|
کدخبر: 323768

رتبه بندی فرهنگیان / حقوق معلمان / صندوق بازنشستگی

دلگرمی مجلس به معلمان / تکلیف پرداخت حقوق ها مشخص شد

رئیس کمیسیون آموزش مجلس اظهار کرد: همانطور که قانون تعیین کرده است، هیچ معلمی که در هفته ۳۰ ساعت تدریس می‌کند و فعالیت‌های آموزشی تعیین شده را انجام می‌دهد، نباید حقوق کمتر از ۱۰ میلیون تومان دریافت کند.

اقتصاد دلگرمی مجلس به معلمان / تکلیف پرداخت حقوق ها مشخص شد

علیرضا منادی سفیدان با اشاره به تأیید «طرح اصلاح قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی» در شورای نگهبان، گفت: این طرح، یکی از تصمیمات مهم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس بود که با درخواست معلمان مدارس غیردولتی و همکاری و حضور نمایندگان مؤسس و مدیران این مدارس در کمیسیون آموزش مورد بررسی قرار گرفت و پس از بررسی‌های مکرر و تصویب در صحن علنی و شورای نگهبان، نهایتا به تصویب و تأیید نهایی رسید.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این مصوبه قانونی تلاش کردیم، تمامی دغدغه‌ها و مسائل معلمان و کارکنان مدارس غیردولتی را در نظر بگیریم، افزود: متأسفانه پیش از این شاهد بودیم که در این مدارس از خلأ قانونی سوء استفاده و حق و حقوق معلمان به صورت کامل پرداخت نمی‌شد لذا در کمیسیون با در نظر گرفتن همه جوانب چنین مصوبه مهمی را به تصویب رسانده و پیگیر تصویب آن در صحن و تأیید آن در شورای نگهبان بودیم.

وی تصریح کرد: گزارش‌هایی داشتیم که حقوق پرداختی به معلمان در سال گذشته بسیار ناچیز و حدود ۳ میلیون تومان بوده ولی در این قانون مصوب کردیم که ساعت کاری معلمان در مدارس غیردولتی از ۴۴ به ۳۰ ساعت در هفته کاهش و شامل برنامه درسی ملی و فوق برنامه درسی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش و آمادگی برای حضور در کلاس درس شود.

منادی یادآور شد: همچنین این معلمان مشمول قانون کار می‌شوند که بر اساس قانون کار، هیچ معلمی با ۳۰ ساعت تدریس و فعالیت‌های نام برده در ماده ۱۵ قانون، دیگر نباید کمتر از کف حقوق تعیین شده در سال ۱۴۰۳ یعنی حدود ۱۰ میلیون تومان و ۳۰ روز بیمه دریافتی داشته باشد.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس اضافه کرد: همچنین با اجرای این قانون با در نظر گرفتن سامانه‌های نظارتی، نظارت بر ۱۸ هزار مدرسه غیردولتی دقیق‌تر خواهد شد و اجازه اجحاف در حق ۲۲۰ هزار معلم مدرسه غیردولتی داده نخواهد شد.

وعده جذاب دولت به معلمان

علی فرهادی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، درباره مهمترین رویداد سال ۱۴۰۲ که شامل رتبه‌بندی معلمان بود، اظهار داشت: حدود ۵۷۲ هزار معلم اعتراض به رتبه خود داشتند و تمامی این اعتراضات مورد بررسی قرار گرفت و به نتیجه‌ای رسید.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره اینکه «مهمترین خبری که تمایل داشتید در سال ۱۴۰۲ اعلام کنید اما محقق نشد، چه بود؟» گفت: صفر شدن مطالبات آموزش و پرورش که محقق نشد هم‌اکنون میزان مطالبات از ۴۳ هزار میلیارد تومان به ۶ هزار میلیارد کاهش یافته است و اگر ۶ هزار میلیارد تومان دریافت می‌کردیم، رقم مطالبات صفر می‌شد.

فرهادی درباره استخدام معلم در سال ۱۴۰۲ عنوان کرد: ۳۰ هزار دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی، فارغ‌التحصیل شده و وارد مدارس شدند همچنین مجوز استخدام ۵۱ هزار نفر را دریافت کردیم که ۴۴ هزار نفر جذب شدند و ظرفیت باقی مانده به دلیل خالی ماندن سهمیه‌ها و سایر مسائل  بود.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۳ حدود ۷۲ هزار معلم جدید از طریق آزمون استخدامی، جذب می‌شوند و ۳۲ هزار نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و رجایی وارد مدارس می‌شوند؛ بر این اساس بیش از ۱۰۰ هزار معلم جدید خواهیم داشت همچنین امسال، ۱۹ هزار مربی پرورشی، تربیت‌بدنی و مربی سلامت استخدام می‌شوند که از اول مهر کار خود را در مدارس آغاز خواهند کرد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش افزود: سال ۱۴۰۳، ۷۳ هزار معلم بازنشسته می‌شوند که تلاش می‌کنیم در صورت رضایت آنها، استمرار خدمت داشته باشند.

فرهادی درباره کمبود معلم در سال ۱۴۰۳ گفت: جذب دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷ از ۳۰ هزار نفر به سه هزار نفر در سال کاهش یافت و این وضعیت باعث کمبود معلم شد که هم‌اکنون از طریق آزمون استخدامی به دنبال جبران آن هستیم.

تلاش برای پرداخت حق‌التدریس معلمان هر دو ماه

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش افزود: دوسوم کمبود معلم از طریق ساعات حق‌التدریس یا اضافه کار معلمان جبران می‌شود، در تلاش هستیم حق‌التدریس معلمان با کمک سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و خزانه هر دو ماه پرداخت شود، سال گذشته به دلیل تأخیر در پرداخت حق‌‌التدریس شرمنده معلمان شدیم.

فرهادی بیان کرد: اگر می‌خواهیم معلمان شاغل و بازنشسته برای اضافه کار انگیزه لازم داشته باشند باید حق‌التدریس‌ها به موقع پرداخت شود و مبلغ پرداختی آن افزایش یابد. طرحی را با همراهی سازمان برنامه و بودجه دنبال می‌کنیم که از مهر ۱۴۰۳ اجرا خواهد شد و براساس آن حق‌الزحمه ساعات اضافه تدریس معلمان دو برابر خواهد شد.

منبع: ایسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها