|
کدخبر: 323733

واردات خودرو / خودرو داخلی / خودرو مونتاژی

در بازار خودرو چه کسی سود می کند ؟ / صنعت خودرو روبه نابودی است

مهدی دادفر بیان کرد که در بازار خودرو، که تقاضا بسیار بالاست و به دلیل محدودیت در عرضه، سود بسیار بالایی برای خریداران به ارمغان می‌آورد، نیازی به تبلیغات نیست. او اظهار داشت که کافیست شانه‌های سعادت بر شانه شما بنشیند و در نتیجه شما برنده در این بازار خواهید شد.

اقتصاد در بازار خودرو چه کسی سود می کند ؟ / صنعت خودرو روبه نابودی است

در سال گذشته، بازار خودرو با تلاطمات فراوانی مواجه شد. از عدم تحقق کامل وعده‌های واردات خودرو، تا نوسانات قیمت شدید در بازار، چالش‌های بی‌پایان برای تولیدکنندگان خودروهای داخلی و عدم عقب‌نشینی از وعده‌های تحویل خودروهای ثبت نامی به مردم، همه این عوامل باعث رسیدن بازار خودرو به شرف نابودی شد. در این شرایط، آیا تحقق شعار سال جدید "جهش تولید با مشارکت مردم" در صنعت خودرو امکان‌پذیر است؟

برای پاسخ به این سوال به سراغ مهدی دادفر دبیر سابق انجمن واردکنندگان خودرو رفتیم.

دادفر در خصوص امکان افزایش واردات خودرو در سال جدید گفت: افزایش واردات خودرو که وابستگی به تخصیص ارز از طرف دولت داشته باشد یقینا به ۲۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان سال ۱۴۰۳ نخواهد رسید، چرا که دولت دچار کسری بودجه است و درآمدهای ارزی کفایت عملیات این چنینی را به دولت نخواهد داد، هرچند که تبلیغات و و مانور هم در این زمینه انجام شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تیتر کوتاه مبنی بر حل چالش‌های بازار خودرو با کمک واردات بیان کرد: با واردات واقعی و با استفاده از ارز اشخاص همانند سال ۱۳۹۴ و قبل تر، قطعا چالشهای بازار خودرو مرتفع می‌شود. البته رفع چالش های مردم متاسفانه با منافع اشخاص حقیقی و حقوقی که با واردات خودرو تضاد منافع دارند، مواجه شده است. ناگفته نماند که بیشترین چالش برای دو خودرو ساز بزرگ داخلی خواهد بود که منافع زیادی در عدم تعادل در بخش عرضه دارند.

این کارشناس خودرو شروط نجات بازار خودرو را اینگونه توصیف کرد: صدور مجوز واردات خودرو برای کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی با استفاده از ارز خود و به ازای هر کارت ملی بالای ۱۸ سال و اخذ کلیه عوارض و مالیات‌های مربوطه به صورت نقد در بدو خروج از گمرکات کشور، می‌تواند به عنوان تغییراتی موثر و راهکارهایی قابل اجرا، پیشرفت بازار خودرو را تضمین کند.

مهدی دادفر در پاسخ به سوال خبرنگار تیتر کوتاه مبنی بر نقش صنعت خودرو در تحقق شعار سال جدید « جهش تولید با مشارکت مردم» توضیح داد: صنعت خودرو، صنعت شیرین در اختیار دولتی هاست و فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص شعار جهش تولید با مشارکت مردم نه تنها امسال بلکه سال‌های بعد نیز محقق نخواهد شد. دولت‌ها برای دست برداشتن از این صنعت جان می‌کنند ولی دل نمی‌کنند و فقط شعار مردمی‌سازی این صنعت را می‌دهند. بنابراین عزم راسخ تری جهت عدم انجام واگذاری به مردم را جزم خواهند کرد. ما در صنعت خودرو‌سازی بخش توانمند خصوصی کم نداریم که البته با طرح و نقشه و یک فرآیند مهندسی، تلاش جهت زمین گیر کردنشان قابل لمس است.

دبیر سابق انجمن واردکنندگان خودرو در رابطه با تاثیر تبلیغات شرکت‌های واردکننده خودرو بر روند این صنعت بیان کرد: در جایی که تقاضا به صف شده و به علت عرضه محدود سود سرشاری به خریدار اعطا می‌شود نیازی به تبلیغات نیست. کافی است همای سعادت بر شانه شما بنشیند و شما برنده این بازار خواهید شد. تبلیغات واردکنندگان خودرو بیشتر با هدف تبلیغات برند شرکتشان است تا برند و خودرو وارد شده.

وی در پایان عنوان کرد: آنچه که ریشه نارضایتی از خودروساز داخلی است از اینجا شروع می‌شود که مردم را فاقد قدرت تشخیص دانستیم و برای آنها تعیین کردیم که چه بخرند و چه نخرند. بخشی از نارضایتی لزوما فنی نیست، بخشی از آن، گرفتن حق آزادی انتخاب است که سیاستگذار به دفعات اثبات کرده این حق را به رسمیت نمی‌شناسد. وقتی حق آزادی انتخاب به رسمیت شناخته شود، خودرو از حالت یک کالای سرمایه ایی خارج خواهد شد. این حق زمانی به رسمیت شناخته می‌شود که هر فردی آزاد باشد تا خودرو مورد نظرش را خودش به کشور بیاورد.

 

منبع: تیتر کوتاه

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها