|
کدخبر: 323159

قیمت نفت/بازار انرژی/اوپک پلاس

بازگشت قانونی ایران به بازار نفت / مشکلات برطرف شد؟

بازار انرژی برای ایران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و ما باید بتوانیم حرفی برای گفتن در بازار انرژی داشته باشیم.

اقتصاد بازگشت قانونی ایران به بازار نفت / مشکلات برطرف شد؟

نفت یکی از مهم ترین سوخت های استراتژیک است که کشورهای دارنده این طلای سیاه سعی دارند تا با تولید بیشتر حرف اول را در زمینه صادرات در بازار جهانی بزنند.

وزیر امور خارجه روسیه گفت مسکو هیچ مشکلی در این نمی‌بیند که ایران توانسته حقوق قانونی خود را که فرصت توسعه به این کشور از طریق فروش نفت را می‌دهد، بازگرداند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه امروز (پنج‌شنبه) در یک مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره رقابت تهران و مسکو در بازار نفت گفت: «روسیه هراسی از این ندارد که ایران در بازار نفت با آن رقابت کند، چراکه کمبود مصرف کننده وجود نخواهد داشت».

لاوروف ادامه داد: «هیچ مشکلی در این موضوع نمی‌بینیم که ایران حقوق قانونی خود را که فرصت توسعه از طریق فروش نفت، کسب درآمد و سرمایه‌گذاری با سود به دست آمده را فراهم می‌کند، بازگردانده است».

بنابر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، او همچنین اظهار داشت: «در چارچوب اوپک پلاس، درک روشنی از نحوه مذاکره و مصالحه وجود دارد. هیچ‌کس ضرر نمی‌کند، هیچ‌کس آزرده نمی‌شود. علاوه‌براین، من فکر می‌کنم که بازار هیدروکربن رشد خواهد کرد».

لاوروف تاکید کرد «کشورهای عادی با استناد به اقدامات خود بر اساس قوانین بین‌المللی، همیشه تعادل قابل قبولی از منافع را پیدا خواهند کرد».

گام نخست در توسعه میدان مشترک آذر برداشته شده است، اکنون وزارت نفت دولت سیزدهم قصد دارد با تکیه بر توان داخلی گام دوم توسعه را کلید بزند، آذر، از نظر ساختار زمین‌شناسی یک میدان نفتی پیچیده به‌شمار می‌آید، ساختار زمین‌شناسی ویژه، حفاری در این میدان را به یکی از سخت‌ترین و پرچالش‌ترین حفاری‌ها تبدیل کرده است.

مرحله دوم توسعه و افزایش تولید در قدیمی‌ترین میدان نفتی ایران

میدان نفتی مسجدسلیمان نخستین و قدیمی‌ترین میدان نفتی در خاورمیانه، در شهرستان مسجدسلیمان و استان خوزستان واقع شده است که توسعه مرحله نخست این میدان از سوی شاخه بین‌الملل شرکت ملی نفت چین (CNPCI) در قالب بیع متقابل انجام شد. حال فردا قرار است قرارداد گام دوم توسعه این میدان امضا شود که این موضوع حکایت از پیشرفت شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P) در زمینه توسعه در بخش بالادست صنعت نفت دارد.

حجم نفت درجای میدان مسجدسلیمان حدود ۶.۲ میلیارد بشکه برآورد می‌شود و تولید نفت در ایران برای نخستین بار در خردادماه سال ۱۲۸۷ از مسجدسلیمان آغاز و تاکنون از این مخزن، حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون بشکه نفت برداشت شده است.

قرارداد توسعه میدان‌های سومار، سامان و دلاوران

همچنین قرارداد توسعه سه میدان سومار، سامان و دلاوران واقع در گستره عملیاتی شرکت نفت مناطق مرکزی در غرب کشور فردا در قالب الگوی تازه قراردادهای نفتی ایران شامل توسعه، تولید و بهره‌برداری امضا شد.

از سال ۱۴۰۳ به تولید زودهنگام خواهیم رسید

چندی پیش جواد اوجی وزیر نفت در این مراسم  به امضای قراردادهای اجرایی طرح ملی فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی با چهار پیمانکار اصلی داخلی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار در اسفندماه اشاره و اظهار کرد: امروز نیز قراردادهای توسعه ۶ میدان نفتی با هدف افزایش تولید روزانه نزدیک به ۴۰۰ هزار بشکه از این میدان‌ها امضا می‌شود که در مجموع ۱۵ میلیارد دلار عایدی سالانه این افزایش تولید خواهد بود و با اجرای قراردادهای توسعه‌ای این ۶ میدان نفتی، از سال ۱۴۰۳ به تولید زودهنگام خواهیم رسید.

وی تأکید کرد: قول می‌دهیم که وزارت نفت در سال آینده نیز رشد اقتصادی ۱۴۰۲ را با پروژه‌هایی که در بخش بالادست و پایین‌دست تعریف شده است، تکرار کند.

منبع: ايسنا
  • ایرانی ارسالی در

    روسیه به ظاهر این ادعاها را می‌کند در با طن نمی‌خواهند ایران پیشرفت کند تا کنون ه م سودی برای نداشته تنها سلاهای نظامی خود را به ایران میفروشد

  • گشنه گدا فلاکتی ارسالی در

    خبر خوشحال کننده برای دزدها و غارتگران
    وبدون هیچ فایده ای برای ملت فقیر ایران
    آرزو میکنم پول حاصله از فروش نفت خرج سرطان و حوادث مرگ بار مسئولین دزد بشود

  • ناشناس ارسالی در

    پول

  • علی طهماسبی ارسالی در

    بلی اقای اوجی بفروشید بخورید مال ملت بدبخت بیچاره را حتی اینقدر با انصافی که حاضر نیستی ۱۰درصد از این مال مردم به خودشون بدهید مثل کشورهای همسایه

  • احمد شفیعی مفردرهقی ارسالی در

    نفت راازداخل ایران بفروشیدخودمشتری بیادببره

  • حسن ارسالی در

    آقای اوجی می‌خواهد برطرف شود یا نشود که انشاالله که نشود وتحریم رابیشتر به نفت بدهند چون مردم که خداوند این نعمت رابرایشان کذاشته است ولی به جیب کسانی خاص رفته است و از بودجه بدون نفت یعنی گرستثنه کردن مردم است خداوندی هست برای گرفت حق ما شعلهای آتش

  • ناشناس ارسالی در

    خوشابحال دزدها واختلاسگرها خزانه بازم پر میشه این دفعه شانس به کی رو میاره

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها