|
کدخبر: 323111

حداقل دستمزد کارگران / حقوق کارگران / دستمزد کارگران

فقر مطلق در یک قدمی کارگران / آقای دولت بیدار شو!

عضو هیئت اجرائی خانه کارگر استان قم عنوان کرد: سقوط ارزش واقعی حقوق و دستمزد کارگران در طول سال‌های متوالی، بدون در نظر گرفتن شوک‌های ارزی و تورم واقعی، تنها منجر به افزایش فقر کارگران می‌شود.

اقتصاد فقر مطلق در یک قدمی کارگران / آقای دولت بیدار شو!

داوود کشوری با انتقاد از رویه غلط تعیین دستمزد کارگران توضیح داد: بعضی افراد با شعار برقراری عدالت در تعیین دستمزد، به خالی کوبیدن بر طبل می‌پردازند. اما چگونه می‌توان به عدالت اجتماعی رسید بدون در نظر گرفتن میزان تورم و با افزایش حداقلی حقوق و دستمزد کارگران؟

رئیس انجمن‌صنفی گچ‌کاران قم با بیان اینکه برخورد خوبی با نمایندگان کارگری در جلسات شورای عالی کار نشد و حاکمیت مطلق در تعیین حداقل حقوق و دستمزد با دولت است، در ادامه گفت: بهتر است دولت بجای سرکوب مزد و مقاومت در مقابل افزایش عادلانه و معقول حقوق و دستمزد کارگران کمی حد انصاف داشت و نیم نگاهی هم به وضعیت بغرنج کارگران می‌کرد.

او با طرح این سوال از مسئولان که چگونه و با چه معادله‌ای یک کارگر با دریافت حداقل حقوق زیر ۱۵ میلیون تومان می‌تواند حداقل‌های یک زندگی در تامین معاش، خوراک و پوشاک و مسکن و غیرو… را در یک خانواده ۴ نفره مدیریت کند، در پایان گفت: تا چه زمانی جامعه کارگری و بازنشسته باید تاوان تصمیمات نابخردانه و غلط برخی مسئولانی را بدهند که درکی از وضعیت بغرنج کارگران ندارند.

دولت ساز مخالف می زند

آیت اسدی عضو شورایعالی کار در این راستا گفت: تا این لحظه کمیته مزد برای تعیین افزایش دستمزد کارگران به نتیجه نرسیده است.اگر حتی دستمزد کارگران به مبلغی که دولت برای سبد معیشتی یعنی ۲۵ میلیون تومان تعیین کرده است هم برسد اگر رشد تورم را نتواند کنترل کنند بعد از گذشت سه ماه دوباره کارگران در وضعیت بدی قرار خواهند گرفت.

این عضو شورایعالی کار در ادامه افزود: در کمیته مزد شورایعالی کار تنها عضوی که با افزایش ۴۰ درصدی دستمزد کارگران مخالفت می کند دولت است. دولت بزرگترین کارفرما است و تعداد زیادی کارگر دارد .اعضای کارفزمایی دیگر که صاحبا شرکت های تولید ی بزرگ هستند از افزایش حقوق کارگران استقبال هم می کنند چرا که به نرخ بهره وری شان اهمیت می دهند.

اسدی با تاکید بر اینکه علی رغم پیگیری های صورت گرفته تا کنون رقم دستمزد کارمندان دولت در بودجه سال آینده به دست نیامده افزود: حقوق و مزایای پرداختی به کارکنان دولت هنوز مشخص نیست .همیشه افزایش دستمزد کارمندان دولت با اینکه ساعت کار و سختی کار کمتری نسبت به کارگران دارند بیشتر است و همین مورد می تواند مبنای پایه  گذاری رقم دستمزد کارگران باشد.

حقوق-کارگران-دو

اسدی با اعتراض به دستبرد دولت در سبد معیشتی کارگران افزود:وزارت بهداشت با کاهش کالری های مورد نیاز یک کارگر در روز  تلاش در پایین آوردن رقم سبد معیشت داشته در حالی که کارگران با صرف کالری  و کارهای سخت فیزیکی نیاز به انرژی بیشتری دارند و باید مورد حمایت قرار بگیرند.

این فعال کارگری می گوید: حداقل حقوق کارگران امسال ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود که با افزایش ۲۰ درصدی به رقم ۶ میلیون و ۳۹۰ هزارتومان خواهد رسید .

از دست دادن جامعه کارگری برای دولت عواقب خوبی نخواهد داشت

اسدی تاکید دارد:دولت در تعیین دستمزدها باید میان کارگران و کارمندان تفاوت قائل شود و شرایط سخت کارگران را در نظر بگیرد .از دست دادن جامعه کارگری برای دولت عواقب خوبی نخواهد داشت چنانچه مشاهده شد در انتخابات هفته پیش کارگران حضور فعال نداشتند و انگیزه هایشان برای مشارکت در تصمیم گیری ها کاهش داشته است.

وی می افزاید: دولت باید بداند که افزایش حقوق کارگران تورم زا نیست و طرح این موضوع مبنای کارشناسی ندارد .رفاه در جامعه کارگری می تواند به ایجاد ثبات و آرامش و بالا بردن بهره وری در جامعه کمک کند.

آیت اسدی ادامه داد:کنترل تورم وظیفه دولت است و نباید بار هزینه های آن را جامعه کارگری به دوش بکشد.در شرایطی که دولت بدون برنامه برای کنترل تورم به تعیین دستمزد می پردازد این موضوع باعث نگرانی خواهد بود.

  • ایران ارسالی در

    به قول قدیمی ها فوش (فحاشی) بادبزن جیکر است -منم از صبح که از خواب پا میشم صولتی وزیر را با زن و بچه و تموم کسانی که دست اندر کار تعیین حقوق بودن را میزارم جلو و باد جیکرم را میزنم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها