|
کدخبر: 323758

بانک جهانی / جنگ غزه / سازمان ملل

خسارت جنگ غزه اعلام شد / تبعات یک جنگ خطرناک

در یک گزارش مشترک، بانک جهانی و سازمان ملل خسارات جنگ بر زیرساخت‌های غزه را برابر با یک سال تولید ناخالص داخلی این منطقه تخمین زدند.

اقتصاد خسارت جنگ غزه اعلام شد / تبعات یک جنگ خطرناک

گزارش جدید از بانک جهانی و سازمان ملل نشان می‌دهد که هزینه خسارت جنگ بر زیرساخت‌های غزه حدود ۱۸.۵ میلیارد دلار است، که معادل ۹۷ درصد تولید ناخالص داخلی کرانه باختری و غزه در سال ۲۰۲۲ می‌شود.

"گزارش اولیه ارزیابی خسارت" با استفاده از منابع دور برای جمع آوری داده‌ها خسارت به زیرساخت‌های فیزیکی در بخش‌های کلیدی را در فاصله اکتبر ۲۰۲۳ و ژانویه ۲۰۲۴ اندازه گیری کرده است. یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که خسارت به ساختارها همه بخش‌های اقتصادی این منطقه را تحت تاثیر قرار داده است. مسکن ۷۲ درصد از هزینه‌های خسارت را دربر می گیرد. ساختارهای خدمات عمومی چون آب، سلامت و تحصیلات ۱۹ درصد و ساختمان‌های صنعتی و تجاری ۹ درصد از خسارت‌ها را شامل می‌شوند. همچنین تخمین زده می‌شود که ۲۶ میلیون تن آوار و نخاله‌های ساختمانی در پی تخریب ناشی از جنگ باقی مانده است، که برداشت آنها می‌تواند سال‌ها طول بکشد.

این گزارش همچنین تاثیرات جنگ بر مردم غزه را نیز بررسی کرده است. بیش از نیمی از جمعیت این منطقه در آستانه قحطی هستند و کل جمعیت با ناامنی غذایی شدید و سوء تغذیه مواجه است. بیش از یک میلیون نفر بدون خانه مانده‌اند و ۷۵ درصد جمعیت آواره شده است.

باتوجه به آسیب دیدن ۸۴ درصد از تجهیزات پزشکی این منطقه، و کمبود برق و آب برای بهره برداری از تاسیسات باقیمانده، دسترسی جمعیت به مراقبت‌های بهداشتی، دارو و درمان‌های حیاتی حداقل است. سیستم‌های آب و فاضلاب تقریبا ازهم پاشیده است به‌طوری که حدود ۵ درصد از خروجی قبلی خود دارد و مردم برای ادامه بقا به جیره بندی محدود آب وابسته هستند. سیستم آموزشی نیز سقوط کرده است به‌طوری که ۱۰۰ درصد کودکان از مدرسه باز مانده‌اند.

این گزارش همچنین به اثرات جنگ بر شبکه‌های برق و همچنین سیستم‌های تولید برق خورشیدی و قطعی تقریباً کلی برق از هفته اول جنگ اشاره می‌کند. با تخریب یا آسیب دیدگی ۹۲ درصد از جاده های اصلی و آسیب جدی به زیرساخت‌های ارتباطی، ارسال کمک های بشردوستانه به مردم بسیار دشوار شده است.

این گزارش اقدامات اولیه را برای تلاش‌های بازسازی زودهنگام شناسایی کرده است، که با افزایش کمک‌های بشردوستانه، کمک‌های غذایی، تهیه سرپناه و راه حل‌های سریع مسکن مقرون به صرفه برای افراد آواره و از سرگیری خدمات ضروری آغاز می‌شود.

منبع: اکوایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها