|
کدخبر: 323710

دیپلماسی اقتصادی/صادرات ایران/صادرات نفت

تجارت نفتی ایران / رونق اقتصادی در اه است؟

حجم تخلیه و بارگیری کالا در بنادر در طول ۱۲ ماه گذشته به مقدار ۲۳۶ میلیون و ۵۱۲ هزار و ۲۴۰ تن بود، که نشان‌دهنده رشد ۱۰ درصدی نسبت به دوره مشابه در سال ۱۴۰۱ است.

اقتصاد تجارت نفتی ایران / رونق اقتصادی در اه است؟

در سال ۱۴۰۲، حجم تخلیه کالاهای نفتی در بنادر متعلق به سازمان بنادر و دریانوردی، به مقدار ۲۹ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۴۰۳ تن بود. همچنین، حجم تخلیه کالاهای غیرنفتی به مقدار ۵۱ میلیون و ۱۷ هزار و ۷۴۹ تن بود. در نتیجه، جمع حجم تخلیه کالاهای نفتی و غیرنفتی در آن سال، برابر با ۸۰ میلیون و ۶۳۱ هزار و ۱۵۲ تن بود.

بارگیری کالاها

میزان بارگیری کالاهای نفتی در بنادر مالکیتی و حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی طی سال گذشته، معادل ۸۱ میلیون و ۷۹۰ هزار و ۴۶۸ تن، میزان بارگیری کالاهای غیرنفتی ۷۴ میلیون و ۹۰ هزار و ۶۲۱ تن و مجموع بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی معادل ۱۵۵ میلیون و ۸۸۱ هزار و ۸۹ تن بوده است که در مجموع حاکی از رشد ۸ درصدی در بخش کالاهای نفتی، رشد ۲۳ درصدی در بخش کالاهای غیرنفتی و رشد ۱۵ درصدی در بخش کالاهای نفتی و غیرنفتی است.

تخلیه‌وبارگیری کالا

جمع تخلیه‌وبارگیری کالاهای نفتی از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان اسفندماه همان سال، معادل ۱۱۱ میلیون و ۴۰۳ هزار و ۸۷۱ تن و جمع تخلیه‌وبارگیری کالاهای غیرنفتی ۱۲۵ میلیون و ۱۰۸ هزار و ۳۶۹ تن بوده؛ همچنین مجموع تخلیه‌وبارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی در مدت مذکور معادل ۲۳۶ میلیون و ۵۱۲ هزار و ۲۴۰ تن بوده که حاکی از رشد ۶ درصدی در بخش تخلیه‌وبارگیری کالاهای نفتی، رشد ۱۳ درصدی در بخش تخلیه‌وبارگیری کالاهای غیرنفتی و رشد ۱۰ درصدی در بخش تخلیه‌وبارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

عملیات کانتینری

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی تخلیه‌وبارگیری صورت‌گرفته در بخش عملیات کانتینری نیز در سال ۱۴۰۲، معادل ۲ میلیون و ۶۸۱ هزار و ۳۸۵ TEU بود که در قیاس با عملیات کانتینری طی مدت مشابه سال گذشته، رشد ۵ درصدی را نشان می‌دهد.

تخلیه و بارگیری در بنادر، عملیات حیاتی در حوزه تجارت بین‌المللی و حمل و نقل دریایی است. این فرایند به معنای تخلیه و تخلیه بار از ناوگان دریایی و بارگیری و بارگیری کالاها می‌باشد.

در طول عملیات تخلیه، کالاها از ناوگان حامل دریایی تخلیه می‌شوند و به طور موقت در بنادر ذخیره می‌شوند. این فرآیند شامل تخلیه کانتینرها، بارهای سیال مانند نفت و گاز، بارهای سنگین و سبک و دیگر انواع بارها است. بعد از تخلیه، کالاها به صورت موقت در انبارها یا مناطق ذخیره‌سازی مربوطه قرار می‌گیرند.

همچنین، در فرآیند بارگیری، کالاها از انبارها یا مناطق ذخیره‌سازی به ناوگان حامل دریایی بارگیری می‌شوند. این شامل بارگیری کانتینرها، بارهای مایع مانند نفت و گاز، بارهای سنگین و سبک و سایر کالاها است. بارگیری دقیقاً برعکس تخلیه است و به کالاها اجازه می‌دهد تا به مقصد نهایی خود برسند و در بازارها به فروش برسند.

منبع: ایسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها