|
کدخبر: 323678

اختصاصی گسترش نیوز؛

یک شغل نان و آبدار برای جوانان / این مشاغل در خطر جدی هستند

به باور اکثر کارشناسان با ظهور چاپگرهای سه بعدی، مشاغل مختلف در خطر جدی قرار گرفتند. در کنار این خطرات، کسب و کارهای مربوط به این فناوری به درآمدزایی افراد علاقه مند کمک ملموسی می کند.

اقتصاد یک شغل نان و آبدار برای جوانان / این مشاغل در خطر جدی هستند

اختراع پرینتر سه بعدی می‌تواند به عنوان بزرگ‌ترین دستاورد بشر در صنعت تلقی شود. این نوع پرینتر یک انقلاب بزرگ در زمینه‌های مختلف از جمله پزشکی، مهندسی و هنر به وجود آورده است.

به کمک رایانه، مهندسین و طراحان قادرند با سهولت ایده‌های خود را طراحی کرده و نسخه فیزیکی آن را با دقت بالا با استفاده از چاپگر سه بعدی به وجود آورند. این موضوع تنها یکی از مزایایی است که این نوع پرینترها ارائه می‌دهند. با گسترش استفاده از این دستگاه‌ها، بازار چاپ سه بعدی نیز رشد می‌کند و فرصت‌های شغلی جدیدی را فراهم می‌کند.

پرینترهای سه بعدی در نسخه‌های صنعتی و خانگی تولید می‌شوند، که این امکان را فراهم می‌کند تا در مقیاس وسیع یا محدود کسب و کارهای جدید راه‌اندازی شود. در گذشته، به دلیل ابعاد بزرگ و هزینه‌ی بالای آنها، پرینترهای سه بعدی تنها در صنایع و توسط اپراتورهای متخصص مورد استفاده قرار می‌گرفتند؛ اما اکنون با پیشرفت تکنولوژی و تولید نمونه‌های پیشرفته با ابعاد کوچک‌تر، هر فردی قادر است از چاپگر سه بعدی بهره ببرد.

پرینت ۳ بعدی یک فناوری نوظهور است که قابلیت تولید اشیاء سه‌بعدی با استفاده از مواد مختلف را دارد. این فناوری هر چه بیشتر توسعه پیدا کند، می‌تواند تأثیرات قابل توجهی در برخی از مشاغل و صنایع داشته باشد، اما در این زمینه نیاز به بررسی دقیق تأثیرات مثبت و منفی آن داریم.

چاپگر-سه-بعدی

مزیت‌های غیر قابل انکار چاپگرهای سه بعدی

در وهله نخست باید توجه داشت که پرینت ۳ بعدی در برخی از صنایع و مشاغل می‌تواند مزیت‌های قابل توجهی داشته باشد. پرینت ۳ بعدی می‌تواند فرآیند تولید را سریع‌تر و همچنین ارزان‌تر کند. این فناوری مدرن به کاهش نیاز به قطعات و اجزای متعدد و هزینه‌های مربوط به ماشین‌آلات تولید سنتی کمک می‌کند.

با بهره گیری از پرینت ۳ بعدی، می‌توان قطعات سفارشی و انعطاف‌پذیر را به طور مستقیم تولید کرد. این امر با برخی صنایع مانند طراحی محصولات سفارشی و پزشکی سازگار است.

با استفاده از پرینت ۳ بعدی، می‌توان قطعات را در سطح محلی تولید کرد و نیاز به واردات و ترابرد بین المللی را کاهش داد. این مطلب می‌تواند به صنایع محلی یاری برساند و از لحاظ اقتصادی نیز مثمرثمر باشد، اما در کنار این مزایای مهم، نمی توان تأثیرات منفی این فناوری را نادیده گرفت یا از کنار آن به سادگی عبور کرد.

چاپگر-سه-بعدی-1

خطر بیخ گوش مشاغل مختلف

به دلیل خودکارسازی بیشتر در فرآیند تولید، ممکن است نیاز به نیروی کار انسانی کاهش پیدا کند و این موضوع به بیکاری در برخی شغل‌ها منجر شود. در صنایعی که قطعات یا محصولات خاص و پیچیده تولید می‌شوند، پرینت ۳ بعدی می‌تواند به عنوان یک تهدید و جایگزین برای روش‌های سنتی تولید ایفای نقش کند که این اتفاق، ضربه مهلکی را بر برخی از مشاغل وارد خواهد کرد.

با گسترش پرینت ۳ بعدی، مسائل حقوقی مربوط به حقوق تکنولوژی و مالکیت فکری مطرح می‌شود. به عنوان مثال، استفاده غیرقانونی از پرونده‌های طراحی یا تقلب در حقوق تکنولوژی ممکن است به عنوان یک مسئله قانونی مطرح شود.

بنابراین، می‌توان گفت که پرینت ۳ بعدی قادر است تأثیرات مثبت و منفی بر مشاغل داشته باشد. البته واقعیت امر آن است که تأثیر نهایی آن بستگی به صنعت و حوزه کاری مربوطه دارد. برای تطبیق با این تغییرات، صنایع و شغل‌ها باید به روز شوند و الگوهای کاری جدیدی را بپذیرند.

در گذشته این دستگاه‌ها نیازمند تخصص بودند و معمولاً توسط مهندسان استفاده می‌شدند، اما اکنون با پیشرفت پرینترهای سه‌بعدی، فرایند ساخت قطعات به شدت آسان‌تر شده است؛ بنابراین حتی افراد عادی نیز می‌توانند قطعات مورد نیاز خود را چاپ کرده و از آن برای کسب درآمد بهره ببرند.

چاپگر-سه-بعدی-2

درآمدزایی کلان از طریق این فناوری

فراهم شدن پرینترهای سه‌بعدی پیشرفته در صنعت و تنوع مدل‌ها، باعث شده تا ایده‌ها و خلاقیت‌ها به نحو قابل توجهی پیاده‌سازی شود. امروزه، کسب و کار در زمینه پرینت سه‌بعدی یکی از موفق‌ترین و درآمدزا‌ترین حوزه‌های کسب و کار است.

به همین دلیل، چاپگر سه بعدی به سرعت در حال پیشرفت و گسترش است و حالا اشخاص زیادی به سمت این فناوری سوق پیدا کردند. همچنین، ایجاد فرصت‌های شغلی مانند دوره‌های آموزشی استفاده از پرینتر سه‌بعدی، طراحی و ساخت قطعات سفارشی و ارائه خدمات مرتبط با پرینت سه‌بعدی نشان از رشد این صنعت و ظهور فرصت‌های شغلی متنوع دارد.

چاپگرهای سه بعدی در ساخت زیورآلات با پرینتر سه بعدی، ساخت ایمپلنت دندان، ساخت صورت جنین با پرینتر سه بعدی، ساخت قطعات سفارشی برای صنایع مختلف، ساخت اسباب بازی با پرینتر سه بعدی، ساخت اکشن فیگور، ساخت لوازم جانبی گوشی هوشمند، ساخت عینک، ساخت مجسمه با پرینتر سه بعدی، ساخت لوازم یدکی خودرو و ساخت انواع اکسسوری با چاپگر سه بعدی کاربردهای چشمگیری دارند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها