارگران می‌شود. کارگری که امسال ۳۵ درصد بر حقوق ماهانه‌اش اضافه شده باید دو برابر آن را برای خرید کالاهای موردنیاز هزینه کند. به همین نسبت اجاره مسکن، خدمات و سایر هزینه‌ها نیز افزایش می‌یابند و باز هم همه چیز به زیان کارگر تمام می‌شود.

۳- علاوه بر اینکه افزایش سالانه حقوق به ضرر کارگران و کارفرمایان است، به ضرر دولت هم هست. دولت هم باید شاهد تورم غیرارادی ناشی از افزایش حقوق‌ها باشد درحالی که برای مهار آن کاری نمی‌تواند انجام دهد. به همین دلیل است که مقاومت دولت در برابر اصرار نمایندگان کارگران برای افزایش بیشتر حقوق‌ها قابل درک است. قطعاً هیچ دولتی مایل نیست کارگران گرفتار تنگنای معیشتی باشند ولی این واقعیت را هم نمی‌شود درنظر نگرفت که به هر میزان حقوق‌ها افزایش پیدا کنند تورم نیز بسیار بیشتر بالا می‌رود و کشور دچار مشکلات مضاعف می‌شود. به همین میزان هم که امسال حقوق‌ها افزایش یافته، باید در انتظار تورم چند برابری باشیم. یکی از مهم‌ترین دلایل قربانی شدن اولین وزیر کار دولت سیزدهم نیز افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران و عوارض بشدت منفی آن بر روی اقتصاد کشور بود.

۴- حال که روشن شد افزایش حقوق‌ها به ضرر همه اعم از کارگر و کارمند و کارفرما و دولت و کشور تمام می‌شود، باید به این سؤال جواب داد که راه‌حل چیست؟ چه باید کرد که کارگر و کارمند یعنی اقشار حقوق‌بگیر بتوانند از عهده هزینه‌های زندگی‌شان برآیند و کارفرما و دولت و کشور هم دچار خسران نشوند؟

پاسخ اساسی اینست که دولت باید به جای راه‌حل‌های موقت که نقش قرص مسکّن را ایفا می‌کنند ولی درد را از بین نمی‌برند، درصدد رفع بحران اقتصادی به صورت ریشه‌ای برآید. این مبحث، در جای خود شایان پرداختن است و در این زمینه مطالب زیادی گفته و نوشته شده و ما نیز به سهم خود پیشنهاداتی داده‌ایم که تازه‌ترین نمونه آن تأکید بر ضرورت ایجاد تغییر در سیاست‌های کلی داخلی و خارجی در سرمقاله ۱۴ فروردین امسال است. روشن است که تا مشکل اصلی اقتصاد به صورت ریشه‌ای حل نشود، راه‌حل‌های موقت فقط به تشدید تورم منجر خواهند شد.

۵- از آنجا که حل کردن ریشه‌ای مشکل اقتصادی به زمان نیاز دارد، دولت می‌تواند تا رسیدن به آن نقطه، از طریق اختصاص دادن تسهیلات به حقوق‌بگیران، مشکلات معیشتی آنها را حل کند و کارفرمایان را نیز برای غلبه یافتن بر مشکلات یاری دهد. این تسهیلات را می‌توان در معافیت مالیاتی، پرداخت بخش عمده بیمه توسط دولت و تخصیص کمک‌های فصلی به حقوق‌بگیران از بودجه دولتی تعریف کرد. با این روش می‌توان دور باطل افزایش حقوق‌ها را متوقف و راه را برای جلوگیری از ضرر همگانی هموار ساخت.

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی
  • محسن ارسالی در

    کسی که این خرف رو میزنه خودش چقدر حقوق م یگیره ! ؟

  • ناشناس ارسالی در

    نویسنده این مقاله فکر کنم کمترین اطلاعی ازهیچ چیزی ندارد آدم تاسف میخوره این مقا لات را می خونه چقدر کشورمون از داخل تهی شده که این افراد بیسواد میاند اینگونه مق اله صادر می کنند فقط یک کلمه میگویم کارف رمایی که این مقاله را با مقاسد... نوشته حقوق شاید به 10% تمام شده تولید هم نرسه همه این را میدانند امیدوارم عقلانیت و وا قعیات در مملکت ما جاری شود نه چرندیاتو.. .

  • ناشناس ارسالی در

    مملکت بی دروپیکر یعنی آدم ***** مثل از اقتصاد هیچ سر رشته ای نداری اظهار نظر می ‌کنی و جمعیت پنجاه میلیونی رو دچار مشکل می‌کنی اگر افاضات شما درست باشد که صدرصد غلط است پارسال وزیر نابلد حقوقها رو بیس ت درصد اضافه کرد و قول داد تورم کنترل شو د آیا شد یا سر کارگر بی کلاه ماند تورم ا ز پارسال تا حالا دویست درصد اضافه شده ول ی حقوق کارگر بدبخت بیست درصد پس اول تورم کنترل شود که با این اقتصاد چپر چلاق این دزدی‌ها و اختلاسها کنترل شدنی نیست این وسط کارفرما و کارگر بدبخت سرشان بی کلاه مانده حداقل اظهار نظر می‌کنی یه ذره سواد شو داشته باش همینجوری الابختکی نظر نده

  • مرتضی ارسالی در

    چقددددررر چرت گفتید و گفته دولت مگر هزین ه حقوق کارگر سهم 100 درصدی در درآمد فرو ش محصولات دارد که کارفرما برای افزایش 35 درصدی حقوق کارگر قیمت فروشش را دوبرابر کند فکر میکنید برای بیسوادها حرف میزنید، تز میدید و تصمیم میگیرید؟ اینهایی که شم ا دولت و کارفرمای بی وجدان به کارگری گرف تید و برده داری میکنید همه از لیسانس تا دکتری هستند.دیگر کاگری با این حقوقها برا ی شما نخواهد ماند

  • عیدمحمدگهگاهی عیدزاده اصل ارسالی در

    چطوره کارگرها مجانی کارکنن تاتورم ایجادن شه کارشناسه میگن هزینه دستمزدفقط۳درصدهزی نه تولیدشامل میشه مدیرعامل محل کارمن سال ۸۳ ماشین ۴۰۵ ااستیشن سوارمیشد الان بعد۱۹ سال ویلا خریده المان حتما سودمیکنه که تو انایی خریدداره فقط یک شام خوردنش به اندا زه یکماه حقوق من براش هزینه داره .این حر فا رابامدرک ودلیل میزنم.خداقبرپدرومادربا عث وبانیشو ابادکنه

  • 1 ارسالی در

    اینهاهمه حرف مفت است اگر تورم کنترل شود دیگر نیازی به افزایش حقوق نیست ولیکن دولت سمت کارفرمایان و سرمایه داران است و اصلا به فکر کارگران نیست که انها با خانواده شان حق زندگی دارند

  • علی ارسالی در

    لطفا خفه شو ، ضمنا حقوق ۹۰درصد از کارگرا ن ۲۲درصد افزایش یافته.

  • حسن احمدی ارسالی در

    سلام
    به عنوان کارشناس تولید و مدی ر یک کارخانه تولیدی باید عرض کنم که این متن کلا اشتباه بوده و نویسنده متاسفانه ت جربه تولید را ندارد. در ایران بطور متوسط حدود 20 درصد از قیمت تمام شده سهم دستمز د است (این عدد بسته به فرایند تولید و BO M محصول متغییر است) . لذا وقتی شما 35 در صد به حقوق اضافه میکنید کلا 7 درصد محصول شما گرانتر شده است. از طرفی مواد اولیه که میخرید توسط سایر تولید کنندگان تامین میشود که آنهم در همین حدود افزایش خواهد یافت. هزینه های سربار نیز که آنهم بطور م توسط 10 تا 15 درصد است (عمدتا شامل حمل و نقل، انرژی و ... می باشد) هم تاثیر در ح دود 5 تا 10 درصد خواهد داشت. لذا بهاء تم ام شده شما حداکثر همان 35 درصد افزایش حق وق خواهد بود که کمتر از تورم جامعه است. بخاطر همین است که در هر تورمی محصولات دا خلی ارزانتر از محصولات خارجی خواهد شد. ل ذا واردات کاهش خواهد یافت. البته صحبت فر اوان است و مجال آن در اینجا نیست. لطفا ا ز انتشار مطالب فاقد اعتبار لازم خود داری نمایید/. متشکرم

  • ناشناس ارسالی در

    تنها علت تورم و افزایش قیمت ها چاپ پول ب دون پشتوانه توسط دولت هست نه افزایش حقوق کارگران . چه طور وقتی درآمد و سود کارفر مایان زیاد می‌شود تورم ایجاد نمی‌شود ولی افزایش حقوق کارگران تورم ایجاد می کند ؟ ؟؟!!! کارفرمایان قیمت را هفتاد درصد افزا یش دهند ولی وقتی دولت پول بدون پشتوانه چ اپ نکند و در نتیجه پولی در جامعه نباشد ج نس روی دستشان می ماند و دیر یا زود مجبور به کاهش قیمت‌ها می شوند .

  • ناشناس ارسالی در

    یعنی شما هر کاری میکنید تا کارگر سر پا ن تونه بمونه لطفاً بی لیاقتی خودتون رو الک ی توجیه نکنید

  • علیرضا ارسالی در

    چرا باید چنین تحیلی بی پایه واساسی توسط یک مشت آدم جیره خوار در زمان افزایش های بی رویه در روزنامه وسایت نوشته شود.
    فقط بخاطر حفظ موفقعیت یا دفاع از وزیر ان ومدیران بی لیاقت
    به چه قیمتی!
    خودفروختگی تا چه اندازه.
    وظیفه روزنانه درج مشکلات مردم نه جانب دا ری کورکورانه از یکسری آدمهای جیره خوار

  • بهلول ارسالی در

    چرا حرف بی ربط میزنید
    تورم یعنی ا فزایش تقاضا نسبت به عرضه
    حالا آیا با تورم47 درصدی. که البته آنهم بصورت غی ر واقعی و کم اعلام شده حقوق 37 درصد افزا یش پیدا کند تورم بوجود می آید؟؟!!
    و حال اینکه نه تنها حقوق سال های قبل مو ازی با تورم نبوده و بلکه کمتر بوده پس حق وق خیلی عقب تر از تورم امسال هست
    که امسال اگر از 16 میلیون سبد افزایش میا فت تورم میشد
    و باز هم سبد 21 میلی ون بود که دولت با اعداد غیر واقعی به 16 رساند
    و دلیل دیگر . مگر در یک شرک ت چند کارگر دارد که برای این تعداد کل فر وش را بخواهند افزایش دهند که اگر جنس را تنها 1 درصد افزایش دهند نه تنها حقوق کار گر خود را میدهند بلکه سود بسیار به جیب م یزنند و این هم کاملا واضح است
    لطف ا با اعداد بازی نکنید
    و بیشتر از این خود را در میان مردم منفورتر نکنید

  • ناشناس ارسالی در

    کی گفته

  • علی ارسالی در

    این تحلیل عالمانه از طرف چه کسی نوشته شد ه تا برایش یک جایزه نوبلی برایش اهدا کنن د مومن خدا شما که تمام تقصیرات را گردن د ولت انداختید واصلا در این میان کارفرمایا ن ودلالها و....هیچ تقصیری ندارند وقتی یک کالایی در کشور ده نوع قیمت متفاوت دارند وحتی بین دو فروشنده که از هم چند متر فاص له دارند تقصیر کیست

  • ناشناس ارسالی در

    چرا دري وري ميگين. اين استدلال هاي صد من ي غاز از كجا مياد. واقعا متاسفم براي ي سري تن پرور مفت خور. كارگر بدبخت اگر كار ميكنه يه محصول واسه فروش تحويل كارفرما ميده پس دولت هيچ منتي نميتونه سر كارگر ب ذاره. اما خيلي از مشاغل هيچ خروجي ندارن. اونا چي؟!!!

  • ناشناس ارسالی در

    چرا بدون دانش مطلب مینویسید ، نویسنده مح ترم ، حقوق قشر کارگر مگر بیشتر از یک بار در سال افزایش پیدا می‌کند ؟
    اولا قبمتها کوچکترین ربطی به افزایش حقوق ندا ره ، دوم حقوق در سال یک بار افزایش پیدا میکنه ، ولی کارفرمایان محترم هفته ای یک بار قیمت هاشون رو بالا میبرن.

  • ناشناس ارسالی در

    افزایش دستمزد به ضرر کشوره! ولی افزایش ق یمت نان و مسکن و ماشین و شیر و گوشت و .. ...... به نفع کشور؟!!! همین کشوری که ازش حرف میزنیم با دستای کارگراش ساخته میشه! !!!

  • ناشناس ارسالی در

    سلام کدام احمقی این مقاله رونوشته که ازا لفبای اقتصاد هیچ بوی نبرده اولا تاثیر مز د درقیمت کالا حداکثر ۱۰٪قیمت تمام شده اس ت ثانیا با افزایش حقوق قدرت خرید کارگر ب یشتر میشودوباتوجه به اینکه ۴۰٪جامعه کارگ ر هستند تولید کا خانجات افزایش می یابدوه زینه ها سرشکن شده واین افزایش مزد را جبر ان میکند
    تو هم مثل اون وزیر کار بیسواد واحمق هستی

  • ناشناس ارسالی در

    حرف شما درسته تاحقوق بدست گارگر نرسیده قیمت‌ها کلی بالا رفته کی باید پاسخ گوباشه وزیرکاری که مدافع کارفرماست نه کارگر حداقل باید جلوی بالابردن قیمت ها روبگیره فقط خداداد این مردم باید برسه

  • ناشناس ارسالی در

    این افزایش 70 درصدی محصول که می فرمایید ، در صورتیه که تمام هزینه اون شرکت فقط د ستمزد کارگر باشه! یعنی از هوای رایگان کا لا تهیه کنه و افزایش 35 درصدی حقوق کارگر منجر به افزایش هزینه ها به میزان 58 درص د (نه 70) بشود. در صورتی که هزینه های دی گر هر شرکت تولیدی شامل مواد اولیه و هزین ه های تولید هست که حقوق کارگر بخش کوچکی از این مسئله هستش. بد نیست روند افزایش ح قوق در آلمان رو هم نگاه کنید که در طی 8 سال 50 درصد افزایش حقوق داشتن اما تورم ک متر از 30 درصد بوده! تحلیل اشتباه نتایج اشتباه داره!

  • احمد ارسالی در

    به ضرر کشور نمیشه به ضرر بخور بخور آقایو ن میشه دیگه والا کارمون از فروش کلیه هم گذشته زن گرفتن و خانه داشتن شده آرزو خو دتون رو گول میزنید شورای تأیین دستمزد دی گه چه کشکیه همون رقمی رو که بهتون گفتن ط وطی وار تکرار میکنین خودتون رو گول نزنین مردم رو هم خر فرض نکنین اگه کسی قرار با شه برای قشر کارگر کاری کنه شما اصلن نمیز ارید از جفت سیستم هم رد بشه چه برسه نظر بده

  • ناشناس ارسالی در

    چرت گفتی

  • بینام ارسالی در

    شما واقعا عقل درست و حسابی ندارید که فکر میکنید اگه حقوق کارگر اضافه نشه کرایه خونه هم افزایش پیدا نمیکنه یا شما خرید یا فکر میکنید ما خریم

  • علی اکبر وثوقی ارسالی در

    سلام پس چرا اقایون خودشون حقوقهای نجومی میگیرند یک بام و دو هوا

  • ع قاسمی ارسالی در

    میگن اگرقرارهست مست گیرندهرآنچه که هست گیرندبله خودمسولیین نظام ازچندشرکت وبیت المال وموسسات وخمس وغیره درآمددارندفرزندان راخارج فرستادن حالاهرتصمیمی که منفعت داشته باشدبرای خودشان خیلی زودتصویب واجراءمیکنندولی به ملت معمولی که میرسدمیگن اگرافزایش حقوق ودستمزدبشودتورم بیشترمیشودحالاافزایش قیمت خدمات خوددولت باعث ایجادتورم بیشترنمی شودالبته مقصراصلی خودمامردم معمولی هستیم که اینگونه افرادبی سوادوخودخواه رابه‌مجلس ودولت ارسال میکنیم پس ارماست که برماست

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها