|
کدخبر: 323587

قیمت نفت/ اقتصاد ایران

ادعای وزیر اقتصاد درباره رشد اقتصادی / کشور به نفت وابسته است؟

نشست خبری احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۳، چند لحظه پیش با حضور خبرنگاران آغاز شد. در این نشست، احسان خاندوزی اطلاعاتی را در مورد وضعیت اقتصادی کشور و سیاست‌های دولت در این زمینه ارائه کرد.

اقتصاد ادعای وزیر اقتصاد درباره رشد اقتصادی / کشور به نفت وابسته است؟

در نه ماهه سال ۱۴۰۲، رشد اقتصادی کشور با درآمد نفت به میزان ۶.۷ درصد و بدون درآمد نفت به میزان ۴.۲ درصد بود. این نسبت‌ها نشان می‌دهند که درآمد نفت در این دوره تأثیر مثبتی بر رشد اقتصادی کشور داشته است، زیرا رشد اقتصادی با درآمد نفت بیشتر بوده است نسبت به رشد اقتصادی بدون درآمد نفت. این امر نشان می‌دهد که وابستگی به درآمد نفت در این دوره به عنوان یک منبع درآمد مهم برای اقتصاد کشور بوده است. البته، برای درک کامل وضعیت اقتصادی کشور و تحلیل دقیق‌تر، باید به تمامی عوامل و شاخص‌های مرتبط با اقتصاد توجه کرد.

در دو سال آغاز به کار دولت سیزدهم، رشد اقتصادی مجموعا ۱۲.۶ درصدی را مشاهده کنیم. همچنین نرخ رشد اقتصادی بدون نفت در دولت سیزدهم ۱۰.۴ بوده که در ۴سال دولت دوازدهم، ۸.۵درصد بوده است.

 احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در این نشست خبری اظهار کرد: انتظار کارشناسان این است که رشد اقتصادی ۱۴۰۲ بالاتر از ۱۴۰۱ و با کیفیت باشد.

برخی اظهارنظرهای اقتصادی و غیراقتصادی در تلاش بود روند رشد مثبت ۹فصل اخیر را زیر سوال ببرد البته بخش زیادی از اقتصاددانان در کنار نقاط ضعف اذعان کردند رشد اقتصادی یکی از نقاط قوت سال‌های اخیر بوده است. 

در اظهار نظری عجیب اعلام شد نرخ رشد اقتصادی به دلیل افزایش قیمت نفت بوده است، در حالی که ما میزان و حجم تولید صحبت می‌کنیم و نه قیمت محصولات. همچنین میانگین قیمت نفت در ۱۴۰۲ بیش از ۱۰ دلار کمتر از ۱۴۰۱ بوده است.

انتظار کارشناسان این است  نرخ رشد اقتصادی ۱۴۰۲ بیش از  سال ۱۴۰۱ باشد.

همچنین این رشد، رشدی با کیفیت است زیرا همزمان با نرخ بیکاری و رسیدن آن به  ۸.۱درصد در سال ۱۴۰۲ نرخ مشارکت اقتصادی نیز افزایش یافته است.

همچنین در ۹ماهه ۱۴۰۲  تشکیل سرمایه ثابت ۴.۷درصد افزایش داشته است.

 تورم نقطه به نقطه نیز در اسفند ۱۴۰۲ به ۳۲.۳درصد کاهش یافت و تورم سالانه هم به ۴۰.۷درصد رسید.

البته این میزان کاهش مطلوب دولت نیست و برای احساس قدرت خرید مردم تلاش می‌کنیم.

برنامه دولت برای تثیبت قیمت بازار ارز در سال ۱۴۰۳

 سخنگوی اقتصادی دولت: سال ۱۴۰۲ در شرایطی به پایان رسیدکه بانک مرکزی توانست میزان ارز بیشتری را نسبت به سال ۱۴۰۱ تجهیز کند و باوجود فشارهایی که وجود داشت و کاهش قیمت کالاهای صادرات پتروشییمی میزان ارز پرداختی در سال ۱۴۰۲ بیشتر بود.

در سال ۱۴۰۳ از منظر کنترل تقاضای ارز با حدگذاری در ثبت سفارش برای وزارت صنعت، جهاد کشاورزی و بهداشت گذاشته خواهد شد و تقاضای سفته بازی از مسیر تقویت حکمرانی ریال پیگیری می شود و مشوق هایی برای ایجاد انگیزه بیشتر صادرکنندگان برای انتقال ارز از دیگر برنامه های بانک مرکزی در این حوزه است.

جزئیات بیشتر آن را رئیس کل بانک مرکزی و نمایندگان بانک مرکزی اعلام خواهند کرد.

در سال گذشته بیش از نیمی از خودروهای ترخیص شده پلاک شدند

سخنگوی اقتصادی دولت: بر اساس اطلاعات وزارت صمت در سال گذشته ۱۷ هزار و ‌۳۰ خودرو وارد گمرکات و ۱۱ هزار و ۳۰۰ دستگاه ترخیص و نیمی از آنها پلاک شد ۲۰ هزار خودرو هم در مرحله ورود به گمرکات کشور در ایام پیش رو هستند و مراحل ترخیص به سرعت انجام می شود.

در زمینه تامین ارز واردات خودرو نیز نیاز بود با توجه به اینکه لازم است سقف سهمیه ارزی واردات خودرو از کل تخصیص ارز ثبت سفارش شده ها طی تفاهم نامه ای میان صمت و بانک مرکزی مشخص شود، لذا میزان تامین ارز آن بعد از امضای این توافق نامه از سوی وزارت صمت اعلام خواهد شد

در حال تکمیل...

منبع: اکوایران
  • ناشناس ارسالی در

    مردم فقط رشد قیمت‌ها تورم گرانی راحس میکنیم. کارشناسان توضیح بدهند آیا رشد قیمت‌ها همان رشد اقتصادی است وما نمی فهمیم یا خاندوزی دروغ می گوید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها