|
کدخبر: 323544

حقوق کارگران / افزایش حقوق / واریز حقوق

تامین معیشت و امنیت شغلی کارگران / اولویت دولت در قبال این قشر چیست؟

محمد عمارلو گفت: متاسفانه هنوز امنیت شغلی و معیشت مناسب برای کارگران وجود ندارد و قراردادهای کوتاه مدت و حقوق‌های پایین انگیزه کار و بهره‌وری را پایین آورده است.

اقتصاد تامین معیشت و امنیت شغلی کارگران / اولویت دولت در قبال این قشر چیست؟

محمد عمارلو به این نکته اشاره کرد که در سال ۱۴۰۳ باید مشکلات و نقائص جامعه کارگری رفع شوند و اظهار کرد: اگر دولت واقعاً قصد بهبود وضعیت کارگران را دارد، باید اقدامات عملی را در عمل به عنوان جایگزینی برای شعار دادن انجام دهد.

این فعال کارگری با بیان اینکه جامعه کارگری با چالش‌هایی چون نبود امنیت شغلی، تامین معیشت و عدم وصول مطالبات معوق روبرو است که هر کدام از این مسایل به‌گونه‌ای زندگی روزمره این قشر زحمتکش را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند، گفت: از دولت انتظار داریم با اقدامات جامع و کارآمد زمینه تامین امنیت شغلی، معیشت و وصول مطالبات معوقه نیروی کار را فراهم کند.

وی افزود: متاسفانه هنوز امنیت شغلی و معیشت مناسب برای کارگران وجود ندارد و قراردادهای کوتاه مدت و حقوق‌های پایین انگیزه کار و بهره‌وری را پایین آورده است.

دبیر خانه کارگر با اشاره به میزان بیکاری جوانان در کشور ادامه داد: در صورتی که نرخ بیکاری به صورت واقعی کاسته شود و دولت در حل مشکلات اقتصادی اقدام اساسی کند، نگرانی‌ها در خصوص وضعیت اقتصادی کنونی نیز برطرف خواهد شد.

عمارلو در پایان خواستار توجه هرچه بیشتر مسئولان کشور به جامعه کارگری شد و گفت: یکی از بهترین میانبرها برای رونق اقتصادی، توجه به کارگران و معیشت این قشر زحمتکش است، چراکه اگر معیشت حداقلی کارگران و خانواده‌های آنان تأمین شود، رونق اقتصادی نیز محقق می‌شود.

همچنین عضو هیات مدیره مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران درباره تعیین دستمزد و ابلاغ آن اظهار داشت که به دلیل عدم رعایت قانون و اختلاف بین درآمد و هزینه‌های زندگی، سفره کوچک کارگران نسبت به گذشته کوچکتر شده است.

محمد رضا تاجیک افزود :دولت با عدم رعایت سه جانبه گرایی و نادیده گرفتن سبد معیشت ،بصورت کاملا یکطرفه دستمزد را تعیین کرد و تعیین دستمزد با عدم رعایت قانون، بصورت بدعتی بد میتواند اثرات مخربی را برای سال های آتی بجا بگذارد.

رییس مجمع نمایندگان کارگری استان تهران خاطر نشان کرد: این رفتار باعث میشود در سال های آتی دیگر نتوانیم به اجرای قانون امیدوارم باشیم و این رفتار بعنوان الگویی بد در سالیان متمادی به ماندگار می ماند.

این فعال کارگری افزود : منظور از افزایش دستمزد این است که قدرت خرید کارگران بالا رود. با ابلاغ دستمزد سال۱۴۰۳ ، کارگران نسبت به گذشته فقیر تر و ناتوان تر شده اند.

نماینده سابق کارگران در شورای عالی کار گفت: گروه کارگری بارها در جلسه تعیین دستمزد عنوان کرده است که در صورتی که قیمت ها به گذشته برگردد کارگران بدنبال افزایش دستمزد نیستند ولی متاسفانه تورم روزافزون و افسار گسیخته افزایش ها را بی اثر و کارگران را شرمنده خانواده نموده است.

بر اساس این مصوبه، حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ به میزان ۳۵.۳ درصد افزایش یافت. میزان افزایش دستمزد سایر سطوح هم ۲۲ درصد به اضافه رقم ثابت ماهانه ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار و ۷۸۰ ریال تعیین شد. با توجه به سایر آیتم‌های مزدی، حداقل دریافتی کارگران در سال آینده بیش از ۱۱ میلیون و ۱۰۷ هزار تومان خواهد بود.

بدین ترتیب در ۳ سال دولت سیزدهم متوسط سالانه افزایش دستمزد کارگران به بیش از ۳۹ درصد رسید در حالی که در دولت گذشته کمتر از ۲۴ درصد بود.

منبع: ایلنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها